נפילות במדדים: הנאסד"ק איבד 2.2%, מודרנה זיקנה 20.5%
המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים. חג ההודיה יחול בסוף השבוע וכתוצאה מכך, היום התקיים מסחר מקוצר שהסתיים ב-13:00 בצהריים (20:00 שעון ישראל), בו מתקיים גם ה"בלאק פריידי". הנפט נפל ב-13%, גם המטבעות הדיגיטליים נפלו ביותר מ-7%, ולא סיפקו הגנה למשקיעים מפני ירידות בבורסה. המדדים המובילים:
דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.63%- טרם החל המסחר הרציף
- 10.בתי מלון OUT 27/11/2021 17:42הגב לתגובה זובתי מלון תיירות וטיסות יפגעו הכי קשה וזה זמן לברוח מהן
- 9.לרון 27/11/2021 14:02הגב לתגובה זומנסה לרדת,תירוץ פרופר,לא תצליח,אנחנו לפני דצמבר חודש עליות סוף השנה בלי לפרט יותר מידי
- 8.מעניין שבבלק פריידי החליטו לדווח על הוריינט.הכל כסף.... (ל"ת)יואל 27/11/2021 10:24הגב לתגובה זו
- 7.המלצתי לכם עוד אתמול לקנות פוטים ושורטים (ל"ת)רוני 26/11/2021 18:53הגב לתגובה זו
- 6.מגפה אדירה ירידות פחדבראשון (ל"ת)סמיר אל נסרי 26/11/2021 18:53הגב לתגובה זו
- 5.כפי שאמרתי השוק גמור פוטים יטוסו ביום א (ל"ת)רוני 26/11/2021 18:52הגב לתגובה זו
- לרון 27/11/2021 14:04הגב לתגובה זונו באמת,בבורסה הבנתך לא משהו
- 4.שחר 26/11/2021 18:51הגב לתגובה זובתור התחלה , מחיר הנפט צלל היום ביותר מעשר אחוזים .
- 3.פייק ניוז 26/11/2021 17:36הגב לתגובה זובהלה וחוץ מזה אמרו שאפשר להתאים בקלות חיסון לכל וריאנט תוך כמה שבועות . בינתיים לא ראיתי מתים ברחובות כולם בבתי קפה שמחים וזוללים וקונים בגדים ונעליים . תכף חנוכה אין בתי ספר אין הדבקות . בנט רוצה שיחסנו מהר את הילדים עשה מסיבת עיתונאים לא מעניין אותו האוכל עם העכברים של החיילים לא מעניין אותו הגדר בעזה שהיא מטווח ברווזים לא מעניין אותו חיילות מנוצלות העיקר הכסא שלו. תמכרו ביום א הכל אני קונה כמה שיותר
- עשו את בכוונה.להפיל את השוק.פאניקה בבלק פריידי (ל"ת)H 27/11/2021 10:26הגב לתגובה זו
- 2.מאבאריק 26/11/2021 17:16הגב לתגובה זובהגיען ל 8 אחוז משווייון תזנקנה 50 אחוז..נצלו זאת ואז בירחו כי משם תבוא הרעה...
- מה אתה עושה פה הבורסה תרד 900% (ל"ת)לך לישון 27/11/2021 16:06הגב לתגובה זו
- 1.ירידות מיותרות לגמרי 26/11/2021 16:56הגב לתגובה זולכל וריאנט די לבלבל במוח עם בנט ההיסטרי שרוצה בכח לחסן את כל הילדים
- לרון 27/11/2021 14:06הגב לתגובה זוקונספירציה במיטבה להגברת מתחסנים,ברור כירח ,שמש,לילה ויום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
