לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע עליות השערים במדדים המובילים בשבוע החולף, שנתמכו בהצהרת יו"ר הפד' ג'רום פאוול בשישי. האנליסטים הגיבו לנאום, אך גם בחרו להתמקד במצב המשק האמריקאי על רקע תכנית התשתיות של ממשל ביידן, ובהערכות לגבי תיקון בשוק המניות
העניים נשואות לנאום יו"ר הפד'
נאום יו"ר הפד' ג'רום פאוול לא כלל הפתעות והתקבל בברכה בוול סטריט, כך לדברי כלכלני בנק הפועלים. "בנאומו פאוול חזר שוב על הערכת הפד שהאינפלציה היא זמנית, וחלק גדול מהנאום הוקדש לטיעונים התומכים בזה. לא הוצג טיעון שובר שוויון שישכנע ניצים כמו סאמרס לדוגמה, שהאינפלציה היא אכן זמנית, וקשה להסתמך על העבר שלא אופיין בריבית אפס והדפסות כסף. פאוול הסביר כי נסיגה מוקדמת ממדיניות מרחיבה עשויה, על פי הניסיון ההיסטורי, לגבות מחיר כלכלי בהמשך. לגבי המדיניות, פאוול חשף שחלק מחברי הפד, ובכלל זה גם הוא, סבורים שאם הנתונים יוסיפו להשתפר יש להתחיל בצמצום רכישות האג"ח עוד השנה. נראה שידרשו נתונים שליליים בכדי שתהליך צמצום רכישות האג"ח לא יחל השנה.
מנגד, פאוול ניסה לנתק עד כמה שניתן את הריבית מצמצום הרכישות. מבחינת המשקיעים, המסר העיקרי היה שהפד לא ימהר לערוך שינויים במדיניות, במיוחד על רקע התפיסה שחלק חשוב מעליית האינפלציה הוא זמני, והעובדה ששוק העבודה עדיין לא חזר למצב טרום הקורונה. ביום שישי הקרוב יתפרסם דוח התעסוקה לחודש אוגוסט. על פי סקר של חברת דאו ג'ונס בקרב כלכלנים, ממוצע התחזיות עומד על תוספת של 750 אלף משרות וירידה של שיעור האבטלה מ- 5.4% ל- 5.2%".
מניות החברות האמריקאיות המתמקדות בפעילות המקומית צפויות לזכות ביתרון
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך כי צפוי תיקון לטובת מניות החברות שמפיקות את עיקר הרווח מהפעילות המקומית בארה"ב.רווחי כלל החברות בארה"ב עלו ב-9.2% ברבעון השני לאחר עלייה של 5.1% בראשון, כפי שדווח במסגרת העדכון לנתוני התמ"ג בשבוע שעבר. הרווחים ברבעון השני היו גבוהים בכ-15% מהמגמה מלפני שהתחיל המשבר. התאוששות כל כך מהירה ועוצמתית ברווחיות נובעת בין היתר מהתייעלות משמעותית של החברות, מה שצפוי לתרום לרווחיות גבוהה גם בעתיד.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשישה הרבעונים מאז תחילת המשבר עלו רווחי החברות מהפעילות המקומית ב-4%, לעומת הרווחים שהופקו בחו"ל שירדו ב-10.3%. למרות הירידה ברווחים מחו"ל, החברות במדד S&P 500 עם חשיפה גבוהה לפעילות בחו"ל דווקא הציגו ביצועים עודפים משמעותית לעומת המדד הכללי. כפי שניתן לראות בתרשים 18, בעשור לפני המשבר משקל הרווחים שמקורם בחו"ל תאם את הביצועים היחסיים של מניות החברות שעיקר פעילותן מחוץ לארה"ב ביחס למדד הכללי.
מקור:Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
תכנית התשתיות של ממשל ביידן לא תיתן זריקת מרץ לכלכלה
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, בחרו להתייחס בסקירתם למצב המשק האמריקאי. לדבריהם, "תכנית התשתית של ממשל ביידן, הצפויה לעמוד להצבעה עד לסוף ספטמבר, איננה צפויה לספק דחיפה משמעותית לכלכלה בשנים הקרובות. לכאורה, מדובר בחבילת הוצאה אדירה של 3.5 טריליון דולר, שהדמוקרטים שואפים להעביר במהלך RECONCILIATION (מהלך פיוס של פעם בשנה המאפשר העברת חקיקה ברוב רגיל ולא ברוב מיוחד) מאוחר יותר השנה, אך צפוי שהשפעת הגדלת ההוצאה על המשק תקוזז במידה רבה על ידי העלאות מיסים, זאת מעבר לכך שמידת התמיכה בחבילת הצעדים, הן מצד הרפובליקנים ואף מצד חלק מהדמוקרטיים תהיה חלשה, מה שמעמיד בספק את גודל החבילה שתאושר בסופו של דבר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לדבריהם, "כדי לסבך את התחזית הפיסקלית לטווח הקרוב, הקונגרס צריך גם להעביר תקציב או מהלך המשכי עד ל-1/10/21 וזאת בכדי למנוע השבתה חלקית (SHUTDOWN) של הממשל הפדרלי וגם צריך להסכים על הגדלה, או השעיה זמנית חדשה, של תקרת החוב, זאת בכדי להבטיח מהלך תקין של שירות החוב.
הרייטינג במשאלים של ביידן יורד (ירד כבר מתחת ל-50%), מה שמעלה עוד יותר את הסבירות כי הרפובליקנים ינצלו את המצב ויעשו כל מה שיוכלו בכדי להחזיר את השליטה בסנאט ו/או בבית הנבחרים בבחירות האמצע בנובמבר 2022. בנסיבות אלה, קיים חשש של ממש מפני כניסת ממשל ביידן למצב של שיתוק וקושי בהעברת מהלכים כלכליים של ממש".
מחר זום צפויה לדווח על תוצאות הרבעון
באוקטובר האחרון, בשיא הראלי המטורף של שנת הקורונה, מניית חברת שיחות הווידאו זום ZOOM VIDEO COMMUNICATIONS (ZM) עברה את ה-568 דולר למניה והשיאה תשואה של למעלה מ-735% מתחילת 2020. מאז שהחיסונים החלו להפוך להיות מוחשיים יותר, המניה החלה לרדת והרבה. נכון לכרגע, היא בתשואת חסר של 40% מאז אוקטובר, כשבשישי האחרון היא נסגרה על קצת למעלה מ-340 דולר למניה. מתחילת השנה היא בתשואה חסר של 13.4% - בעיקר בשל החיסונים והתגברות התחרות.
ברבעון שעבר היא דיווחה על הכנסות של כ-956 מיליון דולר, עלייה של 191% ביחס לרבעון המקביל ב-2020. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP למניה עמד על 1.32 דולר למניה, בעוד האנליסטים צפו לה רווח של 99 סנט למניה. ברבעון המקביל הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם בכ-58 מיליון דולר, או 20 סנט למניה.
מה היא צופה לרבעון שעבר? בשורה העליונה היא צופה להכנסות של בין 985 מיליון דולר ל-990 מיליון דולר. ההכנסות על בסיס Non-GAAP מפעילות צפויות להיות בין 355 מיליון דולר ל-360 מיליון דולר. מדובר על צמיחה של למעלה מ-49% ביחס לרבעון 2 של 2020. הקונצנזוס צופה שהחברה תכניס 990.2 מיליון דולר. בשורת הרווח למניה (EPS) היא צופה 1.15 דולר למניה.
- 4.העליות הלא הגיוניות במחירי הדירות והמניות בשנים האחרונות יביאו לירידות חדות במחיריהם. (ל"ת)המפולת במחירי הדירות והמניות קרובה מתמיד 30/08/2021 10:05הגב לתגובה זו
- 3.חחח 30/08/2021 00:32הגב לתגובה זוספר לי משהו שאני לא חשבתי שהולך להיות בו הייפ בקרוב כמו שהיה עם השבבים ולוגיסטיקה ימית.
- 2.בקיצור השוק קרוב יותר מתמיד לרעידת אדמה .אבל לא באמת דרושה רעידת אדמה , דרושה תזוזה קטנה וכל המגדל מתמוטט (ל"ת)אלי 29/08/2021 19:27הגב לתגובה זו
- Loli 30/08/2021 11:31הגב לתגובה זוהשוק מטוגן עמוק
- ברור שיש פה בועה שתתפוצץ , אבל הבועה הזאת בניגוד לקודומתיה , מנופח מעבר לכל פרופורציה , הפד הזין את הבלון הזה והוא יתפוצץ לו בפרצוף . (ל"ת)אנונימי 29/08/2021 23:39הגב לתגובה זו
- 1.שמואל 29/08/2021 19:19הגב לתגובה זולצערנו הקורונה עדיין קיימת לכן מניות החיסונים אמורות להרוויח ברבעונים הבאים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
