מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

משייטת על העלאת המחירים: מה צפוי לנו בדוחות צים?

כשמחירי המכולות עולים לשיאים חדשים ורק צפויים להמשיך לעלות עם העלייה במאומתי הקורונה באסיה, ההכנסות של צים צפויות לעלות. אבל מה אומרת התחזית של האנליסטים על 2022?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה צים

בתחילת החודש, מחיר שינוע מכולה הגיע לשיא של 20,600 דולר בקו שבין מזרח אסיה לארה"ב. הסיבה נבעה מכמה סיבות, בהן סופות טרופיות שהכו את סין הזינוק במחיר הנפט, אבל בעיקר בשל המשך המשבר בשרשרת האספקה העולמית, כשמחסור בשוק של ספינות משא, הופך את התחרות על כל מקום פנוי באוניות לקרב של ממש.

 

לפי מדד פרייטוס בלטיק, שנחשב למדד המוביל למעקב אחר מחירי השינוע הימי, הממוצע העולמי של שינוע מכולה עומד 9,568 דולר, כשהקו שבין סין ומזרח אסיה למערב ארה"ב עומד על 15,809 דולר. זו ירידה של 15% מאז שבוע שעבר וכ-20% בשבועיים, אבל אל דאגה, סגירת הטרמינל בנמל ג'ושין, יחד עם אמצעי הסגר האחרים של הקורונה בסין ובמזרח אסיה, יחד עם שורה של סופות והצפות, צפויות להעלות חזרה את התעריפים, שמעיקים על כל החברות שאינן חברות הספנות.

 

כך גם חברת הספנות הישראלית, צים (ZIM), שתגיש את דוחותיה ביום רביעי שמתמקדת בקו שבין מזרח אסיה לארה"ב. הצפי בשוק הוא להכנסות של כמעט 1.8 מיליארד דולר, כשהרווח למניה (EPS) צפוי לעמוד על 5.22 דולר. הצפי הוא שבמהלך השנה כולה, החברת תצמח בכמעט 244%. אל תתפלאו אם צים תכה את התחזיות.

 

תוצאות הרבעון הראשון הן סמן לתוצאות גם ברבעון הזה

החברה כאמור, נהנתה מאוד מהזינוק במחיר ההובלה הימית ומהפסד תפעולי בשנת 2018 החברה הגיעה עד לכדי רווח תפעולי של כ-722 מיליון דולר בשנת 2020 ורווח נקי של מעט יותר מחצי מיליארד דולר (כחלק מתקן החשבונאות החדש לחכירות, החברה רושמת חלק מהוצאות החכירה שלה תחת סעיף הוצאות מימון ועל כן הרווח התפעולי מעט "מעוות"). אך יש להדגיש, שחלק מהרווח נובע מהכרה בנכסי מס של 123 מיליון דולר בגין הפסדים של שנים קודמות, בנטרול החלק הזה - מתקבל כי הרווח המייצג של החברה לשנת 2020 עומד על כ-400 מיליון דולר.

 

ואם זה לא מספיק טוב - אז ברבעון הראשון של שנת 2021 החברה הציגה את אחד הרבעונים הטובים ביותר בהיסטוריה שלה, אם לא הטוב ביותר בו רשמה רווח תפעולי של לא פחות מ-680 מיליון דולר ורווח נקי של כ-590 מיליון דולר (495 בנטרול הטבת מס) - יותר מבכל שנת 2020.

 

זה לא צפוי להשתנות ברבעון הנוכחי. ראינו את זה בדוחות של מולר-מארסק (AMKBY), חברת השילוח הימית הגדולה בעולם המשנעת 20% מכל הקונטיינרים בעולם. הכנסות החברה חצו את ה-14 מיליארד דולר, כשבשנה שעברה עמדה השורה על קצת פחות מ-9 מיליארד דולר. בקיצור, מדובר בעלייה של 58.2% בהכנסות של כלל חטיבות החברה.

 

ה-EBITDA של החברה עלה מקרוב ל-1.7 מיליארד דולר ללמעלה מ-5 מיליארד, או עלייה של למעלה מ-198%. ההכנסות לפני ריבית ומס (EBIT) עלו מ-751 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד ללמעלה מ-4 מיליארד, או עלייה של 444%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התחזיות של צים בעייתיות, אבל...

אז בינתיים צים נהנית מעליית התעריפים. זה משתקף גם במניה, שנסגרה ביום הראשון שלה בסוף ינואר על 11.5 דולר למניה ומאז זינקה לכמעט 44 דולר למניה. או עלייה של כמעט 281% בפחות מ-7 חודשים.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זה הזמן לקנות בשורט (ל"ת)
    אריאל 17/08/2021 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 16/08/2021 23:21
    הגב לתגובה זו
    החברה חיה מגביית דמי הובלה.כאשר דמי ההובלה בשמים, החברה עושה טונות של כסף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.