קניות שופינג
צילום: ISTOCK

האם האינפלציה תשפיע על המכירות בבלאק פריידי בארה"ב?

את סביבת המחירים העולה האמריקאים מכירים כבר חודשים. עוד לפני חג ההודיה היום והבלאק פריידי מחר, כבר באוקטובר המכירות הקמעונאיות עלו יותר מהצפוי והוצאות משקי הבית עלו 2.2% מספטמבר. "הצרכנים בסדר עם המחירים כל עוד התעסוקה חזקה". הם כן יופתעו אם המחירים האלה ישארו איתם
איתי פת-יה |

היום חל בארצות הברית חג ההודיה, והקמעונאים אמנם רוצים לספוג אליהם את הביקושים ולמכור כמה שיותר – אך כמה מהם יסגרו את שערי הסניפים ויפעלו באונליין בלבד רק כדי לא ליצור התקהלויות. מחר יחול חג אחר, של דת הצריכה: הבלאק פריידי. בו דווקא החנויות תהיינה פתוחות. עד כמה השיח המתנהל ברמת המאקרו בשאלת האינפלציה זמנית/קבועה והצידוק קיים/לא להעלאת ריבית ומתי ישפיע על צרכני הקצה?עם אינפלציה של 6.2% באוקטובר, איך יראו המכירות ביומיים הללו?

התשובה היא שככל הנראה הצרכנים לא יופתעו מהמחירים בקופות כשהם באים לגהץ – את סביבת המחירים הזו הם מכירים זה כמה חודשים. כבר באוקטובר, עוד לפני חג ההודיה והבלאק פריידי, הוצאות משקי הבית עלו ב-1.3% לעומת ספטמבר, וההוצאות על טובין, בין אם בעקסאות בהיקף קטן או גדול, עלו ב-2.2%. ההפתעה עשויה להיות אם אכן היא תמשיך ללוות אותם עוד חודשים קדימה ויתגלה כי הלחצים האינפלציוניים יותר קבועים מזמניים.

האמריקאים שהפרוטה מצויה בידם לבטח יגהצו את הכרטיסים גם היום וגם מחר. למעשה, ישנם יותר כאלה עם נתוני התעסוקה שהולכים ומתהדקים. תביעות האבטלה החדשות לשבוע שעבר בארצות הברית הפתיעו לטובה בגדול: רק 199 אלף מול צפי ל-260 אלף. פער של 60 אלף ככל הנראה משמעו כאלה שהצליחו לשמור על משרותיהם. עם זאת נציין כי שבוע קודם לכן התמונה נראתה פחות בהירה: התביעות הנמשכות לשבוע שהסתיים ב-13 בנובמבר עמדו על 2.049 מיליון למול צפי הכלכלנים שהיה ל-2.033 מיליון.

צריך להזכיר כי לא כל אותם מובטלים במצב של תלות כפי שניתן היה לדמיין. בארצות הברית מדווחים עוד ועוד על עלייה במספרם של המתפטרים מרצון שכחם לנהל משא ומתן על תנאי השכר שלהם גובר. חלקם אכן מצליחים לחזור למעגל התעסוקה בשכר גבוה יותר מאשר במשרה הקודמת שלהם – אף אם הכישורים הם אותם הכישורים. בפירמת המחקר Evercore, האנליסט גרג מליך כותב כי "הצרכנים יהיו בסדר עם המחירים האלה כל עוד שוק התעסוקה חזק, הם עוד לא מותחים את המאזן שלהם בבנק".

גם עובדים שנשארו במקום עבודתם שיפרו את כושר המיקוח שלהם מול המעסקים וזכו להעלאות שכר. בדלויט, האנליסט רוד סיידס כותב שעליות המחירים, קיצוץ בעלויות והשקעה בכח אדם עשויים ללוות את הקמעונאיות בשנה וחצי הקרובות. לדבריו, כדי שהעלאות השכר יתמתנו, האינפלציה צריכה להיות ברמה כזו שלא תגבר על העלאות אלה. בינתיים, מחירי המזון והאנרגיה מצליחים לקזז את העלאות השכר. "אם לא נשתלט על האינפלציה, כל ההעלאות הללו יכולות 'להיאכל' על ידה באופן דרמטי", אמר.

ואם לזכור שהיו גם החסכונות שהלכו ונערמו, ראוי להפנות את המבט לנתון מאקרו אחר שפורסם זה עתה: המכירות הקמעונאיות בארצות הברית לחודש אוקטובר: עלייה של 1.7% לעומת ספטמבר, בעוד הכלכלנים ציפו לעלייה של 1.5%. בספטמבר הנתון עלה ב-1.4% לעומת אוגוסט, בניכוי מכירות המכוניות. כלומר, אינפלציה או לא – מי שיכול לקנות קונה, ויש מספיק כאלה כדי להביא לעלייה במדד זה. קרן הסל SPDR S&P Retail (סימול: XRT) שעוקבת אחרי הסקטור הקמעונאי עלה ב-24.8% מתחילת השנה. השיא שלה מבחינת עלייה בשנה שלמה היה ב-2009, עם 74.8% בזמנו.

בארגון הסחר הפדרלי צופים כי עונת החגים בכללותה (כולל חג המולד בדצמבר) תביא לרכישות בהיקף של 851 מיליארד דולר, עלייה של 8.5% מזו של שנה שעברה, אז, עוד טרם הפצת החיסונים ובשלהי המגיפה, נשבר בארצות הברית שיא עם נתון של 777 מיליארד דולר. אגב, בחמש השנים האחרונות ממוצע העלייה משנה לשנה היא 4.4%.

קיראו עוד ב"גלובל"

ישנם מחירי סחורות חקלאיות שמחיריהן עלה בשל תנאי האקלים, אחרות מושפעות לצד סקטורים רבים ממחירי האנרגיה המרקיעים שחקים (שוב, גם פה בתלות בתנאי האקלים). לצד זאת הביקושים למוצרים וסחורות פוגשים בשיבושים בתובלה הימית (פתרון חלקי – מעבר להובלה במטוסים). ואם אמרנו שהאמריקאים קונים, אזי שכל עוד וכך המצב, הכנסות הקמעונאיות עולות. הבעיה – בשל השיבושים, זו שורת הרווח שנפגעת.

רשימה חלקית של הנפגעות עד כה, כפי שהתגלה בעונת הדוחות האחרונה: GAP (סימול: GPS), Nordstrom (סימול: JWN), Target (סימול: TGT), Walmart (סימול: WMT) וכן AMAZON (סימול: AMZN). שלוש האחרונות עוד מצליחות לספוג את העלויות העודפות ולשמור על רמות המחירים כדי לא להרוויח צרכנים. ברשתות הכלבו Macy's (M) ו-Kohl’s (סימול: KSS) דווקא מצליחים לגלגל התייקרות לצרכנים, ואלה ממשיכים לומר "הן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.