יתקרבו ל-2 טריליון? זה מה שהשוק מצפה מהדוחות של אמזון
בימים האחרונים, עם המשך התפשטות וריאנט דלתא של נגיף הקורונה בארה"ב, יותר ויותר מדינות שנפתחו מתחילות להשית מחדש אמצעי הפרדה חברתית. אבל המדינות באופן כללי פתוחות ואנשים שהעבירו למעלה משנה בתוך ביתם, יוצאים יותר ויותר למרכזי קניות ומעדיפים אותם על הקניות ברשת שמהן נהנו בשנה ורבע האחרונות לא מעט חברות, בהן גם אמזון AMAZON (סימול: AMZN) בעלת שווי השוק של למעלה מ-1.8 טריליון דולר.
בבריטניה לדוגמה, שבדומה לארה"ב עוברת גם תהליך של פתיחה אחרי סגר ארוך, המכירות ברשת צמחו רק ב-2% החודש. כמה זמן זה יימשך, אף אחד לא יודע, אבל בינתיים, מי שמוכרות ברשת מתכוננות שההמונים יזנחרו את הסמארטפון והמחשבים ויצאו פיזית לרכוש דברים.
מה זה אומר על אמזון, הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם? תלוי איך מסתכלים על זה. כי אמזון, שהחלה כחנות ספרים מקוונת, הפכה מזמן לתמנון רב זרועי, כשבין היתר יש לקנגלומרט הענק הזה יש גם את AWS, חטיבת הענן הגדולה בעולם, את אמזון פריים, את רשת הסופרמרקטים הול פודז ועוד מיזמים.
באופן כללי הערכות בשוק הן שהכנסות החברה ינועו בין 110 ל-116 מיליארד דולר, שבתחזית הקונצנזוס מדובר ב-115.4 מיליארד דולר, עם רווח תפעולי שינוע בין 4.5 ל-8 מיליארד וכאן לפי הקונצנזוס הסעיף יעמוד על 7.8 מיליארד. חטיבת הקמעונאות ברשת תכניס למעלה מ-57 מיליארד דולר, עלייה של 25% ביחס לאשתקד. כמעט 25 מילארד הכנסות יגיעו ממוכרים צד שלישי, 8 מיליארד מתשלומי מנויים ו-7 מיליארד ממקורות אחרים כמו שירותי פרסום, שמהווים 66% עלייה ביחס לאשתקד. כמו כן, השוק מצפה ל-12.47 דולר רווח למניה, שמהווים עלייה של 22%.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז AWS, שבנויה על מינויים בתחום העסקי, פחות תיפגע. גם אמזון פריים. אבל קמעונאות הרשת, שהשנה צופים שתהיה כמעט 50% מהכנסות החברה. אגב, החטיבה חשובה לחברה לא בגלל הגודל היחסי שלה בתוך עסקי החברה, אלא מאחר ומדובר בחברה שמהווה את הנתח הארי מהרווח התפעולי.
ברבעון המקביל הכנסות AWS היו רק 12% מהכנסות כל החברה, עם זאת המרווח התפעולי של החברה היווה 59% מהרווח התפעולי הכולל. הצפי בשוק הוא שההכנסות יגיעו ל-14.2 מיליארד, עלייה של 31.5% ביחס ל-10.8 מיליארד דולר של רבעון 2 אשתקד.
מה ממליצים האנליסטים בוול סטריט?
באופן כללי, מרבית השווקים שבהם מתחרה אמזון הראו חובן ברבעון האחרון, אז האנליסטים בוול סטריט, מצפים שגם הרבעון הנוכחי החברה "תכה" את התחזיות; לאחר שב-10 הרבעונים האחרונים החברה הציגה צמיחה מרשימה שהתעלתה על ציפיות השוק.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האנליסט רוחיט קולקרני מ-MKM כתב במכתב למשקיעים כי "המניה ביצעה תשואות חסר השנה ביחס לאלפאבת, חברת האם של גוגל GOOGLE (סימול: GOOG) ופייסבוק FACEBOOK (סימול: FB)". להערכתו זה בשל העובדה כי יש דיון על כמה חזק היה פריים דיי השנה. קולקרני עדיין שורי על המניה והעניק לה מחיר יעד של 4,075 דולר, או אפסייד של 12% על מחיר השוק שעומד על 3,630 דולר.
באוור קור מעניקים למניה תשואת יתר עם מחיר יעד של 4,500 דולר, או אפסייד של 24%. העניין הוא שהאנליסט מארק מהייני חושב שהשוק שורי מדי לגבי הרבעון הבא, לאחר שפריים דיי הוסת לרבעון הזה, כנראה בשל העובדה שהיו הרבה סגרים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
