הפסד מפסיד ירידות
צילום: yanalya@freepik
מאקרו כלכלה

האם התיקון בשווקים התחיל? ספטמבר צפוי להיות חודש של ירידות בעולם - לא בישראל

למה הקורונה היא לא הסיבה העיקרית לירידות ומה צפוי להיות מדד המחירים שיפורסם מחר?

אמיר כהנוביץ | (6)

מתחילת החודש שוקי המניות בארה"ב ואירופה במגמת ירידה בולטת עד שיש כבר שוויתרו עליו ומעריכים שיהיה חודש הראשון של ירידות מאז ינואר ב-S&P500 (בישראל אגב המגמה דווקא חיובית). בבלומברג מפרשנים כי המסחר השלילי מתנהל על רקע המשך התפשטות הקורונה. אבל האמת שההסבר הזה די חלש כשהקורונה כבר חגגה שנה וחצי, במה שנראה כמו נצח, אבל כנראה בעיקר ימשך נצח

התקשורת כבר מדווחת על היערכות לרכישת סבב רביעי של חיסונים בישראל. כלכלני מורגן סטנלי מעריכים שהסוף של הקורונה כ"אירוע" יגיע כשמדינות יפסיקו להתייחס אליה ככזאת ופשוט יקבלו אותה. האם במקרה של קבלה כזאת בלומברג יפסיקו להתייחס לכל תזוזה בשוק כאל קורונה? סימנים נוספים לכך שההכרה בקורונה מתקרבת קיבלנו אולי גם מההחלטה האחרונה של בריטניה לגנוז תכנית להנפקת דרכון ירוק?

גם בנקים מרכזיים בתפר שבין קורונה כאירוע ובין קורונה כשגרה - מצד אחד הם עדיין מציינים אותה כסיבה לזהירות, אך מצד שני כבר מוכנים להתחיל לקפל את תכנית הסיוע שלהם. לפי הערכות גולדמן זקס בסבירות של 70% הפד יתחיל להקטין את קצב רכישות האג"ח שלו כבר בנובמבר במדרגות של 15 מיליארד דולר בחודש, מה שיביא לסיומן ביולי 2022.

קבלת הקורונה למשפחת המחלות יחד עם ילדיה הווריאנטים נראה על פניו בשורה גדולה בעיקר לסקטור התיירות, אבל השפעה גדולה יותר עשויה להיות להשפעתה על ההרחבה הפיסקלית, כלומר על ההוצאה הממשלתית - להערכת כלכלני BofA התכניות של הממשל האמריקני בחסות הקורונה מסתמנת להתנפח להיקף של עד 4.5 טריליון דולר - שווי של 20% מהתמ"ג! להערכתם זאת גם הסיבה העיקרית לעליה האחרונה בתשואות.

להערכתם כל תכנית שתסתכם לבסוף מעל 2 טריליון דולר תספיק כדי לדחוף את התשואות עוד למעלה. אלא שכאמור להערכתנו הזמן משחק לרעת התכנית, שכן ככל שהוא עובר הסיכוי שהקורונה תקבל הכרה כמחלה רגילה גדל ומפחית מההצדקה לתכנית עצומה. כבר כעת מתברר שחבר קונגרס דמוקרט אחד מתנגד לתוכנית רחבה מהסיבה שכל נרטיב "משבר הקורונה" נראה לו מנופח. כידוע הרוב הדמוקרטי בקונגרס הוא על חודו של קול והתכנית עשויה להיתקע בקלות.

אינפלציה -  מדד המחירים לחודש אוגוסט בישראל יפורסם מחר בשעה 18:30 וצפוי להערכתנו לעלות ב-0.2%, בעוד שוק ה-OTC מתמחר 0.33%. שנה לאחור השוק מצפה לשינוי של - 2.2%. ברקע, מתקבלות עוד אינדיקציות שלחצי האינפלציה בעולם נמשכים - אומנם בשבוע שעבר שלוחות הפד תיארו בספר הבז' כי לחצי המחירים נותרו גבוהים אך הפסיקו ברוב המקומות להאיץ.

אך הנתונים מראים אחרת: מדד המחירים ליצרן בארה"ב מיום שישי תיאר האצה נוספת משינוי שנתי של 7.8% ל-8.3%. בנוסף נתונים משני הנמלים הגדולים בארה"ב בלוס-אנג'לס ובלונג ביץ' קליפורניה מראים שמספר האוניות שמחכות לפריקה קפץ מ-40 לפני שבועיים ל-55 ביום שישי ושזמן ההמתנה לפריקה קפץ מ-7.6 ימים ל-8.5.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כרגע המדד מעל 1840שיא .אחלה ירידות ,הצחקתם אותי (ל"ת)
    גידי 13/09/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    התיקון כבר היה עוד מעט הוא מסתיים!!! (ל"ת)
    ברוך 13/09/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חארטא גדולה- רק המציאות קובעת !! (ל"ת)
    דוד הגנן 13/09/2021 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמוליק 13/09/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
    רק פה ממשיכים עם השטויות
  • 2.
    אברהם 13/09/2021 09:44
    הגב לתגובה זו
    כדי למכור לכם סחורה. אין עוד הצדקה לשוק המניות בשלב זה. אינפלציה צפויה.בעיות בטחוניות לא פשוטות וקורונה מתפשטת. להוסיף לכך שאין משילות ואין ממשל
  • 1.
    חחחח וחחחחח מדקלם את גל העולם ואשתו הכל בפנים על ה 13/09/2021 09:44
    הגב לתגובה זו
    חחחח וחחחחח מדקלם את גל העולם ואשתו הכל בפנים על האינפלציה היית צריך לדבר לפני שנה אם אתה מחכה לתיקון תמשיך תיקון לא מגיע כשמחכים לו אבל אתה צעיר עוד
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.