האסטרטגיה של גולדמן זאקס - לא לעשות כלום
הנשיא ביידן אמר אתמול שישנה "סיבה לדאגה אבל לא לפאניקה" ושארה"ב "לא תצטרך השבתות או סגרים בחורף הזה", והשוק אכן ויתר על פרמיית הפאניקה, שעלתה טריליון דולר, ודרש רק פרמיית דאגה, שזאת הנחה של כמה מאות מיליארדים. אבל הבוקר כבר עולות חששות שביידן ייאלץ להפר את ההבטחה שלו, לאחר שנשיא מודרנה אמר בראיון לפייננשיאל טיימס שככל הנראה הווריאנט החדש באמת יהיה עמיד יחסית לחיסונים וייקח מספר חודשים טובים עד שהחיסונים יותאמו אליו. אולי הרובוטים שמכרו מניות ביום שישי בכל זאת צדקו?
צאו מההלם - כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זקס טענו אתמול שלוריאנט אומיקרון "יכולות להיות השפעות צמיחה ניכרות", אולם התוצאות יכולות להיות כל כך רחבות ושונות עד שהם מעדיפים פשוט לא לעשות כלום: "איננו מבצעים שינויים הקשורים לאומיקרון בתחזיות הצמיחה, האינפלציה והמדיניות המוניטרית שלנו עד שהסבירות של התרחישים תתברר מעט יותר". כלומר, אם הרבה מתנהגים כמותם אז אולי השוק בעצם לא מגלם מספיק אפילו "פרמיית חשש"?
>>> נותנים לך מתנה - לא תיקח? המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס
שוק האג"ח לא סולח כ"כ מהר - אתמול ראינו באיזו מהירות שוק המניות יודע לסלוח ולשכוח כשצריך, משהו שאי אפשר להגיד על שוק האג"ח שהשאיר את התשואות נמוכות אל תוך ההתאוששות אתמול במניות. האם הוא מגלם שפאואל יסחוב איתו הלם קרב? אתמול פורסם תוכן מהעדות המתוכננת היום של יו"ר הפד פאואל ומזכירת האוצר, יילן, בפני ועדת הקונגרס. פאואל הגיב בו לראשונה להתפרצות וריאנט האומיקרון ומהתגובה אפשר ללמוד על חוסר האונים שהוא נמצא בו כשמצד אחד וריאנט קורונה מפחיד ומצד שני עיצומה של תכנית ליציאה ממשבר הקורונה.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא בחר להצדיק את הדיסוננס ב"אי וודאות סימטרית", גם בשוק העבודה וגם באינפלציה. אלא שאם חושבים על זה, זה לא נכון, הרי די סביר שלפחות בשלב ראשון בתרחיש של וירוס קטלני באמת אי וודאות תהיה כלפי מטה (אינפלציה בהובלת נפילת מחירי האנרגיה ושוק עבודה בהובלת ענפי הפנאי). די סביר גם שיצרני הרכב לא יחזרו שוב על הטעות של הקטנת הייצור וחלק גדול ממחוללי האינפלציה ביציאה מסגרים לא יתרחשו שוב. בלט גם שפאואל לא הזכיר במסמך העדות את תכנית הקטנת קצב רכישות האג"ח. האם הוא מנסה לשכוח ממנה?
ברקע, אינדיקציות ששיבושים שתרמו לאינפלציה הזמנית מתחילים להסתדר - האינפלציה הזמנית בעולם נמשכת כבר הרבה זמן ורבים התייאשו מלהמשיך לכנות אותו זמנית וחיכו שגם הבנקים המרכזיים יודו בכך ויעלו את הריבית. אך תעצרו את הסוסים! אינדיקציות גוברות כי השיבושים וצווארי הבקבוק הולכים ונפתרים. אחרי חודשים של התכווצות הייצור בסין, בעיקר בשל שיבושי חשמל, הבוקר סקר מנהלי הרכש בחברות התעשייה שם הפתיע כשחזר לתאר התרחבות.
בנוסף גם צוואר הבקבוק בהובלה הימית ממשיך כידוע להיפתח בעקביות ומחירי ההובלה הימית מסין ממשיכים לרדת (במתינות). בגזרת המכוניות גם כן אינדיקציות מפתיעות לטובה: אדם פטרסון, מנכ"ל השלוחה האוסטרלית של יצרנית הרכב ניסאן, כידוע חלק מהברית המשולשת של ניסאן-מיצובישי-ורנו, יצרנית רכבי הנוסעים הגדולה בעולם, אמר אתמול בראיון לאתר הרכב "Drive" כי החברה מעריכה שהאספקה שלה תתחזק משמעותית ברבעון הראשון של 2022 ושכבר ברבעון השני יחזרו לרמות המלאי הרגילות באולמות התצוגה. "הציפייה היא שנחזור בשלב הזה קצת לנורמליות". ברקע גם מחירי האנרגיה מתקררים, כולל פחם, גז ונפט, ויורידו גם הם מלחץ המחירים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 4.בטח לא לעשות כלום,אנחנו נצא ואתם תשארו עם החור בכיס ! (ל"ת)רוצו להרים,הצונמי פה 30/11/2021 18:00הגב לתגובה זו
- 3.משקעי 30/11/2021 15:28הגב לתגובה זומספרים לכם סיפורים על מפולת ובכן הכל יכול להיות אבל לא לשכוח שהמון מניות בנסדק בבורסות נוספות בארה"ב באירופה ובמזרח הרחוק וגם בבורסה בתל אביב ובכן המון מניות כבר צנחו עשרות רבות של אחוזים והגיעו למחירי רצפה תבדקו המון מניות בנסדק קרסו בשיעורים של 50-90 אחוזים ממך כך לעשה רוב המניות כבר צנחו בעוצמה רבה והתופעה הזו קרתה גם במזרח גם בבורסות אירופה וגם בישראל. ולכן היום חלק גדול מהמניות המרוסקות הם במחירי קניה ונסחרות בזיל הזול.
- דווקא כן העלו אותה... (ל"ת)שמעון לביא 30/11/2021 18:02הגב לתגובה זו
- 2.משקיע 30/11/2021 11:07הגב לתגובה זואלפי מניות של חברות בנסד"ק ובבורסות ארה"ב אירופה המזרח וגם ישראל ירדו וקרסו בעוצמה אדירה בחודשים האחרונים כך שמי שמדבר על מפולת עתידית לא מבין שהמפולת כבר התרחשה סתם דוגמאות למניות שקרסו : טבע, גילת לווינים, פריגו, כמעט כל מניות הביו בתל אביב ובנסדק קרסו, GE LVS BABA MDWD RDHL FRS CS BIDU TLRY BYND . רשמתי לכם קצת על קצה המזל שתראו כמה מניות ירדו בין 50-90 אחוז ויותר לאחרונה אז קחו בחשבון שהיום המחירים הם די זולים במניות רבות אפילו מאוד זולים
- גיל1 30/11/2021 17:48הגב לתגובה זולא מניות חרא חברות
- אתה טיפש (ל"ת)דימה 01/12/2021 23:28
- 1.ליזי 30/11/2021 10:26הגב לתגובה זואם יהיו ירידות של 4% ומעלה נוצרה שוב הזדמנות קניה טובה . סביר שגם הדולר עשוי להתחזק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
