אייזיק תומאס וויגן ניישן
צילום: אילן שפירא

מטבע טבעוני: וויגן ניישן מתמזגת לשלד בשווי של כ-23 מיליון דולר

מיזוג קטן לחברה ישראלית - החברה שרוצה לחבר אנשים לטבעונות, עם פלטפורמה ייעודית לטבעונים, מתמזגת לשלד קטן בוול סטריט. בין המשקיעים החדשים נמצאים מוטי בן משה ועדי צים, שיחזיקו יחד עם משקיעים נוספים ב-30% ממניות החברה
נתנאל אריאל | (4)
נושאים בכתבה וויגן ניישן

שוק הטבעונות העולמי מגלגל 13 מיליארד דולר בשנה וצפוי להכפיל את עצמו עד 2025. חברת הסטארט-אפ הישראלית וויגן ניישן  (Vegan Nation) מתמזגת לשלד בורסאי בשם SIPUP CORP שנסחר ב-OTC בארה״ב. על פי החברה, ערך המניה יעמוד על 35 סנט למניה לפי שווי חברה של כ22-25- מיליון דולר. לאחר המיזוג המניה תיסחר תחת הסימול spup.

כחלק מתהליך המיזוג הצטרפו משקיעים חדשים כמו מוטי בן משה, עדי צים, עוזי דנינו, דודו רינג, ראובן אבלגון, רון לובש ועוד, והם יחזיקו בכ-30% מהחברה. והיא מתכננת סבב גיוס נוסף במהלך הרבעון הרביעי של השנה. עד היום גייסה החברה 10 מיליון דולר, כנגד הנפקת מניות וכנגד מכירת מטבעות.

ויגן ניישן נוסדה ב-2018 על ידי אייזיק תומאס, יוסי רייבי ושניאור שפירא כששאיפתם היא לכונן אקוסיסטם טבעוני ולייצר בסיס כלכלי שיטיב עם שרשרת המזון האקולוגית בו מיליוני אזרחים ממדינות שונות, בעלי עסקים קטנים מרחבי העולם, יצרנים ותעשיינים, יסחרו במוצרים תוך השפעה חיובית על עצמם ועל כדור הארץ, ללא קשר למקום הימצאם הפיזי. הפלטפורמה כוללת מידע על עסקים טבעוניים, מרקט-פלייס למסחר מקוון של מוצרים טבעוניים ומטבע לסחור בו.

 

ה-"Green Coin", ייסחר תחת הסימול GRNC, הפלטפורמה עצמה מאפשרת לחבר צרכנים עסקים וארגונים בעזרת ארנק דיגיטלי ושימוש במטבע דיגיטלי ייעודי. החברה מפתחת גם מרקט-פלייס וקידום של מועדון לקוחות טבעוני, אם תרצו - מטבע לקהילת הטבעונות, כשהמייסדים רוצים שחלק מהכסף שיעבור בפלטפורמה ייתרם ויוקדש למיזמים עולמיים בקידום איכות הסביבה, כדור הארץ ובעלי החיים.

 

ה"כלכלה הטבעונית" אינה מסתכמת רק בתחליפי בשר, בשר מתורבת או מוצרים מן הצומח אלא מתייחסת גם לתחומים כמו אופנה (מוצרי עור ופרווה, ניצול עובדים) קוסמטיקה (ניסויים על בעלי חיים, כריתת יתר) ועוד.

אייזיק תומאס, מייסד שותף ויו"ר וויגן ניישן: "אנו באמת מאמינים כי ה-Green Coin יתרום לפריחתם של מיליוני בתי עסק קטנים בכל רחבי העולם שיתאחדו למען כינונה של קהילה חובקת עולם המאוחדת למען הסביבה. האדם הוא זה שיביא ויוביל את השינויים המשמעותיים והקריטיים שדרושים לעתיד טוב לילדינו".

עדי צים: "תחום הצרכנות המודעת לסביבה נמצא בתקופת צמיחה ואנחנו סבורים כי לפניו עוד דרך מבטיחה. ההיתוך בין התפתחות מטבעות הקריפטו ועולמות הפודטק שזכו בשנת 2020 לקפיצה אקספוננציאלית נראים טבעיים עבורנו וקסמו לנו כהשקעה בעלת פוטנציאל".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חברה מדהימה אנשים עוד יותר, עלו והצליחו!! (ל"ת)
    מאיר מלול 30/11/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Ran esh-ron 26/11/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    רעיון כביר שיציל את העולם. איפה קונים???
  • 2.
    מנדי 29/10/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
    אני מנדי השווה
  • 1.
    מתכננים גיוס להיזהר 26/10/2021 21:46
    הגב לתגובה זו
    לדעתי עוד ברבעון הרביעי של השנה רשום שיבוא גיוס נמתין אחרי הגיוס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.