ריצרד בארסון
צילום: יוטיוב

ברנסון מממש בוירג'ין; מורגן סטנלי הורידו דירוג לקראת קרקוע הטיסות

בעלי חברת הטיסות האזרחיות לחלל מכר נתח של 4% ב-300 מ' ד', אחרי מימוש בסך 150 מ' באפריל. במורגן סטנלי ובקרדיט סוויס מזכירים כי לאחר טיסה בספטמבר תבוצע השבתה לצורך שדרוגים עד הקיץ הבא. בינתיים ברנסון מחפש SPAC לחברת הלווינים
איתי פת-יה |

המיליארד ריצ'רד ברנסון, בעלי חברת הטיסות האזרחיות לחלל  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (סימול: SPCE) מימש היום נתח של 4% בחברה בהיקף של 300 מיליון דולר, מה שמביא את המניה לירידות בשעות אלה, שקודם לכן הגיעו ל-4%.

ברנסון נותר עתה עם 18% ממניות וירג'ין גלקטיק בשווי של 1.2 מיליארד דולר לפי מחיר הסגירה האחרון, והוא בעלי המניות הגדול ביותר בחברה. באפריל הנזיל נתח של 2.5% תמורת 150 מיליון דולר.

מימושים בולטים נוספים קודם לטיסה המדוברת היו מצד שתי קרנות של חברת ARK בניהולה של קאת'י ווד, שחיסלה את החשיפה לכ-1.3 מיליון מניות של החברה במאי, ולפני כן אלה של צמ'את פליהפיטיה, בעלי ה-SPAC אליו מוזגה החברה שמכר במרץ 6.2 מיליון מניות ב-213 מיליון דולר. הוא עדיין מחזיק דרך השלד 15.8 מיליון מניות של וירג'ין גלקטיק.

ביולי הקדים ברנסון את המתחרה ג'ף בזוס, כשהצטרף לטיסת המבחן של וירג'ין גלקטיק מחוץ לכדור הארץ שבוע לפני שעשה זאת בעלי אמזון עם בלו אוריג'ין הפרטית שלו. הטיסה משכה את עיני העולם כולו, לרבות אלה של המשקיעים. הסוף היה טוב ווירג'ין רשמה תצוגת תכלית, אך באותו שבוע וגם ביום הטיסה המניה ירדה.

עוד קודם לכך בסוף יוני בבנק אוף אמריקה הורידו את הדירוג של החברה ל"תשואת חסר" בנימוק שכבר תומחרה יתר על המידה כשכל החדשות הטובות כלולות במחיר. סיבה נוספת הייתה התחרות מצד חברות נוספות מהתחום שיונפקו לציבור ויגייסו כספים שיסייעו להן להעלות הילוך – דבר שעתיד לדבריהם להוריד את מניית וירג'ין מטה.

הצלחת הטיסה לא שינתה הרבה בהמלצות האנליסטים על וירג'ין. במורגן סטנלי אף הורידו גם הם את הדירוג למניה, גם פה ל"תשואת חסר". ואולם מחיר היעד נותר כשהיה – 25 דולר, שזה מתחת למחיר השוק, גם לאחר הירידות היום במסחר בוול סטריט.

אצל מורגן סטנלי ההסבר היה שונה. בספטמבר הקרוב תבוצע טיסה נוספת של המעבורת היחידה של וירג'ין. ומה אחרי כן? שדרוגים שיקחו ע-8 חודשים בהם יקורקעו הטיסות עד הקיץ הבא. כך לפי קריסטין ליוואג, אנליסטית בבנק ההשקעות. גם בקרדיט סוויס ציינו זאת ואמרו כי עד שהטיסות יחזרו לאחר השדרוגים אינם רואים קטליזטור נוסף לעליות במניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אגב, במורגן סטנלי שיבחו את הפוטנציאל של החברה בתחום שכלל אינו קשור לחלל – טיסות "רגילות". זאת, עקב היכולת להגיע מנקודה לנקודה מהר הרבה יותר ממטוסים פרטיים כיום. בוירג'ין גלקטיק אכן ירצו לקדם את התחום הזה ויש להם שותפות עם  BOEING (סימול: BA) שהיא מבעלי מניות המיעוט עקב השקעה של 20 מיליון דולר בה. כבר בתחילת 2020 המנכ"ל דאז ג'ורג' ווייטסיידס הביע כוונה לפעול במגזר זה.

שותפות אחרת של וירג'ין, שדווקא מעמיקה את הפעילות בחלל, היא זו עם נאס"א. המוצר העיקרי של החברה אמור להיות טיסות לחלל ללא עצירה – כלומר, יוצאים מכדור הארץ, מתרשמים מהנוף, חוזרים. ואולם, עם נאס"א השתיים תפתחנה תכנית ל"הכשרה אסטרונאוטית" עבור הלקוחות שירצו לבקר בתחנת החלל של הארגון. עוד חזית משותפת עם נאס"א היא פיתוח מעבורות מהירות ידידותיות יותר לסביבה, דבר שהיום האחרונה עמלה עליו עם Skunk Works של  LOCKHEED MARTIN CORP (סימול: LMT).

נוסף לאלה, ברנסון רוצה לגייס מהציבור כסף עבור מיזם אחר שלו בחלל – הפעם בתחום הלוויינים. שוב כוונתו לעשות זאת דרך מיזוג לשלד SPAC ובכך מסייעים לו קרדיט סוויס ו-LionTree. מדובר בוירג'ין אורביט (Virgin Orbit), שפוצלה ב-2017 מוירג'ין גלקטיק. בינואר החברה שיגרה לחלל 10 לוויינים ויש לה חוזים בהיקף 35 מיליון דולר לשלושה שיגורים עם חילות החלל והאוויר של הצבא האמריקני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.