נפתלי בנט
צילום: צילום מסך המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו

הממשלה אישרה את התקציב: 432.5 מיליארד שקל. אלה הסעיפים העיקריים

תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב-2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. בשנת 2021 יעמוד הגירעון על  6.8% וב-2022 על 3.9%. ראש הממשלה בנט: אחרי שנים של הזנחה - זה התקציב הכי נועז"
נתנאל אריאל | (23)

אחרי לילה ארוך, הממשלה אישרה את הצעת תקציב המדינה כך שהתקציב לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב-2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. הממשלה מקווה שבשנת 2021 יעמוד הגירעון על  6.8% וב-2022 על 3.9%.

השלב הבא יהיה כמובן הגעתה של התוכנית לאישור הכנסת - ושם היא צפויה להיתקל בלא מעט קשיים, והממשלה תצטרך להתמודד עם בקשותיהם של חברי הכנסת לערוך בו שינויים לא מעטים.

בקואליציה של 61 חברי כנסת, כל ח"כ הוא מלך ויכול לדרוש דרישות מפליגות לטובת האינטרסים והפרויקטים שהוא רוצה לקדם. ראינו דוגמה לכך רק בשבוע שעבר, כאשר אלי אבידר, עד לפני רגע מתנגד לממשלה ויוצר לה בעיות וכאבי ראש, מקבל מינוי לשר בלי תיק - מתחסן לקורונה (אחרי שהצהיר שלא יעשה זאת) ומפסיק לעשות לה בעיות. וכן, חברי כנסת נוספים שקיבלו מינויים והכל בא על מקומו בשלום, כמו ניר אורבך (ימינה) שתכנן להתנגד להקמת הממשלה אך לאחר שקיבל תפקיד - הבעיות איתו נפתרו.

אז מה אישרה הממשלה? 

תוכנית לפתיחת המשק לייבוא - במטרה להביא להפחתת יוקר המחיה ולהגדלת הפריון וכן במטרה להציב את ישראל לצד המדינות המפותחות, מטרת התוכנית היא להסיר את החסמים העיקריים בייבוא - רגולציה ייחודית לישראל השונה מהמקובל במדינות מפותחות, משטר אכיפה שאינו תואם לנעשה בעולם המערבי ומחייב אישור ובדיקה מקדימה של רוב המוצרים, וחסמים ליבוא מקביל. וזאת במגוון של תחומים: מוצרי חשמל, מוצרי ילדים, מזון, תמרוקים ועוד. במסגרת הרפורמה יהיה ניתן לייבא מוצרים שעומדים בתקינה בינלאומית ומשווקים באירופה במסלול של הצהרה, ללא צורך בהתאמות לרגולציה הישראלית וללא צורך באישורים מוקדמים. ממסלול ההצהרה יוחרגו מוצרים מסוכנים במיוחד כמו בשר ומזון לתינוקות. הרפורמה תצא לפועל במספר פעימות החל מהשנה הראשונה לתחילת הרפורמה ובאוצר מקווים שהיא תחסוך לציבור כ-5 מיליארד בשנה.

 

לקריאה נוספת: בישראל משלמים מכס של 560% על תפוחים ו-270% על עגבניות. למה בעצם? 

העלאת גיל הפרישה לנשים- גיל הפרישה לנשים בישראל הוא מהנמוכים בעולם (62 בהשוואה ל-65.8 בממוצע במדינות ה-OECD), וישראל היא אחת המדינות הבודדות בהן נותר פער בין גיל הפרישה לנשים לזה של גברים. גיל הפרישה של הנשים בישראל אינו תואם את העלייה המשמעותית בתוחלת החיים ואת התהליך המתמשך של הזדקנות האוכלוסייה בישראל.

העובדה שנשים פורשות מוקדם יותר ותוחלת החיים שלהן גבוהה משל הגברים גורמת לכך שבהגדרה הפנסיה שלהן נמוכה יותר. גיל הפרישה הנמוך לנשים משפיע לרעה על שיעורי התעסוקה שלהן, ומוביל לפגיעה ביכולתן לשמור על רמת חיים הולמת בתקופת הגמלאות.

קיראו עוד ב"בארץ"

במקביל, ללא העלאת גיל הפרישה לנשים, הזדקנות האוכלוסייה תוביל לגידול דרמטי בתשלומי קצבאות הזקנה והוצאות הבריאות של המדינה, מה שעלול לפגוע ביציבות הביטוח הלאומי.

בעקבות כך החליטה הממשלה להעלות את גיל הפרישה של נשים בהדרגה, לאורך 11 שנים, עד לגיל 65 (4 חודשים בשנה למשך שלוש שנים ו-3 חודשים בשנה למשך 8 שנים נוספות) ולצדו לקדם צעדים במטרה לצמצם את ההשפעה של העלאת הגיל על נשים מבוגרות הקרובות לגיל הפרישה. במקביל תוארך תקופת הזכאות לדמי אבטלה לנשים שנפלטות משוק התעסוקה בגילאים המבוגרים ל-12 חודשים, הגדלת מענק עבודה לנשים עובדות, תקציב ייעודי להכשרות מקצועיות ולמלגות לשילוב נשים בשוק התעסוקה ועוד.

כמו כן, סכום ההכנסה שמקבלי קצבת אזרח ותיק רשאים להשתכר ללא קיזוז קצבת הזקנה יגדל משמעותית (דיסריגארד), כך שגם מקבלי קצבת זקנה ששכרם גבוה מכ-6,000 שקל יוכלו לקבל קצבת זקנה מלאה. 

 

רפורמה בחקלאות– הרפורמה כוללת את פתיחת ענף החקלאות ליבוא ומעבר לתמיכה ישירה והשקעות הון בחקלאים שיביאו לקפיצה הטכנולוגית של הענף. במסגרת הרפורמה יופחתו המכסים על ענף הביצים וענפי הצומח, תוך אימוץ רגולציה אירופית בהגנת הצומח. באוצר מקווים כי תביא להפחתת יוקר המחיה במזון, הגדלת מגוון הפירות והירקות הזמינים לצרכן, כמו גם זמינות של פירות עונתיים לאורך כל ימות השנה.

 

ייעול מערך הכשרות– תכנית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות. באוצר מקווים כי הצעד יפחית את ההוצאה של צרכני שירותי ומוצרי הכשרות בישראל על מזון, בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים בשנה, תוך ביטול המונופול הקיים כיום ויצירת תחרות שתביא הן להוזלת המוצר באופן ישיר והן לשיפור השירות הניתן לבתי העסק הכשרים בישראל.

על פי התכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל, לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, וללא מגבלה וזאת לעומת המצב הקיים בו הרבנים המקומיים הם בעלי הסמכות הבלעדית למתן תעודת הכשר. גופי הכשרות הפרטיים יקבלו רישיון הפעלה ולאחר קבלת אישור זה, יפעלו באופן חופשי ברחבי הארץ. 

 

תוכנית לשיפור הרגולציה- הפחתת רגולציה באמצעות תוספת רגולציה: באמצעות הפחתת הנטל הרגולטורי העודף על העסקים וקידום רגולציה והקמת של רשות רגולציה שתפקח על תהליכי קביעת רגולציה חדשה, ותפעל להפחתת הנטל הרגולטורי העודף. על פי הממשלה, המטרה היא להתבסס על סטנדרטים בין-לאומיים. יינתן סיוע של הקלות נטל זמניות, וכן ריסון של רגולציה חדשה במטרה ליצור ודאות לעסקים בעת היציאה ממשבר הקורונה ולאפשר להם להתמקד בפיתוח העסקי, ודחייה בהשקעות שהם נדרשים לבצע מתוקף דרישות רגולטוריות. באוצר מקווים כי התוכנית תביא לצמיחה בתוצר לנפש של כ-6% תוך עשור, בשווי של כ-75 מיליארד שקל.

 

התנעת פרוייקט המטרו: מתן אישור עקרוני לקידום פרויקט המטרו בגוש דן, באמצעות מתן מענה תחבורתי לצורכי תושבי האזור. יצירת מסגרת חוקית לקידום הפרויקט ותכלול על פי האוצר תעדוף לפרויקט והערכות לאומית מצד כלל המשרדים והרשויות הממשלתיות, הסרת חסמי תכנון ורישוי, ייעול כניסה למקרקעין, הסדרת תהליכי תאום תשתיות עם חברות תשתית ורשויות מקומיות, ייעול הוועדה ליישוב סכסוכים בין גופי תשתית, והנחייה לקדם הסדרים רגולטוריים ייעודיים לפרויקט, וכן הגדרת חבילת התקציב והמימון הנדרשת למטרו, לרבות החלטות מנהליות והסדרי חקיקה בנדל"ן ומסים הנדרשים למימון הפרויקט.

 

בנקאות פתוחה- אחד החסמים המשמעותיים להגברת התחרות במערכת הבנקאית בפרט, והפיננסית בכלל, הוא המונופול בו מחזיקים הגופים הפיננסיים על המידע הפיננסי של הלקוחות. החוק החדש יחייב גופים פיננסיים שונים להעביר מידע של לקוחות לגופים טכנולוגיים חדשניים, בהסכמת הלקוחות במטרה שאלה יציגו ללקוחות איזה שירותים פיננסיים הם צורכים, כמה בדיוק הם משלמים עליהם, כמה הם יכולים לחסוך אם יעברו לספק אחר ולמעשה להפוך ליועץ פיננסי אובייקטיבי דיגיטלי אישי. למעשה מדובר במעין "ZAP בנקאי". מדובר בצעד משלים לצעדים להסרת חסמים לכניסת שחקנים חדשים למערכת הפיננסית שהובילו בין היתר להקמת בנק דיגיטלי חדש, רפורמת הניידות בין בנקים ("מעבר בקליק") והקמת מאגר נתוני אשראי.

 

אגרות תחבורה ציבורית בכניסה לגוש דן החל מ-2024 - מטרת ההחלטה היא להצטרף למדינות המתקדמות בעולם אשר שמות את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות. על רקע המשבר התחבורתי המחריף ובפרט בגוש דן ובמטרה להפחית את עומסי התנועה, החל בשנת 2024 תחל גביית תשלום עבור הכניסה לגוש דן בשעות הגודש.

התכנית תציב בפני אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי בשעות ובאזורי הגודש מחיר נכון יותר של הנסיעה תוך הפנמת העלויות החיצוניות הכוללים אובדן זמן, זיהום אוויר ותאונות דרכים.

על פי האוצר, ההכנסות הצפויות מהתשלום אותם ישלמו הנוסעים ברכב הפרטי יממנו תכנית חומש של כ-2.7 מיליארד שקל. כמו כן תתוקצב תכנית פיתוח רחבת היקף של תשתיות תחבורה ציבורית ובכללן, מסופים, נת"צים, שבילי אופניים, חניוני חנה-וסע והרחבת תשתיות הרכבת. באוצר מקווים כי כתוצאה מהמלך יותר אנשים יסעו בתחבורה ציבורית וכן לפחות אובדן זמן של הציבור בפקקים וממילא לגידול תוצר הנאמד של מיליארדי שקלים בתוך עשור.

שר האוצר ליברמן כבר אמר שהוא לא ילך ראש בראש נגד שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי - והשאלה אם כן כעת היא האם מיכאלי תוותר ותבין את חשיבות הנושא לפתרון בעיית הפקקים בכניסה לגוש דן.

לקריאה נוספת:

האוצר מחזיר לשולחן את אגרת הגודש בגוש דן? הסיכוי שיצליח- נמוך

כצפוי: ליברמן מוותר מראש על אגרות הגודש - הפקקים לגוש דן יימשכו

הסבת משרדים למגורים- ברחבי המדינה קיימים עשרות מיליוני מ"ר המיועדים לתעסוקה ולמסחר שאינם צפויים להתממש בעשורים הקרובים. לאור עודף ההיצע המשמעותי הקיים של שטחי תעסוקה ברחבי המדינה, וכן בשל הצורך בהגדלת היצע הדיור ובייעול השימוש בקרקע וזאת במיוחד בלב אזורי הביקוש, מציעים באוצר לאפשר הסבה של עד 50% משטחי תעסוקה הממוקמים בקרבת שכונות מגורים לדירות קטנות (Micro Units), במטרה להגביר את הכדאיות הכלכלית במימוש המקרקעין, לרבות יתרת שטחי התעסוקה, להוסיף לשוק אלפי יחידות דיור לשוק.

 

רישוי עסקים- כיום ישנם בישראל כ-190 אלף עסקים שמחויבים ברישיון עסק. התנאים לרישיון נקבעים על-ידי 7 רגולטורים שונים, שקובעים את התנאים לרישיון ללא סנכרון, וללא בחינת עלויות. בהתאם, תהליך הרישוי משית על העסקים עלויות גבוהות ונמשך זמן ארוך, באופן שפוגע בעסקים רבים, קטנים כגדולים, ובפעילות הכלכלית הכוללת של המשק. הממשלה רוצה להקים ועדה מאסדרת לרישוי עסקים שתהיה מוסמכת לשנות את הדרישות ברישיונות ותפעל להוזלת עלויות דרישות הרישוי, לקיצור של הליכי הרישוי, ולמיקודם.

 

יצוא קנאביס- בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש בקנאביס לשימוש רפואי במדינות רבות בעולם ובכללן גם בישראל. על פי האוצר, צוות בין-משרדי שבחן את הנושא מצא כי למדינת ישראל יתרון מהותי על פני מדינות מתחרות בהיבטי רמת המו"פ, רמת הידע ורמת הרגולציה של התחום, שיוכלו לסייע בהפיכת המוצרים הישראלים למובילים עולמיים ואף לסטנדרט בינלאומי (למרות שממש לא ברור שזה נכון). באוצר סבורים שהבעיה היא החסמים בתחום ולכן הפוטנציאל טרם מומש. מטרת ההחלטה היא להסיר את החסמים הקיימים, באופן שיאפשר לחברות הקנאביס להרחיב ולגוון את אפשרויות היצוא. 

 

השרים סיכמו - יוסרו החסמים לייצוא הקנאביס; האם זו בשורה אמיתית? בוקר טוב לשרים הנכבדים שרוצים להסיר חסמים כדי לייצא קנאביס. הבעיה שהקנאביס של ישראל כבר לא כל כך מלהיב את העולם

 

קידום דיגיטציה ככלי לייעול עבודת הממשלה ושיפור השירותים לציבור- הממשלה רוצה לרשום בצורה דיגיטלית את הציבור ובאוצר צופים חסכון של עד 200 מיליון שקל בשנה, והפחתת בירוקרטיה. כמו גם האצת המעבר הממשלתי לענן הציבורי - על בסיס מכרז "נימבוס" (בו זכו אמזון וגוגל).

 

רגולציה בכבאות- בדומה לעולם המערבי, החל מ-2026. רשות הכבאות וההצלה קובעת דרישות בטיחות אש במאות אלפי נכסים במדינת ישראל. דרישות הבטיחות מתמקדות במספר תחומים עיקריים: עסקים טעוני רישוי (בתי עסק עם רישיון), נכסים שאינם טעוני רישוי (בתי ספר, בתי חולים, מבני משרדים, בסיסי צה"ל, תשתיות מדינה ועוד) ובנייני מגורים. כיום קביעת הרגולציה נקבעת על ידי הוראות נציב שמוציאה רשות הכבאות וכן אכיפת הרגולציה והערעור על הרגולציה נעשית על ידי רשות הכבאות. באוצר מבקשים שהרגולציה בישראל תותאם לרגולציה הנהוגה בעולם המערבי, תוך קביעה כי החל משנת 2026 יעוגנו כל הוראות הנציב בתקנות באישור הכנסת. ההערכה באוצר היא כי המהלך יחסוך מיליארדי שקלים בשנה לעסקים.

 

מעבר לאנרגיה ירוקה- באוצר מציעים הסרת חסמים לאנרגיה מתחדשת: יצירת מנגנון שיאפשר הקמת מתקנים סולאריים בדו שימוש (אגרו וולטאי) עם חקלאות בהיקף נרחב. יצירת מסלול תכנוני שיאפשר הקמת מתקני אגירה בפריסה ארצית ובהליך מקוצר. הכנת תשתית למעבר לתחבורה חשמלי: כל דייר בבניין משותף  יהיה רשאי להתקין תשתית לצורך הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי, ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים. חיוב כל בניין חדש בהנחת תשתית בסיסית הנדרשת להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי.  התייעלות אנרגטית במשרדי ממשלה: ייעול צריכת האנרגיה בממשלה, הקמת אנרגיה מתחדשת ואגירה במשרדי הממשלה. מעבר לתחבורה חשמלית במשרדי ממשלה.

ראש הממשלה נפתלי בנט: "לאחר שלוש שנים של קיפאון, ישראל חוזרת לעבוד. אחרי שנים של הזנחה, אנחנו מביאים הבוקר את התקציב הכי נועז, הכי תחרותי, הכי מסייע לשכבות החלשות והכי דואג לעתיד ילדינו מזה שנים. בשנת 2021 אנחנו זורעים את עתיד ילדינו ונכדנו לשנת 2051. אנחנו מקימים מטרו בגוש דן, מכניסים תחרות בשלל מוצרי צריכה ומזון, ובכשרות, מונעים פשיטת רגל של הפנסיונרים בישראל, מגדילים את הרפואה הציבורית בישראל, מעניקים חירות ניהולית למנהלי בתי ספר, בונים לראשונה בתים לילדים עם אוטיזם, ודואגים לתזונה בריאה לילדי ישראל. התקציב משקף דאגה לכלל אזרחי ישראל ולא משרת אף אינטרס מגזרי צר."

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אחרי למעלה משלוש שנים בהן המדינה התנהלה ללא תקציב בשעות הבוקר המוקדמות ולאחר דיונים ארוכים העברנו תקציב אחראי בממשלה לצד חוק הסדרים חסר תקדים ובכך הבאנו בשורה ענקית לאזרחי המדינה. הרפורמות שאישרנו מתמקדות בראש ובראשונה בהורדת יוקר המחיה - צעדים אותם נרגיש בכיס מהר מאוד. השקענו תקציבי עתק בתשתיות, בתחבורה ובנדל"ן והעברנו רפורמות משמעותיות שיורידו את החסמים ויצמצמו את הבירוקרטיה מה שיקל על כל אחד ואחת בהתנהלות היומיומית שלנו, העסקית או הפרטית. הדרך לאישור התקציב בכנסת מתחילה ברגעים אלו ממש ובשיתוף פעולה הדוק נעביר אותו ב-3 קריאות ונבטיח צמיחה כלכלית ויציבות שלטונית לאזרחי מדינת ישראל".

 

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב: "לאחר שלא היה תקציב מאז שנת 2018, "הרפורמה" המרכזית היא שיש תקציב. זוהי אחת מהתכניות הכלכליות הרחבות והמשמעותיות ביותר מזה שנים רבות והיא תאיץ את צמיחת המשק ותהפוך את הכלכלה הישראלית לתחרותית יותר. הרפורמות שמקודמות במסגרת התכנית הכלכלית שמות את האזרח במרכז כמי שיזכה למחירים נמוכים ושירותים ציבוריים איכותיים ונגישים".

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    עודד 02/08/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    והשיירה עוברת . עם קצת סבלנות יפנימו בליכוד שזמנו של ביבי עבר .
  • 18.
    מוריס 02/08/2021 15:18
    הגב לתגובה זו
    הממשלה משקרת לישראל שהוקמה והיא משקרת גם בשביל הישרדותה. הם הבטיחו שלא יעלו מיסים והם עושים את זה. זה תקציב עם בשורה של עליית מיסים ועליית מחירים. הממשלה הנוכחית מעלה את מחירי החשמל, הלחם, התחבורה הציבורית, מטילה מס על ביקור רופאים מחול, מס על שתיה קלה, על נטפליקס. הם מעלים מיסים מסיבה אחת כדי לשלם 53 מיליארד שח שהבטיחו למנסור עבאס"
  • סמאלני 03/08/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
    שהשאיר חבר שלך
  • 17.
    ישראלי 02/08/2021 15:09
    הגב לתגובה זו
    אחרי שכנופיית ביבי חסרת האחריות הסתלקה לחפש כוח כבוד וכסף באופוזיציה , נולד תקציב המדינה בישיבה אחת רצופה בכוונות טובות ומועילות לכל עם ישראל כולו .
  • 16.
    החשמל מעורר או לא? הנחות תחבורה ציבורית יבוטלו או לא? (ל"ת)
    אנונימי 02/08/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    לרון 02/08/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    היה כזכור משבר נפט וכל אזרח בחר יום בו לא נסע במכוניתו,ועל החלון היתה מדבקה שציינה את אותו יום שבחר,ניתן לבצע גם עתה לפחות בגוש דן!העבירו לח"כ כלבבכם לצורך קידום הרעיון
  • 14.
    עידודו 02/08/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    וגם ב-2020-2021 היה תקציב, זה של 2019, פשוט לא הוחלט על חדש.
  • 13.
    אזרחית 02/08/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
    עונה על בעיות אמיתיות שיש כאן ועושה את החיים שלנו לקטסטרופה. הלוואי שהכל יצא לפועל
  • 12.
    אנונימי 02/08/2021 11:23
    הגב לתגובה זו
    ביבי לא היטב עם החלשים ומחירי הדיור עלו ועלו כמו בלון נפוח ביבי חשב רק על ביבי יש סימנים הממשלה הנוכחית יותר קשובה ואחראית
  • 11.
    רז 02/08/2021 11:18
    הגב לתגובה זו
    .
  • 10.
    בנט השקרן והרמאי אסור להאמין לא הכול אצלו זה שקר הבנתם (ל"ת)
    דוד 02/08/2021 11:16
    הגב לתגובה זו
  • נורית 02/08/2021 11:56
    הגב לתגובה זו
    ביבי רימה ושיקר ולא הרכיב לכן ממשלה ,לפחות את ליברמן גנץ וסער אותו כינה בזלזול "גדעון"
  • 9.
    נתניהו = 12 שנים מבוזבזות (ל"ת)
    8 02/08/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ניצן 02/08/2021 10:50
    הגב לתגובה זו
    מה הרווחנו?
  • 7.
    פלורליסט 02/08/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    המדינה מעבירה מיליוני שח לבית אב במגזרים הממשלתיים, החל מהפרשות לפנסיה כמו 7% לשופטים, פנסיות גישור מזעזעות, מענקי רמטכ"ל הזויים שמאפשרים גמלאות זקנה חריגות ועוד ועוד. הגרעון האקטוארי האסטרונומי שנמדד כבר בטריליונים והעלויות הנוכחיות של הגמלאות, מסכנות את עתיד המדינה וילדינו ונכדינו! במקום להשקיע ברכש ופיתוח המערכות המדינתיות, מצמיחים כאן חונטת שלטון נהנתנית בנוסח ברית המועצות. יש לעצור את הסחף הזה! משרדי הממשלה נאבקים על עשרות ומאות מליונים וחריגות הפנסיות התקציביות מגיעות לעשרות מליארדים ואין צדיק אחד בסדום שייאבק על תיקון. יש לעצור מייד כל חריגה מחוק הפנסיות. הפרשה לפנסיה חייבת להיות שוויונית לפי החוק לכל הגמלאים ובמיוחד אלו שנהנים מעטיני השלטון!
  • 6.
    אבי 02/08/2021 10:31
    הגב לתגובה זו
    ממליצים גזירות ולא מעלים משכורות בושה
  • 5.
    משה 02/08/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין למילה של בנט והממשלה הזאת
  • גנץ 02/08/2021 11:02
    הגב לתגובה זו
    לביבי האמנת ???
  • 4.
    מה עם עובדי מדינה ורשויות? תקצצו שם חכמים בלילה (ל"ת)
    Nושיקו 02/08/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שאול 02/08/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
    מנצחת !
  • 2.
    בלי ביבי המושחת עניינים מתחילים להתקדם (ל"ת)
    Roobin Hood 02/08/2021 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ג'ק 02/08/2021 09:09
    הגב לתגובה זו
    למזלנו סוף סוף זכינו בממשלה שעובדת ברצינות ובלב חפץ למען העם והמדינה . די לממשלת פילוג והסתה עם ראש ממשלה שמתעסק עם עצמו ומעלליו .
  • איזה ממשלה מנופחת עם 35 שרים (ל"ת)
    ממשלה מחורבנט 02/08/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).