ג'נרל מוטורוס
צילום: ג'נרל מוטורוס

GM היכתה את התחזיות והתרסקה אתמול ב-9% - זו הסיבה

כמו לא מעט ענקיות שהיכו את התחזיות, החשש המרכזי של המשקיעים זו התחזית קדימה, כשלמרות ההתאוששות הכלכלית בשל היציאה מהסגרים בארה"ב והעלאת התחזית מצד החברה, השוק ציפה ליותר
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה ג'נרל מוטורס

זה כבר הפך לנוהל בעונת הדוחות הנוכחית. החברות הגדולות בארה"ב, בהן אפל APPLE (AAPL), אמזון AMAZON (AMZN), פייסבוק FACEBOOK (FB) ועוד מכות את תחזיות ההכנסה לרבעון, אבל התחזית קדימה, אוי התחזית. כולן נופלות על זה והמניות מגיבות בהתאם. בשישי האחרון, אמזון הורידה את כל מדד הנאסד"ק, כשירדה ב-7%. אז אותו הדבר קרה גם עם ענקית הרכב, ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM), שאיבדה אתמול כמעט 9% מערכה וירדה מקרוב ל-59 דולר למניה למחיר של 52.7 דולר.

 

שלא תבינו לא נכון, הרבעון הנוכחי, למרות המחסור העולמי בשבבים, היה מצוין עבור ענקית הרכב האמריקאית. החברה הציגה רווח למניה (EPS) של 1.97 דולר לעומת צפי EPS של 1.82 דולר. גם בשורת ההכנסות היא היכתה את הצפי, עם קצת למעלה מ-34 מיליארד דולר, כשהקונצנזוס ציפה לקצת פחות מ-30 מיליארד.

 

הרווח התפעולי עמד על למעלה מ-4 מיליארד דולר לעומת צפי של 3.4 מיליארד. לפני חודש וחצי בשיחת משקיעים, הנהלת החברה אמרה כי הרווח התפעולי בחצי הראשון של השנה יעמוד על בין 8.5 ל-9.5 מיליארד. הם צדקו, אבל פגעו ברף התחתון.

 

GM גם הצליחה לעשות את כל זה, למרות שהיו לה ריקולים שנאמדים ב-1.3 מיליארד דולר ברבעון שעבר, כשהדגם החשמלי ה-Chevy Bolt, לקח נתח של 800 מיליון דולר מאלה, לאחר שהחברה החזירה כ-100,00 רכבים בשל חשש להתלקחות הסוללות.

 

נחזור לרווח התפעולי. החברה העלתה התחזית השנתית לבין 10.5 ל-12.5 מיליארד דולר, כך שהרווח הנקי אמור לעמוד על 4 מיליארד למחצית השנייה. השוק, שצפה העלאה ל-14 מיליארד, פשוט ציפה ליותר וכבר תמחר זאת למחיר המניה.

 

מה שבאמת פגע ברווח התפעולי זה כאמור המחסור בשבבים, אבל גם הביצועים של החברה בצפון אמריקה, כשירדה מ-3.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, ל-2.9 מיליארד דולר ברבעון האחרון.

 

האנליסט בריאן ג'ונסון מברקליז אמר לאחר הדוחות כי "הם היו מעורבים", כלומר ככה ככה. עם זאת, הוא עדיין שורי על המניה ונותן לה מחיר יעד של 74 דולר, שמהווים קצת יותר מ-40% אפסייד למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.