האינפלציה מכה שנית: באלו מניות להשקיע בתקופה כזו?
הזיכרון הקצר
אנחנו לא זוכרים מה זה אינפלציה משמעותית. כבר למעלה מעשור שאין עליות מחירים רחבות ובאחוזים ניכרים. באופן כללי, כח הקניה של אזרחי העולם לא נשחק בצורה ניכרת, והמחירים נותרו יציבים, לפחות ברמה הממוצעת. מסיבה זו, רוב המשקיעים לא זוכרים מהי אינפלציה משמעותית, והם מעט מתקשים למצוא גידורים יעילים (ולא יותר מדי יקרים) לסיכון האינפלציה ששוחק את כספנו.
האינפלציה מתמשכת
לפי כל הסימנים, ופכי שניתחתי בעבר, המחירים בעולם עולים וצפויים להמשיך ולעלות. האינפלציה חזרה, אחרי למעלה מעשור שבו היא נעלמה מהעין. היא לא קפיצה חד פעמית ויוצאת דופן, אלא מגמה מדאיגה ועקבית. האינפלציה המתמשכת היא איום ממשי על כלל החסכונות שלנו; ובעיקר על מזומנים, פיקדונות בנקאיים, אגרות חוב (לא צמודות) וכו'. היערכות אסטרטגית לאינפלציה מתמשכת דורשת הקטנת חשיפה לאפיקים המסוכנים שהוזכרו, ויצירת גידור סיכון אינפלציה שיגן על תיק ההשקעות מפני האינפלציה העולמית המתמשכת. הסיבות לעליות המחירים הרחבות בעולם מתחילות בסחורות ובחומרי הגלם, ממשיכות בשוק העבודה המורכב ובעלויות המטען והשילוח הבינלאומי.
ביקוש גואה
בתקופה של פוסט קורונה, אנו עדים לביקושים משמעותיים מצד כולם. משקי הבית חוו תקופה ייחודית ויוצאת דופן ומרגישים צורך לפיצוי עצמי מוגדל. עסקים רבים עסקו בשרידות בתקופת הקורונה, והקפיאו הוצאות (תוכניות פיתוח והגדלת יכולות). כעת, עם החזרה המדורגת לשגרה, הם חוזרים לעסוק בתכנון האסטרטגי, בהגדלת יכולת הייצור העתידית.
היצע מוגבל
מאותה סיבה, אנו רואים היצע מוגבל של מוצרים שונים (תעשיית הצ'יפים, כדוגמא). במשך כשנתיים, רוב הארגונים העסקיים התמקדו בצמצום הוצאות, ובצליחת המשבר. כמו כן, חברות מסחריות רבות מתקשות למצוא את חומרי הגלם, ואת כוח האדם הדרוש להן - על מנת לעמוד בביקוש הרגיל של מרכולתם.
- השימוש בשטר של 200 שקלים ירד - אפילו המזייפים עברו לזייף שטרות אחרים; הנה הסיבה
- באפט מצטייד במזומנים לקראת הבחירות - האם השוק בדרך לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סחורות ומוצרי בסיס
שוק הסחורות הבינלאומי הינו שוק של מוכרים. אין משא ומתן ממשי; המוכר שיש לו מלאי של מוצר יסוד קובע מחיר, והקונה נדרש להסכים או למצוא ספק אחר (בהצלחה רבה!). למה זה כך? כי יש עודף ענק של ביקוש, ומחסור ממשי בהיצע. התוצאה המוכרת הינה עליית מחירים.
מנגנון האינפלציה; מחירים ועובדים
אחד הסימנים העיקריים לכך שהאינפלציה (עליות המחירים) צפויה להיות מתמשכת, הינה בחינה של שוק העבודה. מאז ומעולם, המנגנון הבעייתי שמוביל לעליות מחירים מתמשכות, ולעיתים קרובות להיפר אינפלציה, הינו הקשר שבין שוק העבודה ושוק המוצרים. ברמה הפשטנית, מנגנון הרסני של עליית מחירים מתחיל מעליות מחירים שנובעות מגורם חיצוני (כמו מגפה עולמית). השלב הבא כולל דרישות שכר מצד העובדים, שמבקשים פיצוי ממשי בגין השחיקה בכוח הקניה של המשכורת שלהם. אם יש מחסור בעובדים, כנראה שחלק מהדרישות שלהם יתקבלו על ידי המעסיקים. זה לרוב מתחיל בהסכמי עבודה קיבוציים של המגזר הציבורי, ומשם עובר במהירות לכל פינות הכלכלה. אבל המעסיקים לא פראיירים! הוצאות השכר המוגדלות שלהם, יוצרות לחץ להגדלת הכנסות. אם יש תירוץ טוב (כמו אינפלציה עולמית בסחורות, או עלויות הובלה מוגדלות, או עיכובים בשרשרת האספקה הלוגיסטית וכו'), הם יכולים גם להעלות מחירים ולגלגל את העלות הנוספת ישירות ללקוחות שלהם. כאן מתחילה המחזוריות האמיתית: העובדים שרואים עוד עליות מחירים, שוב דורשים תוספת שכר, שמוביל שוב לעליות מחירים וחוזר חלילה.
היפר אינפלציה בישראל (1973-1985)
במאה הקודמת ישראל חוותה בדיוק מחזוריות הרסנית שכזו, שהובילה את ישראל להיפר אינפלציה תלת ספרתי. מסוף שנות השבעים ועד סוף שנות השמונים – ישראל הכירה מקרוב את המחיר האמיתי של שחיקה מתמדת בכוח הקנייה (אינפלציה). נוהגים לומר שהכל התחיל במלחמת יום כיפור (1973), שנוצלה על ידי מדינות הנפט להעלאת מחיר קיצונית (מסכום חד ספרתי לחבית נפט, לסכום דו ספרתי שנמשך עד היום...). התוצאה הייתה כלכלה עולמית בסטגפלציה; גם מיתון וגם אינפלציה – הרע שבכל העולמות. כיום אנו במצב יותר מוצלח של גאות כלכלית המלווה באינפלציה. מכל מקום, אם נחזור לאמצע שנות ה-70, ישראל והעולם התחילו לחוות לחצים ממשים לעליות מחירים. המהפך הפוליטי בישראל של 1977 הוביל למהפך כלכלי די הרסני; לגידול קיצוני בגירעון, ליחס חוב תוצר של מעל 200% ולדלדול יתרות מטבע החוץ (מט"ח) של ישראל עד רמת סיכון קיצונית (קיימו דיונים גורליים בממשלה מה לעשות עם הדולרים האחרונים; להפנות לביטחון או לקניית פחם לייצור חשמל). נסכם את המצב כלא טוב מבחינה כלכלית; אינפלציה קיצונית, תקציב לא מאוזן, יחס חוב תוצר גבוה מאוד ויתרות מט"ח נמוכות.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
תוכנית הייצוב 1985
שמעון פרס הקים ממשלת אחדות עם רוטציה, וקיים ישיבת ממשלה גורלית שנמשכה כמעט יממה (24 שעות). בישיבת הממשלה התקבלו גזרות קיצוניות, שנועדו לעצור את המגמה ההרסנית ולהחזיר את ישראל למגמה חיובית וצומחת. יש אומרים שזו נקודת הפיתול בו עברנו ממדינה סוציאליסטית וריכוזית, לכלכלה קפיטליסטית ופתוחה יותר. עיקרי תוכנית הייצוב היו: הקפאת מחירים (בהסכמה עם התעשיינים), הקפאת שכר (בהסכמה עם ההסתדרות), ייצוב שערי החליפין וצמצום ממשי בהוצאות הממשלה. למרות הגזרות המאוד קשות, ולמרות האתגר הממשי שבתיאום בין כל הגורמים, הציבור כולו הבין את גודל השעה והסיכון, ובאופן מפתיע נרתם למהלך האסטרטגי ולגזרות הכואבות. התוכנית השאפתנית הצליחה מעל ומעבר, ונלמדת כיום ברחבי העולם כמודל כלכלי ליציאה מהיפר אינפלציה ומיתון, וחזרה לצמיחה ולהתרחבות. ייתכן כי דווקא הזיכרון הקולקטיבי הכואב שלנו כישראלים מאותו עשור כלכלי אבוד, מוביל אותנו לחשוש קצת יותר מהרגיל מסכנות האינפלציה, וטוב שכך.
תוכנית הייצוב של פרס לא הייתה עובדת אם לא היו מגבשים מתווה כולל, עם תיאום מלא בין כל השווקים השונים. הנקודה עיקרית בסיפור היא הקשר הקריטי שבין שוק העבודה לשוק הסחורות והמחירים. אם ישנם סימנים אודות המחזוריות של עליות שכר – עליות מחירים – עליות שכר וכו', יש חשש אמיתי לסיכון אינפלציה מתמשך והולך.
שוק העבודה האמריקאי
עיון בשוק העבודה האמריקאי מגלה מצב מאוד מדאיג. כותרות בעיתונות הכלכלית האמריקאית מגלה שמעל 20 מיליון אמריקאים התפטרו מעבודתם במהלך האביב והקיץ של 2021. יש מחסור קיצוני בעובדים בכל המגזים ובכל התפקידים. בעיות כח האדם מובילות כבר לעליות שכר ממשיות; וכיום יש אפילו בונוס חתימה משמעותי לתפקידים זוטרים, בעבודות פיזיות בחברות כמו וולמרט (Walmart), טרגט (Target) ואמאזון (Amazon). עד היום בונוס חתימה היה מקובל בעיקר בתפקידים בכירים וברמות שכר גבוהות כמו בהייטק. כיום, בארה"ב נותנים בונוס חתימה לסדרני מדפים בסופר. זוהי עובדה מדאיגה, שכן היא מורה על מגמה לא מוצלחת של מחזוריות הרסנית עם אינפלציה מתמשכת.
זהב, סחורות, וביטקוין
משקיעים מקצועיים העומדים בפני הסיכון הממשי של אינפלציה עולמית מתמשכת, צריכים לחשוב על שינוי אסטרטגי בהקצאת הנכסים. חשוב להקטין חשיפה לאפיקים שנשחקים במהירות בסביבה אינפלציונית, וליצור גידור ממשי מפני הסיכון ההולך וגובר. משקיעים רבים נוהרים לכיוון של זהב, ביטקוין וסחורות. אפיקים אלו כוללים עלויות עסקה גבוהות, שימוש בכלים פיננסים מתקדמים (חוזים עתידיים בסחורות), העדר ערך עצמאי (ביטקוין), העדר אופק צמיחה (זהב) וכו'. גם אם נתעלם מכל המורכבויות הנ"ל, ברור שאפיקים אלו נחשבים כיום מאוד יקרים, והגידור הגלום שבהם כרגע - אינו מספק.
המטרה צריכה להיות להתרחק ממזומן (ודומיו) ולהשקיע בנכסים יותר פיזיים; שבסביבת עליות מחירים מתמשכות (אינפלציה) יישחקו בקצב איטי יותר. מניות מגלמות חלקיות של בעלות במיזם עסקי. המיזם כולל נכסים פיזיים וממשיים. אין ספק כי סביבת אינפלציה מתמשכת תפגע ברווחיות הכוללת של כל החברות, אבל האם כולם צפויות להיפגע באופן שווה? לא בהכרח.
השקעות ערך מול צמיחה
נהוג לחלק את שוק המניות לשני קבוצות עיקריות: מניות ערך (Value) ומניות צמיחה (Growth). מניות ערך הן חברות ותיקות וממוסדות, עם מודל עסקי מוכח, תזרים מזומנים יציב וקבוע, ויכולת עסקית מוכחת בהפקת רווחים לאורך זמן. דוגמאות קלאסיות למניות ערך כוללות את קוקה קולה (KO), וולט דיסני (DIS), 3M (MMM) וכו'. נהוג לכנות מניות אלו במושג: Blue Chip Stocks. לעומתם, חברות צמיחה הן חברות יחסית צעירות, טכנולוגיות, עם רעיון עסקי מצוין ובעיקר הרבה פוטנציאל. אם לשפוט לפי סנטימנט השוק הרי שדוגמאות קלאסיות כוללות את טסלה (TSLA), נטפליקס (NFLX), שופיפיי (SHOP) וכו'.
באופן כללי, חברות הצמיחה עלו מאוד בתקופת משבר הקורונה (ויש אומרים שהם אפילו במצב של בועה פיננסית; המתנפחת בעיקר בגלל הכסף הזול של הפד). לעומתם, חברות הערך עלו, אבל בהרבה פחות. מסיבה זו, יש הרואים במניות הערך הזדמנות השקעה טובה, לא רק בחברות טובות ומוצלחות אלא גם כגידור כנגד סיכון האינפלציה המתמשך.
חברות ערך נהנות ממוניטין מוכח של מוצר / שירות מוכר ונדרש. מחקרים כלכליים מהמאה הקודמת גילו כי לחברות ערך קל יותר להעלות מחירים ולהעמיס את האינפלציה על הצרכן. לכן, בתקופות של עליות מחירים, מניות ערך צפויות להרוויח יותר (או להפסיד פחות) ממניות צמיחה.
סיבה פיננסית נוספת להעדפת מניות הערך בסביבה אינפלציונית, מתמקדת בתזרים המזומנים. בחברות ערך, תזרים המזומנים העיקרי ממוקד בהווה. לחברות אלו יש מודל עסקי מפותח ומוכח, והיכולת להפיק כסף היום אינו מוטל בספק. המשקיעים מקבלים חלק ניכר מהשקעתם תוך זמן יחסית קצר. לעומתם, בחברות צמיחה, רוב ההחזר על ההשקעה הינו בעתיד (בפוטנציאל). השקעה בחברות צמיחה מניחה כי החברה תצליח בדרכה החדשנית, ותיצור רווחיות עתידית טובה ומרשימה. כיוון שתזרים המזומנים של חברות הצמיחה מרוחק יותר, הרי שהאינפלציה שוחקת את הכסף בקצב מהיר יותר. אם לפשט, נאמר כי האינפלציה צפויה להעלות את הריביות בפועל העומדות בפני המשקיעים, ולכן כל היוון (חישוב הערך הנוכחי של תזרים מזומנים עתידי) מוביל לסכום קטן יותר.
האינפלציה כבר כאן, והיא צפויה להמשיך להיות עמנו בטווח הנראה לעין. הסיבות לעליות המחירים הרחבות בעולם מתחילות בסחורות ובחומרי הגלם, ממשיכות בשוק העבודה המורכב ובעלויות המטען וההובלה. . ישראל חוותה תהליך מדאיג שכזה בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת. רק תוכנית ייצוב מאוד שאפתנית, הצליחה לשבור את מעגל הקסמים, ולהוביל את ישראל למקום טוב וצומח יותר. מנגנון האינפלציה כולל מחזוריות הרסנית של עליות מחירים – עליות שכר – עליות מחירים וכו'. עיון בשוק העבודה האמריקאי מגלה סימנים מדאיגים מאוד של מחזוריות מחירים – עובדים, ומוביל לחשש מפני אינפלציה מתמשכת והולכת. נדרש כעת לבצע קיטון חשיפה לאפיקים עם סיכון אינפלציה מוגבר, וגידור תיק ההשקעות מפני סיכון האינפלציה. השקעה במניות ערך (מול מניות צמיחה) יכול להוות אלטרנטיבה מעניינת וזולה לכך.
הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.
- 13.יאיר 28/11/2021 10:05הגב לתגובה זומחוסר במצרכים. אינפלציית ביקושים היא האנפלצייה שהייתה בישראל. ואילו האינםלצייה מהסוג השני היא האינפלציה שמתרחשת עכשיו והיא זמנית ויחסית קלה לפתרון ע"י פתיחת צווארי הבקבוק
- 12.א 28/11/2021 07:41הגב לתגובה זואם האינפלציה תישאר גבוהה לאורך זמן, ואפילו תעלה, הבנקים המרכזיים יהיו חייבים לעלות ריבית באופן משמעותי. בריבית גבוהה, המזומן הוא המלך. אפשר יהיה לקנות מניות\אגח\נדלן במחירים מעולים.
- 11.רז 27/11/2021 06:58הגב לתגובה זוב19.3.2020. עוד לא מאוחר להכנס....
- 10.דרור 26/11/2021 12:47הגב לתגובה זוכתבה טובה. האם תוכל להמליץ או לציין שמות של תעודות סל על מניות ערך
- 9.arye 25/11/2021 01:15הגב לתגובה זופרס לא היה קשור לתכנית הוא היה בממשלה כי הייתה ממשלת אחדות לאומי!! הקרדיט שייך ליצחק מודעי והליכוד!!
- אתה צודק. ארידור הביא את התכנית. (ל"ת)רז 27/11/2021 06:57הגב לתגובה זו
- הליכוד (בגין ארידור וארליך) גרם להיפר אינפלציה (ל"ת)טור טוב 25/11/2021 20:28הגב לתגובה זו
- 8.עדין לא מאוחר .הבהלה לזהב החלה (ל"ת)J 24/11/2021 23:20הגב לתגובה זו
- 7.כתבה מעולה, כמו שצריך, כן ירבו כאלה כתבות (ל"ת)יובל 24/11/2021 23:10הגב לתגובה זו
- 6.הכתבות שלך מעולות (ל"ת)רועי מלמטה 24/11/2021 22:34הגב לתגובה זו
- 5.עוז 24/11/2021 22:16הגב לתגובה זוישראל הייתה מדינת לואו טק/עולם שלישי ודי מבודדת מדינית. בנוסף, מרבית האוכלוסיה בגיל התעסוקה היו עולים ממדינות נחשלות עם 12 שנות לימוד במקרה הטוב. אם יש למישהו איזושהי מחשבה שהאינפלציה יכולה להתקרב אפילו ל50 אחוז בשנה - שירוץ לקנות נכסים עם משכנתא לא צמודת מדד. במידה וצדק - עשה את עסקת חייו, כמו הורים שלי בשנות ה80
- נכון, עד שבא ביבי היו רק תפוזים :) (ל"ת)אחלה טור 25/11/2021 20:25הגב לתגובה זו
- 4.שרון 24/11/2021 19:56הגב לתגובה זולביטקוין אין גב ואין לו קשר עם סחורות ונכסים. כולו מספר קוד שאף אחד חוץ מספקולנטים ועבריינים לא קונה פיקסל שזה 1 מתוך 100,000 במחיר מופקע. תזהרו .
- דוד 25/11/2021 09:24הגב לתגובה זופתרון אלטרנטיבי לחופש מסחר בהתהוות. ביטקוין הינו סמן מרכזי לשוק הקריפטו (פתרונות רבים לשלל בעיות) ולכן ימשיך לעלות. כמו כן, כשלא יהיה מזומן יותר בעולם (אוטוטו) מעבר ערך דיגיטלי השייך לבנק יראה כמו ביטקוין לחלוטין והמבין יבין.
- 3.חיים 24/11/2021 19:23הגב לתגובה זויש הטוענים שברגע שתהייה התייצבות בביקוש הכל יחזור לקדמותו.
- יובל 24/11/2021 23:11הגב לתגובה זוכי יש יותר טכנולוגיה והיא מעודדת מיתון וירידות מחירים על ידי ייעול תהליכים.
- 2.חיים 24/11/2021 19:23הגב לתגובה זויש הטוענים שברגע שתהייה התייצבות בביקוש הכל יחזור לקדמותו.
- 1.תודה (ל"ת)החוסך 24/11/2021 17:40הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
