וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים מסמנים שני אינדיקטורים למצב השווקים - החלטת הפד' בשבוע הבא ביחס לצמצום הקיפי הרכישות והעלייה בסביבת האינפלציה; מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט יתפרסם ביום ג', כשהתחזיות לא צופות שינוי, אך שיעור אינפלציה גבוה יותר, עלול להיות מתורגם בשוק כטריגר להקדמת הטייפרינג ע"י הפד
איתן גרסטנפלד | (1)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח השבוע לאחר ירידות השערים במדדים המובילים בשבוע שעבר. האנליסטים מסמנים את פגישת הפד' בשבוע הבא, ואת העליות באינפלציה בתקופה האחרונה כאינדיקטורים משמעותיים לבאות.

עיני השוק נשואות אל החלטת הפד' שבוע הבא

רונן מנחם הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מעריך כי שוקי המניות יעמדו בחו"ל יעמדו, השבוע ובשבוע הבא, בסימן המתנה להתכנסות הפד ולשאלה המכרעת האם יודיע, ביום רביעי הבא, על צמצום תכנית הרכישות (טפרינג). הדעות בפד' עצמו מאוד חלוקות ולכן המתיחות בשווקים גבוהה וזה יורגש בתנודתיות גבוהה יותר ככל שההודעה תתקרב. לדבריו, "השווקים מחכים במיוחד להודעה הקרובה כי היא תכלול גם תחזית כלכלית חדשה, כולל לתוואי הריבית, וגם מסיבת עיתונאים של יו"ר הפד (שתיתן לו הזדמנות אם ירצה להודיע על כך).

"בינתיים פורסם שמדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה שוב מעל הצפי בחודש אוגוסט ובסך הכל עלה כמעט 3 אחוזים בשלושת החודשים האחרונים. אינפלציית הסחורות נמצאת במגמת האצה בחודשים האחרונים בגלל התייקרויות התשומות ושיבושי ההיצע שגורמת הקורונה. נתון זה מעיד על לחץ מצד ההיצע על האינפלציה בארה"ב ומאתגר את הטיעון שעליית האינפלציה במחצית השנייה של השנה זמנית.

"כרגע השאלה איזה קו יכריע – זה הזהיר יותר, בהולכת יו"ר הפד פאוול, לפיו עדיין רחוקים מיעד האבטלה וצריך לקחת בחשבון פגיעה של ווריאנט דלתא בכלכלה. יש כבר נתונים שמראים זאת; או הקו הניצי יותר, שקורא להכרזה על טפרינג כבר כעת ותחילת התכנית כבר בחודש הבא, תוך סיום הרכישות עד אמצע 2022. לפחות שני חברים ב-Fed דיברו בסוף השבוע האחרון וצידדו בהתחלת הטפרינג.

"אני חושב שההחלטה של הפד תתקבל ממש ברגע האחרון וינסו לאסוף כמה שיותר מידע על שוק העבודה ועל נתוני התחלואה וההתחסנות. היא גם תהייה כנראה צמודה מאוד. מכל מקום, אם מדד ספטמבר לא יהיה חריג, סביר שהשווקים ינועו ללא כיוון מוגדר לפחות עד לאמצע השבוע הבא, אך העצבנות והרגישות לכל נתון כלכלי תגדל".

משך עלייה באינפלציה הוא הסיכון החמור ביותר

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש בוחר להדגיש את העלייה באינפלציה. בארה"ב ציפיות האינפלציה הגלומות לשנתיים עלו בשלושת השבועות האחרונים בכ-0.3%, כאשר הציפיות ל-10 שנים עלו בכ-0.15%. ספר הבז' של ה-FED מדווח על עלייה חזקה במחירים אותה חברות רבות מצליחות לגלגל על הלקוחות שלהן. מדד המחירים ליצרן בארה"ב ( PPI Finished Goods ) עלה לקצב שנתי  של 10.5%, הגבוה ביותר מאז 1981. יש בעלייה זו גם זווית חיובית. שינוי במדד המחירים ליצרן התנהג בעשור האחרון במתאם מאוד גבוה לשינוי ברווח למניה של החברות במדד S&P 500. החברות מצליחות להגדיל את הרווחיות תוך כדי עליית מחירים. 

 

לדבריו, "הבנקים המרכזיים הגדולים ממשיכים להנמיך חשיבות של חומרת סיכון האינפלציה. בעקבות ה-FED גם ה-ECB העביר בשבוע שעבר מסר לפיו האינפלציה לא מהווה סכנה משמעותית לכלכלה. השווקים תופסים את ההימנעות מהידוק המדיניות המוניטארית כפעולה שמפחיתה סיכונים, אך יתכן מאוד שזה בדיוק הפוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

"הבנקים המרכזיים נמנעים מריסון כלשהו מה שמדרבן עוד יותר את עליית המחירים, ובאותה שעה פועלים להנמיך ציפיות האינפלציה בשווקים ע"י הפצת מסר שהאינפלציה תהיה זמנית. דפוס פעולה זה, שמזכיר את מה שקרה בארה"ב במחצית השנייה של שנות ה-60, לקראת עלייה משמעותית באינפלציה, מעלה משמעותית את מחיר הטעות האפשרית. המשך עלייה באינפלציה תוביל לתגובה מאוחרת ועוצמתית של הבנקים המרכזיים שבסיכוי גבוה תגרום למיתון."

החשש מעלייה בסביבת האינפלציה הביא לירידות

אל הערכות אלו, מצטרפים כלכלני בנק הפועלים שסבורים כי הירידות במדדי המניות בארה"ב "נבעו מצירוף של גורמים, וביניהם החשש לעלייה בסביבת האינפלציה שעשויה להביא להקדמת הטייפרינג ע"י הפד. על רקע המשך השיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, והעלייה במחירי התשומות וחומרי גלם, מדד המחירים ליצרן עלה באוגוסט בשיעור של 0.7%, מעט גבוה מהתחזיות, ויחסית לאותו חודש בשנה שעברה המדד עלה ב- 8.3%."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עברון 13/09/2021 10:40
    הגב לתגובה זו
    העיקר שהבורסה בארץ עולה ועולה ומדד 35 יעבור אפילו את ה 2000 נקודות ובהצלחה למשקיעים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.