מה הבעיה הכי גדולה בהתערבות של הבנקים המרכזיים בשווקים?
השבוע הבנתי מה הבעיה הכי גדולה בכך שבנקים מרכזיים מתערבים בשווקים בהיקף כל-כך גדול. הייתי נוכח בדיון של חברת השקעות מסוימת. אחד הדוברים דיבר על היתרונות שיש בהתפרצות המחודשת של הקורונה, בארץ ובעולם. הטיעון שלו היה שאם מספר החולים ימשיך לטפס, הפעילות הכלכלית תצטרך להאט, ואז לבנקים המרכזיים לא תהיה ברירה, והם יצטרכו להמשיך עם ההקלות הכמותיות. עם המחלה תגרום לנזק מספיק קשה, ייתכן שהבנקים המרכזיים יאלצו אפילו להגביר את הקצב של ההקלות הכמותיות. הוא סיים באמירה, "יכול להיות שככל שיהיה יותר רע, יהיה יותר טוב."
אני לא יכולתי להתאפק ושאלתי אותו אם הוא קומוניסט. בחיי שנראה לי שהוא נעשה פתאום יותר לבן מהקיר, אבל יכול להיות שזה היה רק עניין של תאורה (זום, אתם יודעים). "למה, מה פתאום אתה חושב שאני קומוניסט?" הוא שאל בתדהמה. עניתי לו "שכלל שיהיה יותר רע, יהיה יותר טוב," זה משפט קומוניסטי ידוע, אז אם הוא מצטט אותו, כנראה שיש לו עבר קומוניסטי שהוא מחביא מתחת למיטה. הוא מיהר להכחיש, החברים האחרים בדיון התפוצצו מצחוק, והדיון המשיך הלאה.
מה קרה לדור החדש של מנהלי ההשקעות?
צחוק, צחוק, אבל יש פה עניין רציני. לתומי, אני תמיד חשבתי על מנהלי השקעות כעל אלו שמייצגים את כלכלת השוק החופשי. אלו שמאמינים שכסף עושה מי שיש לו את הידע ואת ההעזה לקחת את הסיכונים הנכונים. מי שמאמין שהדרך קדימה היא כלכלה שבה יזמים פותחים ומנהלים עסקים, ואנשי הפיננסים נותנים להם אשראי בתקווה לזכות בחלק מהרווחים.
אבל ההתערבות של הבנקים המרכזיים בשווקים יצרה דור של מנהלי השקעות שמאמינים שכסף עושה מי שיודע לנחש הכי טוב מה יעשה הבנק המרכזי. הכי טוב, לדעתם, זה אם לא צריך לנחש כלום. כי לדעתם, המצב הטוב ביותר זה כשהבנק המרכזי ממשיך להדפיס כסף, וכל מה שמנהלי תיקים צריכים לעשות בשביל להראות ללקוחות שלהם רווחים יפים, זה לשים כסף על אחד המדדים המובילים, ולראות איך הכסף שהבנק המרכזי זורק דוחף את המדד כלפי מעלה.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב הכי גרוע לדעתם, כמובן, זה שהבנק המרכזי ייצא מהשוק, כי אז השוק יחזור לגודל האמיתי שלו, וסוחרים יצטרכו להרוויח כסף בעזרת ניהול חכם של השקעות. זה, כידוע, הרבה יותר קשה מאשר לשים את הכסף על ה-S&P500 ולחכות בסבלנות.
מה יקרה לאנשים הקטנים כשהבנקים יפסיקו לתמוך בשווקים?
האמת היא שמנהלי ההשקעות הם עוד חצי צרה. אם לא תהיה להם ברירה, יש להם את הכלים ובדרך כלל גם את הידע לסחור בשוק שמושפע בעיקר מההצלחה של חברות ולא מהכסף שזורק בנק מרכזי. אבל מה יעשו כל האנשים הקטנים שראו איך השווקים עולים ופתחו חשבונות בחברות מהסוג של רובינהוד? בשוק בלי התערבות ממשלתית שמבטיחה עלייה של במחיר של מרבית המניות, האנשים האלו יספגו הפסדים גדולים בתוך זמן לא-ארוך.
כמובן שזה יאלץ את הבנק המרכזי להתערב, כי אי אפשר לאפשר לכל-כך הרבה אנשים לאבד כל-כך הרבה כסף. אז כנראה שהסוחר ההוא צדק, ואני טעיתי. מסחר זה כבר לא "ככל שהשווקים הריאליים יהיו במצב יותר טוב, יהיה יותר טוב גם למשקיעים בשוק ההון." מסחר זה "ככל שיותר רע (בשווקים הריאליים), יותר טוב (למשקיעים בשוק ההון)."
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ד"ר אביחי שניר
- 13.אדם סמית 02/09/2021 19:07הגב לתגובה זוסוף כל סוף נמצאה היד הנעלמה, או בשמו העכשווי הפד ושאר הבנקים המרכזיים הולכים שבי אחריו.
- 12.מיכאל 02/09/2021 18:53הגב לתגובה זוככל שהאינפלציה בארה"ב תעלה הנגיד לא יוכל להדפיס באותה קלות כסף והבועה תתפוצץ
- 11.לא כלכלן 02/09/2021 18:42הגב לתגובה זומדוע כל כך חשוב שלמור על שוק ההון שתמיד יעלה? מדוע הבנק המרכזי צריך להתערב במידה והמון אנשים יפזידן את הכסף שלהם? זה שוק חופשי ומותר גם להפסיד. למה הממשלות אחראיות על כל דבר רע שקורה לנו וקל להאשים אותם
- טמבל מקומי 03/09/2021 01:49הגב לתגובה זוכשכולם מפסידים זה בעיה של המדינה. זה הכל. מאז החמדנות במשבר של 2008 לא ניתן פתרון לשוק כי אף אחד לא שילם את המחיר.וכשזה קרה היה ברור שאין גבול לתאוות הבצע, אין הרי אפשרות להיכשל, מקסימום תסגור את החברה ותפתח אחרת.
- 10.gnux 02/09/2021 17:10הגב לתגובה זואי אפשר לקרוא את הכתבות
- 9.כל נפילה קטנה כעת תמחק הון בכמות היסטרית (ל"ת)מייק 02/09/2021 16:50הגב לתגובה זו
- 8.משקיע 02/09/2021 15:57הגב לתגובה זומרכזיים. אין בעולם היום שום קפיטליזם. ברגע שהבנקים יפסיקו להחזיק את השווקים תיהיה התרסקות קולוסאלית. השווקים חיים על זמן שאול
- 7.משקיע 02/09/2021 15:56הגב לתגובה זומרכזיים. אין בעולם היום שום קפיטליזם. ברגע שהבנקים יפסיקו להחזיק את השווקים תיהיה התרסקות קולוסאלית. השווקים חיים על זמן שאול
- 6.רק אינפלציה משתוללת תוכל לעצור את טירוף הנגידים. (ל"ת)א. 02/09/2021 15:50הגב לתגובה זו
- 5.שלומי 02/09/2021 15:46הגב לתגובה זואהבתי מאוד את הכתבה. עם כל הכאב שבדבר, מנהל ההשקעות צודק. (כמעט) בכל מקום שצד אחד "נפגע" בצד השני יש אחר שמרוויח.
- 4.מי שיהיה בשורט בהתפוצצות הבועה יהיה מליארדר (ל"ת)צחי 02/09/2021 15:06הגב לתגובה זו
- 3.כבר כמה שנים שכולם אומרים ש bad news is good news (ל"ת)ררררררררר 02/09/2021 14:59הגב לתגובה זו
- 2.אלי 02/09/2021 14:30הגב לתגובה זוכבר דנו בהם 307 פעמים לפחות בכל תקשורת רצינית לפני שנזכרת בקומוניסט..
- 1.מנש 02/09/2021 14:29הגב לתגובה זועל כל שקל שגב כהן עושה בשוק, בעלי ההון עושים אלף והבנקים המרכזיים מנפחים למענם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
