טבע
צילום: סיון פרג'

פרשת האופיואידים של טבע קרובה לסיום? החברה הגיעה להסדר עם לואיזיאנה

חברת הבת של טבע הגיעה לסיכום עם התובע הכללי של מדינת לואיזיאנה, המסדיר את תביעותיה של המדינה העוסקות באופיואידים
סתיו קורן | (8)
נושאים בכתבה וול סטריט טבע

חדשות טובות לטבע - חברת הבת של טבע (US) Teva Pharmaceuticals, הגיעה לסיכום עם התובע הכללי של מדינת לואיזיאנה, המסדיר את תביעותיה של המדינה העוסקות באופיואידים. ההסכם כפוף לאישור סופי של המדינה ב-1 לנובמבר. על פי ההסכם כל המחוזות במדינה משחררים את טבע מהתביעות כחלק מההסדר.

על פי תנאי ההסדר, טבע תשלם ללואיזינה 15 מיליון דולר על פני 18 שנה, ותספק תרומה נוספת של תרופות מצילות חיים, המוערכות ב-3 מיליון דולר (על פי המחיר הקמעונאי), במטרה לסייע בהתמכרות לאופיודים ובהתאוששות.

מדובר בסכום יחסית נמוך שערכו הנוכחי נמוך משמעותית מערכו הנומינלי בגלל משך הזמן הארוך (18 שנה). בפועל העלות האפקטיבית לטבע ככל הנראה מסתכמת בכ-7-8 מיליון דולר. הסכום הזה הוא יריית הפתיחה מול המדינות האחרות ששם המצב מבחינתה של טבע אומנם חמור יותר, אבל גם אם נתייחס לפיצוי גבוה יותר, הרי שמדובר בתג מחיר שמציב לטבע קנסות ופיצויים שהיא יכולה לעמוד בהם. 

טבע הציעה כבר לפני שנתיים הסדר פשרה לצורך סיום ההליכים המשפטיים נגדה בהקשר האופיואידים – תשלום פיצויים במזומן בהיקף של 250 מיליון דולר, יחד עם תרומה של תרופות לטיפול בהתמכרויות לאופיואידים בהיקף מכירות של עשור.     

פרשת האופיואידים למעשה קובעת את עתידה של טבע ואת התנהגות מנייתה.  ההשלכות הפיננסיות אכן עלולות להיות דרמטיות: ברמת המחירים הנוכחית של מניית טבע, ניתן להעריך באופן גס, ככלל אצבע, כי כל 1 מיליארד דולר בפיצויים פוטנציאליים שבהם תישא טבע, בהינתן רמת המינוף הפיננסי הנוכחי של החברה (יחס חוב ל-EBITDA בסדר גודל של 5), מיתרגם לגריעה של דולר אחד שלם במחיר למניה. כלומר, לדוגמא, תשלום פוטנציאלי של 4 מיליארד דולר בפיצויים מפחית סדר גודל של 4 דולר משווי המניה של טבע. 

נראה שאם בעבר ההערכות היו סביב 2-3 מיליארד דולר בערכים נוכחיים הרי שההודעה של היום עשויה לסמן פיצוי נמוך יותר, ואולי חשוב יותר - היא מבשרת על התקדמות בענייני הפשרות. ולעניין התמחור של טבע, הרי שהשוק כבר מתמחר במחיר הנוכחי פיצוי מסוים, כך שהודעות על פיצוי דווקא עשויות לתרום למניה בעיקר בשל הוודאות שבעניין. שוק ההון כידוע מעדיף וודאות על פני אי וודאות, גם כאשר הוודאות היא קשה.  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בהצלחה! (ל"ת)
    משקיע ותיק 29/09/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    האיסוף מתחיל להשתלם (ל"ת)
    משה 28/09/2021 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתי טבע תגיע ל 90$ מתי זה יגיע...? (ל"ת)
    רפאל לטבע 28/09/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    המלכה והנסיכה 28/09/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
    לטבע יש סיכוי לחזור למעמד כי הממשלה לא תעז להיטפל אליהם יש להם גם חוק עדוד השקעות מה שאין לכיל . חביבת הזבלונים מהכנסת כל שבוע חבר כנסת נשכח רוצה שישימו לב אליו ומכריז על איזה מס או הגבלה לכיל .
  • 4.
    טבע 40$ 28/09/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
    השוואה לחברות תרופות אחרות קובעת כי לטבע אפסייד של פי 4 מהמחיר הנוכחי שלה. אם טבע אכן תצליח להגיע להסדר גלובלי ולהשאיר את העניינים המשפטיים מאחור, 40$ הוא ללא ספק שווי הוגן. יחד עם המשך הפחתת החוב ל-15 מיליארד דולר עד שנת 2023 (עד עכשיו טבע עמדה בכל היעדים שהציבה לעצמה בעניין זה), טבע תחזור לראות צמיחה משמעותית. רק לאחרונה קאר שולץ (שזהיר מאוד בדבריו) אמר בראיון לסבר פלוצקר "ידיעות אחרונות" כי לחברה אפסייד של פי 3-4 ביחס למתחרותיה.
  • 3.
    מתי טבע תגיע ל-38$? אני כבר לא צעיר (ל"ת)
    סבא משה בן 77 28/09/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בנימין נתניהו 28/09/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
    מנית העם חוזרת ובגדול בעזרת ה' נעשה ונצליח
  • 1.
    טבע קבעה פה סכום שאמנם לא מחייב את המדינות התובעת, 28/09/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    טבע קבעה פה סכום שאמנם לא מחייב את המדינות התובעת, אל בהחלט מציב להם תקרה להסדר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.