ברנסון מממש בוירג'ין; מורגן סטנלי הורידו דירוג לקראת קרקוע הטיסות
המיליארד ריצ'רד ברנסון, בעלי חברת הטיסות האזרחיות לחלל VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (סימול: SPCE) מימש היום נתח של 4% בחברה בהיקף של 300 מיליון דולר, מה שמביא את המניה לירידות בשעות אלה, שקודם לכן הגיעו ל-4%.
ברנסון נותר עתה עם 18% ממניות וירג'ין גלקטיק בשווי של 1.2 מיליארד דולר לפי מחיר הסגירה האחרון, והוא בעלי המניות הגדול ביותר בחברה. באפריל הנזיל נתח של 2.5% תמורת 150 מיליון דולר.
מימושים בולטים נוספים קודם לטיסה המדוברת היו מצד שתי קרנות של חברת ARK בניהולה של קאת'י ווד, שחיסלה את החשיפה לכ-1.3 מיליון מניות של החברה במאי, ולפני כן אלה של צמ'את פליהפיטיה, בעלי ה-SPAC אליו מוזגה החברה שמכר במרץ 6.2 מיליון מניות ב-213 מיליון דולר. הוא עדיין מחזיק דרך השלד 15.8 מיליון מניות של וירג'ין גלקטיק.
ביולי הקדים ברנסון את המתחרה ג'ף בזוס, כשהצטרף לטיסת המבחן של וירג'ין גלקטיק מחוץ לכדור הארץ שבוע לפני שעשה זאת בעלי אמזון עם בלו אוריג'ין הפרטית שלו. הטיסה משכה את עיני העולם כולו, לרבות אלה של המשקיעים. הסוף היה טוב ווירג'ין רשמה תצוגת תכלית, אך באותו שבוע וגם ביום הטיסה המניה ירדה.
- וירג'ין גלגטיק אכזבה בתחזית - המשקיעים רוצים יותר הכנסות
- וירג'ין גלגטיק מזנקת ב-23% לאחר דוחות טובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד קודם לכך בסוף יוני בבנק אוף אמריקה הורידו את הדירוג של החברה ל"תשואת חסר" בנימוק שכבר תומחרה יתר על המידה כשכל החדשות הטובות כלולות במחיר. סיבה נוספת הייתה התחרות מצד חברות נוספות מהתחום שיונפקו לציבור ויגייסו כספים שיסייעו להן להעלות הילוך – דבר שעתיד לדבריהם להוריד את מניית וירג'ין מטה.
הצלחת הטיסה לא שינתה הרבה בהמלצות האנליסטים על וירג'ין. במורגן סטנלי אף הורידו גם הם את הדירוג למניה, גם פה ל"תשואת חסר". ואולם מחיר היעד נותר כשהיה – 25 דולר, שזה מתחת למחיר השוק, גם לאחר הירידות היום במסחר בוול סטריט.
אצל מורגן סטנלי ההסבר היה שונה. בספטמבר הקרוב תבוצע טיסה נוספת של המעבורת היחידה של וירג'ין. ומה אחרי כן? שדרוגים שיקחו ע-8 חודשים בהם יקורקעו הטיסות עד הקיץ הבא. כך לפי קריסטין ליוואג, אנליסטית בבנק ההשקעות. גם בקרדיט סוויס ציינו זאת ואמרו כי עד שהטיסות יחזרו לאחר השדרוגים אינם רואים קטליזטור נוסף לעליות במניה.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אגב, במורגן סטנלי שיבחו את הפוטנציאל של החברה בתחום שכלל אינו קשור לחלל – טיסות "רגילות". זאת, עקב היכולת להגיע מנקודה לנקודה מהר הרבה יותר ממטוסים פרטיים כיום. בוירג'ין גלקטיק אכן ירצו לקדם את התחום הזה ויש להם שותפות עם BOEING (סימול: BA) שהיא מבעלי מניות המיעוט עקב השקעה של 20 מיליון דולר בה. כבר בתחילת 2020 המנכ"ל דאז ג'ורג' ווייטסיידס הביע כוונה לפעול במגזר זה.
שותפות אחרת של וירג'ין, שדווקא מעמיקה את הפעילות בחלל, היא זו עם נאס"א. המוצר העיקרי של החברה אמור להיות טיסות לחלל ללא עצירה – כלומר, יוצאים מכדור הארץ, מתרשמים מהנוף, חוזרים. ואולם, עם נאס"א השתיים תפתחנה תכנית ל"הכשרה אסטרונאוטית" עבור הלקוחות שירצו לבקר בתחנת החלל של הארגון. עוד חזית משותפת עם נאס"א היא פיתוח מעבורות מהירות ידידותיות יותר לסביבה, דבר שהיום האחרונה עמלה עליו עם Skunk Works של LOCKHEED MARTIN CORP (סימול: LMT).
נוסף לאלה, ברנסון רוצה לגייס מהציבור כסף עבור מיזם אחר שלו בחלל – הפעם בתחום הלוויינים. שוב כוונתו לעשות זאת דרך מיזוג לשלד SPAC ובכך מסייעים לו קרדיט סוויס ו-LionTree. מדובר בוירג'ין אורביט (Virgin Orbit), שפוצלה ב-2017 מוירג'ין גלקטיק. בינואר החברה שיגרה לחלל 10 לוויינים ויש לה חוזים בהיקף 35 מיליון דולר לשלושה שיגורים עם חילות החלל והאוויר של הצבא האמריקני.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
