אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

יהיו דוחות מחשמלים? זה מה שבשוק מצפים מרבעון 3 של טסלה

מנייתה של חברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם מתאוששת, אבל עדיין נסחרת בתשואת חסר של 5% ביחס לתחילת השנה. האם תמשיך במגמה - התחזית ומרווחי הרווח הגולמי שיפורסמו ביום רביעי הקרוב אחרי נעילת המסחר - יכריעו
ארז ליבנה | (4)
נושאים בכתבה טסלה

ביום הראשון למסחר של 2021, ב-4 בינואר, מניית טסלה  TESLA INC (TSLA), נסגרה על 880 דולר. לקראת סוף החודש ההוא, חצתה את ה-883 דולר, אבל אז בא פברואר וחששות האינפלציה שהחלו לבצבץ והעיקו מאוד על המניה. כמה העיקו? מאז ועד מאי, המניה שטסה ב-720.5% ב-2020, בעיקר ירדה, עד שהגיעה לשיא שלילי של 563.5 דולר. אבל משם הגלגל התהפך שוב והיא חזרה לטפס יחד עם התוצאות החיוביות שהגיעו מהמפעל בסין. ביום שישי היא ננעלה על 843 דולר וכבר רחוקה ב-5% בלבד מהשיא שלה ומתקרבת לשווי שוק של 845 מיליארד דולר – לאחר שעלתה אז בכ-4%.

 

בסוף השבוע החברה קיבלה את אחת מהבשורות היותר טובות שקיבלה, וזה אפילו לא קשור לפעילות העסקית שלה. המשקיע האגדי, מייקל ברי, שחזה את משבר הסאב פריים, כבר לא בשורט נגד החברה. ברבעון השני של השנה ברי, באמצעות החברה שלו סייאון (Scion) החזיק בלמעלה מ-800 אלף פוזיציות פוט נגד החברה. לפי המחיר של המניה בסוף הרבעון הראשון (668 דולר), שווי העמדה שהחזיק ברי נאמדה ב-534 מיליון דולר. אז ברי כבר לא נגד המניה וזה לכשעצמו טוב לטסלה.

 

החברה, שמובילה את מהפכת החשמול בתעשיית הרכב ושפחות או יותר שיגעה את הסקטור שבו היא מתקיימת, ועל כנפיו של היו"ר אילון מאסק, הפכה במהירות לחברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם תפרסם את דוחותיה ביום רביעי הקרוב אחרי המסחר. וכרגיל, בוול סטריט מצפים לראות מה הולכות להיות התוצאות.

 

כי כמו כל רבעון, גם הרבעון האחרון של החברה הוא מעניין מאוד. השוק ירצה לראות איך משבר השבבים העולמי משפיע על החברה, כמו גם האם ישנה פריצת דרך בתחום הסוללות. יתר על כן, לאחר שבשבוע שעבר מאסק אמר באירוע במפעל החדש בברלין כי הוא צפוי להיפתח ברבעון הנוכחי. גם לזה ממתינים.

 

מה חושבים בשוק?

בחסות המפעל שלה בסין, טסלה שברה את שיא מסירת הרכבים שלה ברבעון שעבר עם למעלה מ-241 אלף מסירות, לעומת 201 אלף מסירות ברבעון השני של השנה. אבל בוול סטריט מצפים שהרווחיות של החברה תרד, כשמרווחי הרווח התפעולי צפויים להיות נמוכים בכמעט 24%, כשברבעון שלפני המרווחים היו קצת יותר גבוהים מ-24%.

 

הקונצנזוס של האנליסטים המסקרים את המניה בוול סטריט צופה שההכנסות יסתכמו ב-13.5 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 8.77 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד, שמהווים כמעט 54% צמיחה.

 

בשורת הרווח למניה (EPS) צופים האנליסטים ל-EPS של 1.5 דולר למניה. בסך הכול צופים שהחברה תצמח ב-97.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כשלשנה כולה הצפי הוא לצמיחה של 144.6 דולר למניה. באופן כללי, פרט לרבעון האחרון של 2020, שבו החברה הציגה "הכאה שלילית" של 22.7%, החברה הצליחה להכות את התחזיות בשלושת הרבעונים האחרים בלמעלה מ-32%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

האנליסט ג'ו ספק מ-RBC שורי על המניה וסבור שהחברה תייצר EPS של 1.95 דולר למניה ומחזיק בעמדת החזק. גם דן אייבס מוודבוש ובן קאלו מביירד שוריים על המניה עם עמדת קנייה, אבל שניהם מעניקים EPS של 1.21 ו-1.22 דולר בהתאמה.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קנדה 19/10/2021 20:35
    הגב לתגובה זו
    התחרות שיש כיום לטסלה רק תגדל עם הזמן, והמתחרות שלה ינגסו לה בנתח השוק. עד עכשיו טסלה נהנתה מבלעדיות. הימים האלה נגמרו. באוסטרליה תוך שעתיים נמכרו כל האיוניק 5 ויש 13אלף איש ברשימת המתנה.
  • 1.
    חלבי 18/10/2021 19:04
    הגב לתגובה זו
    הרי במהלך השנה האחרונה כתבת המון דברים שליליים על טסלה. אתה חוזר בך מכל זה???
  • אני רק מדווח (ל"ת)
    ארז 18/10/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
  • משקיע פשוט 19/10/2021 10:04
    האג׳נדה שלך מציצה מכל ״דיווח״ ו ״דיווח״ , חדשות יד שניה במקרה הטוב באיחור של חודש. ביזפורטל קלאסי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.