ה-EBITDA המתואם של אובר חיובי לראשונה; התחזית נמוכה מהצפי
לראשונה בהיסטוריה שלה, UBER TECHNOLOGIES (UBER) , החברה שנשבעה אמונים לנתח השוק במחיר הרווח, זו שספגה ביקורות על כך שהמודל שלה יצדיק עצמו רק אם תצליח לחסל את השוק מלבדה ותישאר שחקן יחיד, נוגעת ברווחיות איכשהו. תורידו ריבית, מס, פחת והפחתות ותקבלו את ה-EBITDA של החברה, עכשיו גם ממנו נטרלו כמה סעיפים כמו שעושה החברה בדוחותיה ותקבלו EBITDA מתואם, שברבעון השלישי של השנה היה חיובי – לראשונה בתולדותיה של אובר. המניה מוסיפה כ-5% לשווי שוק של 93 מיליארד דולר.
בעוד שלפני שנה הציגה בסעיף זה הפסד של 625 מיליון דולר, עתה מדובר על נתון חיובי של 8 מיליון דולר. גירדה בקושי, אתם אומרים? השאיפות הלאה מביעות אופטימיות. תחזית החברה היא ל-EBITDA מתואם חיובי ברמה של 75 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, הרביעי של השנה. האנליסטים היו אופטימיים עוד יותר והתאכזבו, שכן הם ציפו לתחזית שתניח נתון חיובי של 98.1 מיליון דולר – פער של 23.5%.
ובכל זאת, מה היה שונה ברבעון הזה שהביא עמו את הבשורה? אז בשנה שחלפה מאז רבעון ההשוואה, ההגבלות על התנועה בשל הקורונה הוקלו עם הפצת החיסונים באיזורי הפעילות המרכזיים של החברה.
שני המגזרים העיקריים בהם פעילה החברה הם משלוחי אוכל, ושירותי הסעת משתמשים. ניחשתם נכון, אם לפני שנה החברה הייתה תלויה עוד יותר בזללני הבית, נוסעי הכבישים שבו לתרום לדוחות הכספיים. כבר על המספרים, קודם לשורה התחתונה, תרתי משמע: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי.
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההפסד המתואם היה ברמה של 21 סנט למניה וההכנסות הסתכמו ב-4.84 מיליארד דולר. בשוק העריכו כי תציג הפסד מתואם של 33 סנט למניה (כלומר – הפתעה חיובית של 36%) והכנסות בסך 4.42 מיליארד דולר. בהשוואה ללפני שנה, ההכנסות צמחו בכ-23% וההפסד צומצם בכ-63%.
יצוין כי אם מתייחסים לשורה התחתונה על בסיס GAAP, שם ניתן לראות הכפלה ויותר של ההפסד לסך של 2.4 מיליארד דולר, וזאת בעקבות מחיקת ערך מההשקעה ב- (DIDI) , שהממשל הסיני הגביל את צמיחה וחסם את הגישה שלה ללקוחות חדשים, בשל המידע שהיא אוצרת אצלה על הרגלי הנסיעה של הסינים – שלפי הרגולטורים שם נאסף שלא כדין.
בתקופת הדוח היקף ההזמנות משירותי הסעה עלו ב-67% לסך של 9.9 מיליארד דולר (לא הכל מתרגם לשורת ההכנסות – גם הנהגים מקבלים נתח כמובן. תנאים סוציאליים לא נזכיר) והיוו 43% מסך ההזמנות. ברבעון המקביל מדובר היה ב-5.9 מיליארד דולר ונתח של 40%. ולמה זה חיובי? כי זה המגזר היותר רווחי מבין השניים. בינתיים המגזר המתחרה צמח בסך ההזמנות בשיעור מהיר יותר של 50% ל-12.828 מיליארד דולר. סך ההזמנות עלה ב-57% לכ-23 מיליארד דולר.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אם מסתכלים על ההכנסות בפועל מהמגזרים הללו, אז באלה משירותי ההסעה מדובר בעלייה של 62% ל-2.205 מיליארד דולר בהם הכירה החברה כהכנסות בתקופת הדוח, ובמגזר משלוחי האוכל בעלייה של 97% לסך של 2.238 מיליארד דולר. מגזר נוסף הוא ההובלות, שם נרשמה עלייה של 40% בהכנסות ל-402 מיליון דולר (זהה לסך ההזמנות, בסעיף זה כל הסכום מוכר כהכנסה).
ואיך נראתה הפרישה של אובר בעולם ברבעון השלישי? החדירה המהירה ביותר היה במדינות האסיה-פסיפיק, שם ההכנסות הוכפלו ל-743 מיליון דולר. שניה בצמיחה היא אירופה ויחד עמה אפריקה והמזרח התיכון, עם 80% והכנסות של כמיליארד דולר. לאחר מכן ארצות הברית וקנדה עם שיעור של 66% והכנסות בסך 2.6 מיליארד דולר (החלק הארי) ואז אמריקה הלטינית שצמחה ב-29% לסך של 390 מיליון דולר. על פני כל האזורים הללו, מספרם החודשי של המשתמשים הפעילים מדי חודש עלה ב-40% ל-109 מיליון איש.
"ההשקעות המוקדמות והנחושות שלנו בהגדלת מספר הנהגים בפלטפורמה עדיין משחקת לטובתנו, ויותר ויותר נהגים חוזרים באמת, ובכך מביעים לשיפור גם בחוויית הלקוח", כך צוטט דארה קוסרשאהי, מנכ"ל החברה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
