אייזיק תומאס וויגן ניישן
צילום: אילן שפירא

מטבע טבעוני: וויגן ניישן מתמזגת לשלד בשווי של כ-23 מיליון דולר

מיזוג קטן לחברה ישראלית - החברה שרוצה לחבר אנשים לטבעונות, עם פלטפורמה ייעודית לטבעונים, מתמזגת לשלד קטן בוול סטריט. בין המשקיעים החדשים נמצאים מוטי בן משה ועדי צים, שיחזיקו יחד עם משקיעים נוספים ב-30% ממניות החברה
נתנאל אריאל | (4)
נושאים בכתבה וויגן ניישן

שוק הטבעונות העולמי מגלגל 13 מיליארד דולר בשנה וצפוי להכפיל את עצמו עד 2025. חברת הסטארט-אפ הישראלית וויגן ניישן  (Vegan Nation) מתמזגת לשלד בורסאי בשם SIPUP CORP שנסחר ב-OTC בארה״ב. על פי החברה, ערך המניה יעמוד על 35 סנט למניה לפי שווי חברה של כ22-25- מיליון דולר. לאחר המיזוג המניה תיסחר תחת הסימול spup.

כחלק מתהליך המיזוג הצטרפו משקיעים חדשים כמו מוטי בן משה, עדי צים, עוזי דנינו, דודו רינג, ראובן אבלגון, רון לובש ועוד, והם יחזיקו בכ-30% מהחברה. והיא מתכננת סבב גיוס נוסף במהלך הרבעון הרביעי של השנה. עד היום גייסה החברה 10 מיליון דולר, כנגד הנפקת מניות וכנגד מכירת מטבעות.

ויגן ניישן נוסדה ב-2018 על ידי אייזיק תומאס, יוסי רייבי ושניאור שפירא כששאיפתם היא לכונן אקוסיסטם טבעוני ולייצר בסיס כלכלי שיטיב עם שרשרת המזון האקולוגית בו מיליוני אזרחים ממדינות שונות, בעלי עסקים קטנים מרחבי העולם, יצרנים ותעשיינים, יסחרו במוצרים תוך השפעה חיובית על עצמם ועל כדור הארץ, ללא קשר למקום הימצאם הפיזי. הפלטפורמה כוללת מידע על עסקים טבעוניים, מרקט-פלייס למסחר מקוון של מוצרים טבעוניים ומטבע לסחור בו.

 

ה-"Green Coin", ייסחר תחת הסימול GRNC, הפלטפורמה עצמה מאפשרת לחבר צרכנים עסקים וארגונים בעזרת ארנק דיגיטלי ושימוש במטבע דיגיטלי ייעודי. החברה מפתחת גם מרקט-פלייס וקידום של מועדון לקוחות טבעוני, אם תרצו - מטבע לקהילת הטבעונות, כשהמייסדים רוצים שחלק מהכסף שיעבור בפלטפורמה ייתרם ויוקדש למיזמים עולמיים בקידום איכות הסביבה, כדור הארץ ובעלי החיים.

 

ה"כלכלה הטבעונית" אינה מסתכמת רק בתחליפי בשר, בשר מתורבת או מוצרים מן הצומח אלא מתייחסת גם לתחומים כמו אופנה (מוצרי עור ופרווה, ניצול עובדים) קוסמטיקה (ניסויים על בעלי חיים, כריתת יתר) ועוד.

אייזיק תומאס, מייסד שותף ויו"ר וויגן ניישן: "אנו באמת מאמינים כי ה-Green Coin יתרום לפריחתם של מיליוני בתי עסק קטנים בכל רחבי העולם שיתאחדו למען כינונה של קהילה חובקת עולם המאוחדת למען הסביבה. האדם הוא זה שיביא ויוביל את השינויים המשמעותיים והקריטיים שדרושים לעתיד טוב לילדינו".

עדי צים: "תחום הצרכנות המודעת לסביבה נמצא בתקופת צמיחה ואנחנו סבורים כי לפניו עוד דרך מבטיחה. ההיתוך בין התפתחות מטבעות הקריפטו ועולמות הפודטק שזכו בשנת 2020 לקפיצה אקספוננציאלית נראים טבעיים עבורנו וקסמו לנו כהשקעה בעלת פוטנציאל".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חברה מדהימה אנשים עוד יותר, עלו והצליחו!! (ל"ת)
    מאיר מלול 30/11/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Ran esh-ron 26/11/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    רעיון כביר שיציל את העולם. איפה קונים???
  • 2.
    מנדי 29/10/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
    אני מנדי השווה
  • 1.
    מתכננים גיוס להיזהר 26/10/2021 21:46
    הגב לתגובה זו
    לדעתי עוד ברבעון הרביעי של השנה רשום שיבוא גיוס נמתין אחרי הגיוס
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.