אנטי קת'י ווד: קרן סל חדשה תאפשר להמר נגד קרן הדגל של ARK
קשה מאוד עד בלתי אפשרי לנצח את המדדים לאורך זמן. הסטטיסטיקה לאורך השנים מראה זאת, המשקיע האגדי וורן באפט קרא תיגר על מנהלי ההשקעות הבכירים בעולם עם טענתו רבת השנים לפיה עדיף להשקיע במדדים והתשואה לאורך שנים תהיה טובה יותר משל רוב המנהלים - וניצח בהתערבות לפני 3 שנים את המנהלים שניסו להוכיח שהוא טועה.
אבל יותר מכך - קשה לדעת מראש מי יהיה מנהל ההשקעות שיצליח להכות את המדד לאורך זמן. גם כאשר מנהל מצליח בשנה או שנתיים מסוימות, אין כל ערובה לכך שהוא יצליח גם בשנים הבאות. זה נכון בישראל במקרה של אלטשולר שחם, שמתחילת השנה נמצאים בתחתית התשואות (זה כמובן יכול להשתנות בהמשך, ואלטשולר בהחלט יודעים להצליח בעסקים, כמו למשל בעסקת רכישת פסגות שעליה כתבנו כאן לא מעט), וזה נכון גם בעולם.
גם קת'י ווד נופלת בסטטיסטיקה: עדיין מפסידה מתחילת השנה כשה-S&P500 עלה ב-17%
בינתיים, גם קת'י ווד, שהפכה לשם החם בוול סטריט, לאחר שהשיגה תשואה חלומית בשנה שעברה (150% בשנה), נופלת בתוך הסטטיסטיקה: מי שהצטרף בתחילת השנה לקרן הדגל שלה ARK INNOVATION ETF (סימול ARKK) - בינתיים מופסד על ההשקעה שלו ב-3.6%, ומי שהצטרף בשיא, בחודש פברואר, מופסד ביותר מ-23% - כאשר מנגד מדד ה-S&P500 עלה מתחילת השנה ב-17%.
השנה היא עשתה לא מעט טעויות, ויש מי שיגידו שמגע הקסם שלה נעלם. היא מכרה פוזיציה רק אחרי שהפסידה בה 60%, היא מחזיקה בקויינבייס ואיבדה איתה 45% מההשקעה, הגנה על תמחור טסלה ואף טענה שלמניה יש אפסייד של יותר מ-365%, ועוד - ובאופן כללי, בין החודשים פברואר ומאי היא ייצרה למשקיעים הפסד של 35% בקרנות שלה.
- רווח של 600% - קת׳י ווד מכרה מניות סירקל
- קת'י ווד: הביטקוין בתחילת הדרך, יגיע ל-1.5 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מכרה את המניות הסיניות דווקא אחרי שירדו ב-20%-30% בטענה (שסותרת את הגישה של לקנות דווקא בירידות) ש"השוק שינה את הדרך שלו להעריך את החברות האלו. המניות אומנם ירדו, אבל הן ככל הנראה יישארו למטה" - כאשר אחרים יגידו לכם שמה שצריך לעשות הוא דווקא לקנות בירידות ולמכור אחרי העליות. במקרה הזה - היא פועלת כמו הציבור שעושה את הטעות של לקנות ביוקר (אחרי תקופה שורית בבורסה) ולמכור בזול (אחרי נפילות)
להגיד פשוט "השוק מתמחר את החברות בשווי נמוך ולכן לא נקנה" זה בדיוק הפוך מגישת ההשקעות שאמורה להיות למשקיע נבון כפי שהגדירה ענק ההשקעות בנג'מין גראהם לפני 70 שנה. משקיע נבון קונה כשהחברה זולה ומוכר כשהיא יקרה. לא נמנע מלקנות אותה כי היא זולה וקונה אותה כי היא יקרה.
אז בינתיים ווד מפסידה - אבל זה כמובן יכול להשתנות. היא יכולה ועשויה להפתיע שוב בהמשך הדרך ולעשות שוב תשואות חלומיות. אבל הנקודה היא שכמו כל מנהל השקעות אחר - היא לא יודעת לצפות את השוק יותר מאחרים, ואין לה נוסחת קסם להצלחה. העובדה שהצליחה בצורה פנומינלית פעם אחת, בשנה שעברה, אחרי 40 שנה בשוק, לא מבטיחה שהיא תמשיך להצליח להכות את המדדים בכל שנה. וכאשר אתם שומעים את השם שלה לראשונה אחרי שכבר השיאה תשואה של 150% בשנה שעברה וחושבים לעצמכם 'הנה, מצאנו מישהי שיודעת מה היא עושה וכדאי לשים אצלה את כל הכסף שלנו' - אז לא בטוח שזה יקרה. וכאמור - קת'י ווד בינתיים נופלת בתוך הסטטיסטיקה ולא מצליחה השנה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חושבים שווד טועה? כך תוכלו להמר נגדה
בינתיים, יש מי שהחליטו פשוט להמר נגדה. מי שסבור ש'היד החמה' של ווד נעלמה - יוכל לא רק לדבר אלא גם להוכיח שהוא מתכוון לכך ולקנות קרן שורט על קרן החדשנות של ARK, על 23 מיליארד הדולרים המושקעים בה. הקרן החדשה תציג ביצועים הופכיים לווד, באמצעות חוזי החלפות, כך על פי המסמכים שהגישה הקרן החדשה ל-SEC, רשות ניירות ערך האמריקאית. הקרן החדשה תיסחר תחת הסמל SARK ותגבה את אותם דמי ניהול כמו ARK, בגובה 0.75%.
קרן השורט SARK תנוהל ע"י מאט טאטל (Matt Tuttle) מנכ"ל חברת טאטל קפיטל. לדבריו: "בפשטות - מכיוון ש-ARKK מייצגת חשיפה גדולה לסל של מניות טכנולוגיה לא רווחיות, חשבנו שלמשקיעים צריכה להיות גישה גם לצד השני - כלומר לשורט". הוא הוסיף ואמר: "צריך לזכור שיש הרבה משקיעים לא מוסדיים שאינם יכולים לעשות פשוט שורט על מניות או קרנות סל, או שהם מתקשים למצוא הלוואות כדי לכסות את השורט".
איזו מניה היא קנתה השבוע?
מי שסבור שהיא לא איבדה את הקסם שלה ותביס את השוק גם השנה (נשאר לה פחות מחצי שנה לעשות זאת) יכול פשוט להשקיע במדדים שלה.
- 9.אני דווקא מצליח 02/08/2021 17:05הגב לתגובה זוSLGL DVAX XERS ELOX BLDP BE מי צריך את הקרנות האלו בכלל ( -: ועוד לשלם דמי ניהול....חחח...
- 8.קנתה את אינוויז (ל"ת)מעניין 02/08/2021 09:23הגב לתגובה זו
- 7.dw 01/08/2021 19:17הגב לתגובה זולשרטט את אלטשולר נראה כמו פוזיציה מעניינת. זה פשוט לא נורמלי שאנרג'יקס ואנלייט נסחרות יותר גבוה מדלק קידוחים. הן מרוויחות 60-80 מלשח שנתי, היא עושה למעלה ממיליארד אבל בשוק, באופן פלא, יש משקיעים שנראים תבוניים המוכנים לשלם על בועת הסולארי סכומי עתק. פשע לא לשרטט אותם. לא ש 60-80 מלשח לשנה זה רע. להפך. זה סדר גודל של על בד, שהיא חברת יתר די נחמדה אבל... הן נסחרות פי 10 מעל בד. הזוי.
- 6.ולא רשום כלום על זה חחח 01/08/2021 19:04הגב לתגובה זוולא רשום כלום על זה חחח
- אבי כהן 01/08/2021 19:09הגב לתגובה זו"אפשרות נוספת היא להמשיך ולעקוב אחרי המניות שהיא קונה. היא קנתה 1.3 מניות של רובינהוד (בשווי של כ-45 מיליון דולר), פלטפורמת המסחר שהחלה להיסחר ביום חמישי תחת הסימול HOOD"
- 5.אסי 01/08/2021 17:43הגב לתגובה זוהאם בהכרח מדובר במשהו רע לארק? כל השקעה חכמה מורכבת מסיכון, האפשרות להשקיע בשניהם עשויה להיות אטרקטיבית ברבה מהשקעה באחת מהן.. אז נכון, בטווח הקצר יברחו, בטווח הארוך יש פה מתכון קורלציה מנצחת.
- 4.על כל מניה שמצליחה היסטורית, יש תשע שכשלו בדרך (ל"ת)BB הקוסם הכושל 01/08/2021 17:27הגב לתגובה זו
- 3.אני אנוכי ועצמי 01/08/2021 16:52הגב לתגובה זוואם תסתכלו על נסדק מול ARKK מיום הקמתה תראו שגם עם הירידות האחרונות והמשך עליית הנסדק, היא עדיין מנצחת בהפרש גדול
- 2.השוק 01/08/2021 16:37הגב לתגובה זותודה על הדיווח
- 1.סם 01/08/2021 16:26הגב לתגובה זולמי שמחפש הגנה מירידות אם יהיו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
