לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
לקראת פתיחת שבוע המסחר האנליסטים מסתכלים על נתוני צמיחת התוצר האמריקאי כפי שפורסמו בסוף השבוע שעבר ומחפשים בהם רמזים לצמיחה ברבעון הנוכחי. השבוע יהיו במוקד החלטת הפדרל ריזרב, שעשויה לסמן - כן או לא - את תחילתה של הפחתת רכישות האג"ח של 120 מיליארד דולר בחודש על ידי הבנק (ה-"טייפרינג"). בכירי הבנק יתכנסו בימים שלישי ורביעי. מה שישפיע גם כן יהיו נתוני התעסוקה בארה"ב שיתפרסמו השבוע, כשבינתיים אלה מוסיפים לרדת ולאחרונה הפתיעו לטובה - ואולם אלה הן דרישות השכר שמתגלגלות להשפעה על האינפלציה הנמדדת.
ביום שני תדווח חברת הקורסים המקוונים COURSERA (COUR), למחרת בשלישי תהיה זו יצרנית החיסונים PFIZER (PFE) ובחמישי MODERNA (MRNA), UBER TECHNOLOGIES (UBER) AIRBNB, INC (ABNB). בגזרת הישראליות: בשלישי תדווחנה אמדוקס (DOX) ו סולאראדג' ; ברביעי פלייטיקה , קלטורה ו אבן קיסר ובחמישי טאבולה , סייבר ארק ו- JFROG .
"צריכת השירותים בארה"ב רחוקה מלפני המגיפה - ירידת התחלואה תביא לשיפור"
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש מצביע בסקירתו על נתוני התמ"ג האמריקאי ברבעון השלישי, שפורסמו לאחרונה: 2.0% בפועל מול צפי ל-2.6%. "באופן די ייחודי, במצב שנוצר אנו לא יודעים מה היה קצב הצמיחה אלמלא המחסור במוצרים ובעובדים שמנע לספק את כל הביקוש", הוא כותב ומציין כי "רמת הביקושים של המוצרים לצריכה שוטפת ושל מוצרי בניי קיימא ממשיכה להיות גבוהה הרבה יותר מהמגמה לפני המשבר. עודף הביקושים מסביר את הלחצים לעליית מחירים, במיוחד נוכח בעיות בצד ההיצע".
עוד לדבריו "צריכת השירותים אומנם סוגרת פער מול המגמה לפני המגפה, אך עדיין רחוקה ממנה. סך ההשקעות בנכסים קבועים גרעו מהצמיחה הרבעונית כ-0.1%, למרות שעלייה במלאים תרמה כ-2.1%". ברבעון הנוכחי הוא מעריך כי "ניתן לצפות לשיפור בקצב הצמיחה בתמיכת שיפור במגזר השירותים לאחר ירידה בתחלואה - ולראיה, הסנטימנט כלפי חופשה בסקר סנטימנט הצרכנים השתפר באוקטובר לרמה הגבוהה מתחילת המגפה; האמריקאים חזרו לקנות בתים; חל שיפור בסנטימנט הצרכני הכללי באוקטובר; מדדי הפעילות האזוריים של ה-FED הצביעו לרוב על שיפור בפעילות באוקטובר".
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הנתונים והסקרים מראים: האבטלה תמשיך לרדת; לחצי השכר מטפסים"
מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, התייחס לנתוני התעסוקה האמריקאיים והשיפור שחל בהם - 281 אלף תביעות דמי אבטלה חדשות לפני שבועיים, מול צפי ל-288 אלף. בפרט, הוא מפנה את הזרקור לכך ש"שיעור המשיבים שטענו כי קיים 'שפע של משרות' לאלה שטענו כי המשרות 'קשות להשגה' נותר בספטמבר ברמת שיא". מכאן הוא גוזר מסקנה מעודד כשלדבריו הדבר "מעיד על צפי לירידה נוספת של שיעור האבטלה".
אז האבטלה מצטמצמת, אך מה לגבי דרישות השכר בשוק העבודה והשפעתם על המחירים? שפריר רואה בעלייה במדד עלות השכר, ה-ECI (Employment Cost Index), בשיעור של 1.3% ברבעון השלישי, "עדות נוספת לעליית לחצי השכר והלחצים האינפלציוניים בארה"ב". לסיכום הוא מצטט את יו"ר הפד ג'רום פאוול שאמר כי"סביר מאד ששוק התעסוקה יגיע למצב של 'תעסוקה מלאה' במהלך השנה הבאה".
- 1.עליות חדות בנאסדק עד סוף 2021 (ל"ת)אריה 01/11/2021 07:08הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
