ברנסון מממש בוירג'ין; מורגן סטנלי הורידו דירוג לקראת קרקוע הטיסות
המיליארד ריצ'רד ברנסון, בעלי חברת הטיסות האזרחיות לחלל VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (סימול: SPCE) מימש היום נתח של 4% בחברה בהיקף של 300 מיליון דולר, מה שמביא את המניה לירידות בשעות אלה, שקודם לכן הגיעו ל-4%.
ברנסון נותר עתה עם 18% ממניות וירג'ין גלקטיק בשווי של 1.2 מיליארד דולר לפי מחיר הסגירה האחרון, והוא בעלי המניות הגדול ביותר בחברה. באפריל הנזיל נתח של 2.5% תמורת 150 מיליון דולר.
מימושים בולטים נוספים קודם לטיסה המדוברת היו מצד שתי קרנות של חברת ARK בניהולה של קאת'י ווד, שחיסלה את החשיפה לכ-1.3 מיליון מניות של החברה במאי, ולפני כן אלה של צמ'את פליהפיטיה, בעלי ה-SPAC אליו מוזגה החברה שמכר במרץ 6.2 מיליון מניות ב-213 מיליון דולר. הוא עדיין מחזיק דרך השלד 15.8 מיליון מניות של וירג'ין גלקטיק.
ביולי הקדים ברנסון את המתחרה ג'ף בזוס, כשהצטרף לטיסת המבחן של וירג'ין גלקטיק מחוץ לכדור הארץ שבוע לפני שעשה זאת בעלי אמזון עם בלו אוריג'ין הפרטית שלו. הטיסה משכה את עיני העולם כולו, לרבות אלה של המשקיעים. הסוף היה טוב ווירג'ין רשמה תצוגת תכלית, אך באותו שבוע וגם ביום הטיסה המניה ירדה.
- וירג'ין גלגטיק אכזבה בתחזית - המשקיעים רוצים יותר הכנסות
- וירג'ין גלגטיק מזנקת ב-23% לאחר דוחות טובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד קודם לכך בסוף יוני בבנק אוף אמריקה הורידו את הדירוג של החברה ל"תשואת חסר" בנימוק שכבר תומחרה יתר על המידה כשכל החדשות הטובות כלולות במחיר. סיבה נוספת הייתה התחרות מצד חברות נוספות מהתחום שיונפקו לציבור ויגייסו כספים שיסייעו להן להעלות הילוך – דבר שעתיד לדבריהם להוריד את מניית וירג'ין מטה.
הצלחת הטיסה לא שינתה הרבה בהמלצות האנליסטים על וירג'ין. במורגן סטנלי אף הורידו גם הם את הדירוג למניה, גם פה ל"תשואת חסר". ואולם מחיר היעד נותר כשהיה – 25 דולר, שזה מתחת למחיר השוק, גם לאחר הירידות היום במסחר בוול סטריט.
אצל מורגן סטנלי ההסבר היה שונה. בספטמבר הקרוב תבוצע טיסה נוספת של המעבורת היחידה של וירג'ין. ומה אחרי כן? שדרוגים שיקחו ע-8 חודשים בהם יקורקעו הטיסות עד הקיץ הבא. כך לפי קריסטין ליוואג, אנליסטית בבנק ההשקעות. גם בקרדיט סוויס ציינו זאת ואמרו כי עד שהטיסות יחזרו לאחר השדרוגים אינם רואים קטליזטור נוסף לעליות במניה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אגב, במורגן סטנלי שיבחו את הפוטנציאל של החברה בתחום שכלל אינו קשור לחלל – טיסות "רגילות". זאת, עקב היכולת להגיע מנקודה לנקודה מהר הרבה יותר ממטוסים פרטיים כיום. בוירג'ין גלקטיק אכן ירצו לקדם את התחום הזה ויש להם שותפות עם BOEING (סימול: BA) שהיא מבעלי מניות המיעוט עקב השקעה של 20 מיליון דולר בה. כבר בתחילת 2020 המנכ"ל דאז ג'ורג' ווייטסיידס הביע כוונה לפעול במגזר זה.
שותפות אחרת של וירג'ין, שדווקא מעמיקה את הפעילות בחלל, היא זו עם נאס"א. המוצר העיקרי של החברה אמור להיות טיסות לחלל ללא עצירה – כלומר, יוצאים מכדור הארץ, מתרשמים מהנוף, חוזרים. ואולם, עם נאס"א השתיים תפתחנה תכנית ל"הכשרה אסטרונאוטית" עבור הלקוחות שירצו לבקר בתחנת החלל של הארגון. עוד חזית משותפת עם נאס"א היא פיתוח מעבורות מהירות ידידותיות יותר לסביבה, דבר שהיום האחרונה עמלה עליו עם Skunk Works של LOCKHEED MARTIN CORP (סימול: LMT).
נוסף לאלה, ברנסון רוצה לגייס מהציבור כסף עבור מיזם אחר שלו בחלל – הפעם בתחום הלוויינים. שוב כוונתו לעשות זאת דרך מיזוג לשלד SPAC ובכך מסייעים לו קרדיט סוויס ו-LionTree. מדובר בוירג'ין אורביט (Virgin Orbit), שפוצלה ב-2017 מוירג'ין גלקטיק. בינואר החברה שיגרה לחלל 10 לוויינים ויש לה חוזים בהיקף 35 מיליון דולר לשלושה שיגורים עם חילות החלל והאוויר של הצבא האמריקני.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
