אחרי שקורקעה: רויאל קריביאן תפליג ל-9 חודשים בעשרות א' ד' לכרטיס
עם תחילת משבר הקורונה בתחילת 2020 כולם נשאו עיניים לספינת הדיימונד פרינסס שעגנה לחופי יפן כשאין יוצא ואין נכנס בשל התפרצות מקומית של הנגיף בקרב הנוסעים. אחר כך ספינות הקרוזים קורקעו והתעשייה הזו דיממה, כפי שקרה גם בתחום המלונות ובטיסות הנוסעים. עכשיו, המתחרה של CARNIVAL CORP (CCL) שבבעלותה אותה דיימונד פרינסס, ROYAL CARIBBEAN CRUISES (RCL), מתכננת לפצות על כל אותם ימי סגר והשבתה עם קרוז שאפתני שיקיף את העולם במשך תשעה חודשים. תג המחיר: מאה אלף דולר לכרטיס.
כבר ב-15 בינואר 2022, ההנחיות של ה-CDC האמריקאי באשר למגבלות הקרוזים, המחייבות את הנוסעים בחיסון או בדיקה שלילית, יהפכו מתקנות מחייבות להמלצות בלבד. ברויאל קריביאן לוקחים מרווח בטחון, גם מבחינת בשלות הנוסעים לרעיון היומרני, ומתכוונים להשיק את השייט המדובר החל בסוף 2023.
"למרות שרק עכשיו הכרזנו על זה, נתוני ההזמנות מצויינים", אמר ריצ'רד פיין, מנכ"ל רויאל קריביאן. השייט אמור לעגון ב-150 יעדים ב-60 מדינות. ממצ'ו פיצ'ו ועד החומה הסינית. המחיר ההתחלתי, כולל טיסה לנמל המוצא ואירוע גאלה טרום ההפלגה יעמוד על 61 אלף דולר לאדם (חדר זוגי) ויוכל להגיע עד 112 אלף דולר לכרטיסה לסוויטה.
ארצות הברית היא בין המדינות המובילות בעולם מבחינת מספר האזרחים שיוצאים לנפוש בקרוזים - ועדיין, גם אצלה, מדובר ב-4% בלבד מתוך האוכלוסיה שאי פעם עשו זאת. בדוחות לרבעון השלישי שפורסמו בשישי האחרון, רויאל קריביאן פספסה את תחזיות ההכנסות בשוק, אך אמרו שההזמנות להמשך היו ברמה סולידית ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת יחזור להיות חיובי עד האביב. בינתיים החברה מפעילה 40 ספינות מתוך 61 שיש לה בצי, וצופים כי עד סוף השנה המספר יעלה כבר ל-50.
- רויאל קריביאן יורדת ב-3% למרות ביצועים חזקים
- רויאל קריביאן עולה עד 1% - מה היה בדוחות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.אזרח 01/11/2021 14:37הגב לתגובה זוחובק עולם להפצת ואריאנטים חדשים...
- 2.אחלה וכייף גדול מלא פינוקים ובילויים (ל"ת)אחת שהיתה ויודעת 01/11/2021 08:39הגב לתגובה זו
- 1.אילן 31/10/2021 14:44הגב לתגובה זואתם באמת רוצים שכל הנוסעים יחד אתכם ירדו בארצות מסוכנות מבחינת הקורונה ,ושכולם יחזרו ידביקו אחד את השני , וכן גם מי שיתחסן בחיסון השלישי יש לו סיכוי להדבק בקורונה , וחשבתם מה יהיה מצב שירותי הרפואה בנמל שתשהו /שיורידו אתכם אחרי שחלילה אם תחלו בקורונה ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
