מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

משייטת על העלאת המחירים: מה צפוי לנו בדוחות צים?

כשמחירי המכולות עולים לשיאים חדשים ורק צפויים להמשיך לעלות עם העלייה במאומתי הקורונה באסיה, ההכנסות של צים צפויות לעלות. אבל מה אומרת התחזית של האנליסטים על 2022?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה צים

בתחילת החודש, מחיר שינוע מכולה הגיע לשיא של 20,600 דולר בקו שבין מזרח אסיה לארה"ב. הסיבה נבעה מכמה סיבות, בהן סופות טרופיות שהכו את סין הזינוק במחיר הנפט, אבל בעיקר בשל המשך המשבר בשרשרת האספקה העולמית, כשמחסור בשוק של ספינות משא, הופך את התחרות על כל מקום פנוי באוניות לקרב של ממש.

 

לפי מדד פרייטוס בלטיק, שנחשב למדד המוביל למעקב אחר מחירי השינוע הימי, הממוצע העולמי של שינוע מכולה עומד 9,568 דולר, כשהקו שבין סין ומזרח אסיה למערב ארה"ב עומד על 15,809 דולר. זו ירידה של 15% מאז שבוע שעבר וכ-20% בשבועיים, אבל אל דאגה, סגירת הטרמינל בנמל ג'ושין, יחד עם אמצעי הסגר האחרים של הקורונה בסין ובמזרח אסיה, יחד עם שורה של סופות והצפות, צפויות להעלות חזרה את התעריפים, שמעיקים על כל החברות שאינן חברות הספנות.

 

כך גם חברת הספנות הישראלית, צים (ZIM), שתגיש את דוחותיה ביום רביעי שמתמקדת בקו שבין מזרח אסיה לארה"ב. הצפי בשוק הוא להכנסות של כמעט 1.8 מיליארד דולר, כשהרווח למניה (EPS) צפוי לעמוד על 5.22 דולר. הצפי הוא שבמהלך השנה כולה, החברת תצמח בכמעט 244%. אל תתפלאו אם צים תכה את התחזיות.

 

תוצאות הרבעון הראשון הן סמן לתוצאות גם ברבעון הזה

החברה כאמור, נהנתה מאוד מהזינוק במחיר ההובלה הימית ומהפסד תפעולי בשנת 2018 החברה הגיעה עד לכדי רווח תפעולי של כ-722 מיליון דולר בשנת 2020 ורווח נקי של מעט יותר מחצי מיליארד דולר (כחלק מתקן החשבונאות החדש לחכירות, החברה רושמת חלק מהוצאות החכירה שלה תחת סעיף הוצאות מימון ועל כן הרווח התפעולי מעט "מעוות"). אך יש להדגיש, שחלק מהרווח נובע מהכרה בנכסי מס של 123 מיליון דולר בגין הפסדים של שנים קודמות, בנטרול החלק הזה - מתקבל כי הרווח המייצג של החברה לשנת 2020 עומד על כ-400 מיליון דולר.

 

ואם זה לא מספיק טוב - אז ברבעון הראשון של שנת 2021 החברה הציגה את אחד הרבעונים הטובים ביותר בהיסטוריה שלה, אם לא הטוב ביותר בו רשמה רווח תפעולי של לא פחות מ-680 מיליון דולר ורווח נקי של כ-590 מיליון דולר (495 בנטרול הטבת מס) - יותר מבכל שנת 2020.

 

זה לא צפוי להשתנות ברבעון הנוכחי. ראינו את זה בדוחות של מולר-מארסק (AMKBY), חברת השילוח הימית הגדולה בעולם המשנעת 20% מכל הקונטיינרים בעולם. הכנסות החברה חצו את ה-14 מיליארד דולר, כשבשנה שעברה עמדה השורה על קצת פחות מ-9 מיליארד דולר. בקיצור, מדובר בעלייה של 58.2% בהכנסות של כלל חטיבות החברה.

 

ה-EBITDA של החברה עלה מקרוב ל-1.7 מיליארד דולר ללמעלה מ-5 מיליארד, או עלייה של למעלה מ-198%. ההכנסות לפני ריבית ומס (EBIT) עלו מ-751 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד ללמעלה מ-4 מיליארד, או עלייה של 444%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התחזיות של צים בעייתיות, אבל...

אז בינתיים צים נהנית מעליית התעריפים. זה משתקף גם במניה, שנסגרה ביום הראשון שלה בסוף ינואר על 11.5 דולר למניה ומאז זינקה לכמעט 44 דולר למניה. או עלייה של כמעט 281% בפחות מ-7 חודשים.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זה הזמן לקנות בשורט (ל"ת)
    אריאל 17/08/2021 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 16/08/2021 23:21
    הגב לתגובה זו
    החברה חיה מגביית דמי הובלה.כאשר דמי ההובלה בשמים, החברה עושה טונות של כסף.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.