וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

בהכשרה עוקבים אחר תגובת השוק להעלאת התחזית של הפד לעליית ריבית ולהודעה הניצית של פאוול; בלאומי אומרים שקריסת אוורגרנד תחתוך את הביקוש למתכות ואולי תביא לירידת מחירים, ולפי מיטב דש משבר האנרגיה יוסיף לתרום ללחצים האינפלציוניים
איתי פת-יה | (4)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח השבוע לאחר שהשבוע שעבר התאפיין במסחר תנודתי שהסתיים בעליות. האנליסטים מסתכלים בין היתר על התגובה להעלאת התחזית לעליית ריבית של הפד, וכן ההשפעות של משבר האנרגיה והסיכון מחדלות פירעון של אוורגרנד הסינית על האינפלציה.

האינדיקטורים פספסו את התחזיות - פאוול בכל זאת בהודעה ניצית

אורן וינר, מנהל השקעות האג"ח בהכשרה חברה לביטוח, מציין תחילה בסקירתו את שיעור האינפלציה בארצות הברית לחודש אוגוסט שעלה מתחת לצפוי בכ-0.3% (במקום 0.4%) ובמדד הליבה בכ-0.1% (ולא 0.3%) ואת נתוני התעסוקה שאכזבו עם מספר מבקשי דמי האבטלה בשני השבועות הראשונים של ספטמבר שהיה מעל לצפי.

הוא מדגיש כי הודעת ועדת השוק הפתוח, ה-FOMC, של הפד', מסוף ספטמבר, יצאה על אף הנתונים הללו. "בהודעה חברי הוועדה העלו את תחזיותיהם להעלאת ריבית ויו"ר הבנק המרכזי, ג'ירום פאוול, בהודעה ה'ניצית' ביותר שלו במהלך השנתיים האחרונות הודיע כי קיימת סבירות גבוהה להעלאת ריבית כבר בשנת 2022, וכי תוכנית רכישות אג"ח הממשלתיות עשויה להתחיל ולהצטמצם כבר בחודש נובמבר 2021 ולהסתיים באופן סופי לכל היותר עד אמצע שנת 2022".

"ההודעה ה'ניצית' מסתמכת על עדכון צפי האינפלציה של הבנק המרכזי לסיכום שנת 2021, כ-4.2% (הרבה מעל התחזית הקודמת של כ-3.4%) כשע"פ דבריו של פאוול 'גורמי האינפלציה עלולים ולהימשך זמן רב יותר מהצפוי'", וינר מסביר, "ובנוסף על עדכון הצמיחה כלפי מעלה לשנת 2022 ושנת 2023, כ-3.8% וכ-2.5% בהתאמה".

"המחסור באנרגיה צץ בעיתוי לא מוצלח"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש מזכיר כי "המחסור באנרגיה שהתגלה לאחרונה כבר גרם לעלייה חדה במחירי סחורות האנרגיה בעיקר באירופה ובסין, שם אף מדובר בהגבלות שהוטלו על המפעלים בגלל הקצאות בהספקת חשמל, מה שעלול להחמיר בעיות בשרשרת האספקה".

"למרות שלכאורה מדובר באוסף של טריגרים אקראיים שהובילו למחסור, בבסיסו עומדת בעיה מבנית של השקעות נמוכות בתחום האנרגיה, במיוחד המסורתית בשנים האחרונות", הוא ממשיך. "אלה לא צמחו בשנים האחרונות בעולם. בשנת 2021 הן אף צפויות להיות נמוכות מאשר ב-2017, זאת אחרי נפילה חדה ב-2020".

קיראו עוד ב"גלובל"

בצד העניין הזה זבז'ינסקי מזכיר כי "בעבר בתקופות של עלייה במחירי הסחורות, ירידה בשערו של הדולר ביחס למטבעות האחרים מיתנה השפעה אינפלציונית מחוץ לארה"ב. לעומת זאת, היחלשות המטבעות ביחס לדולר במקביל לעלייה במחירי הסחורות שמתרחשת כעת דווקא מגבירה לחצי אינפלציה עוד יותר".

אוורגרנד: מהנדל"ן הסיני למחירי המתכות בעולם

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, כותבים מצדם על הסיכון לחדלות פירעון של ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד, ואיך הדבר ישפיע על מחירי המתכות: "התמוטטות החברה תומכת בהערכה שמגזר הבנייה בסין עבר את שיאו ועתה נמצא בדרך לירידה מבנית. כתוצאה, זה יכול להוביל לכך שמחירי המתכות התעשייתיות ייחלשו בשנים הבאות, זאת לאחר העלייה המהירה שהייתה ב-2020-2021. המתכות הבסיסיות והתעשייתיות משמשות במידה רבה בבנייה הסינית".

השניים מצביעים על כך שהביקוש הסיני מהווה כמחצית מצריכת האבץ העולמית, מתוכם 70% מוצאים את דרכם לבנייה. "גם הביקוש הגלובלי לנחושת מסתמך במידה רבה על תחום הבנייה הסיני ולא ניתן יהיה לפצות על ירידה כזו באמצעות ביקוש מוגבר ממקומות אחרים". עוד הם כותבים כי "במידה וההתפתחויות בסין יובילו לבלימת עליית מחירי המתכות בעולם ואף לירידה, עשויה להיות לכך משמעות רחבה יותר, זאת לנוכח המתאם הרב יחסית אשר קיים בין האינפלציה BREAKEVEN בארה"ב (10 שנים) לבין מדד מחירי המתכות הגלובלי (מדד LME שכולל בעיקר אלומיניום, נחושת, אבץ, עופרת ועוד כמה מרכיבים קטנים יחסית). יתכן שמדובר גם בהשפעה עקיפה על סוגים נוספים של מחירי סחורות, כמו אנרגיה".

"כל אלו עשויים להיות גורם שמביא בהמשך להתמתנות מסוימת של ציפיות האינפלציה בארה"ב ובמדינות מפותחות אחרות ובכך מביא לדחייה של המועד הראשון להעלאת ריבית בארה"ב ומיתון עוצמת העלאתה כאשר התהליך כבר יחל".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    למד לשונך לומר. "איני יודע" מה יהיה (ל"ת)
    רב הנסתר על הגלוי 03/10/2021 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע אסטרטגי 03/10/2021 18:31
    הגב לתגובה זו
    שהחל ב3.2009 והסתיים ב2.9.2021 בשער 4537 בספ500. הגל הדובי יסתיים בשער 1600 בספ500 בעוד שנתיים שלוש, אחרי שמיטת חובות גלובאלית כולל של הלווה מספר אחת - אמריקה.
  • או נביא?. מה שבטוח קשקשן. (ל"ת)
    שוטה 04/10/2021 05:51
    הגב לתגובה זו
  • שחר 03/10/2021 20:44
    הגב לתגובה זו
    מקסימום תחתונים! . חשוב לי להדגיש שאינני יועץ השקעות ו/או יועץ נישואין , זוהי פשוט דעתי הבלעדית שמובעת כאן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social