אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מייד אין צ'יינה: מה המשקיעים מצפים מדוחות טסלה?

טסלה תפרסם הערב דוחות כספיים; במוקד יעמדו המכירות בסין והמפעלים החדשים בברלין ובטקסס; איך החברה של אלון מאסק מתקדמת בתחום הסוללות ועד כמה המחסור בשבבים משפיע על החברה?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

כמעט 620 מיליארד דולר. זה שווי השוק של טסלה TESLA INC (TSLA). הרבה יותר מג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM), עם קצת פחות משווי של 80 מיליארד, פורד FORD MOTOR CO (F) עם 55 מיליארד ופולקסוואגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) עם שווי של כמעט 165 מיליארד דולר.

עם זאת, המניה שהגיעה לפסגה בסוף ינואר - מעל 900 דולר, ירדה מתחילת השנה בכמעט 12% ומהשיא ירדה בלא פחות מ-27%. אחרי הביצועים המרשימים של 2020, שראו את המניה קופצת ממחיר של 130 דולר לכמעט 800 דולר, הגיוני שתהיה ירידה. אבל בניגוד ליתר השוק, שמרביתו החל לרדת באמצע פברואר בשל חששות האינפלציה, טסלה הייתה סוג של סנונית. בכל מקרה מאז הנאסד"ק שובר שיאים, טסלה מאחור.

 

עכשיו השוק מצפה לראות את הביצועים בדוחות הכספיים וזה ישפיע על המשך הטרנד של המניה, בין אם לחיוב או לשלילה. הציפיות של המשקיעים מהחברה הן בשמיים. כרגיל. הם התרגלו לטוב. אי הכאת התחזיות, עבור משקיעי טסלה, נחשבת לאכזבה כשהחברה הכתה את התחזיות ב-3 מתוך 4 הרבעונים האחרונים.

למה מצפים בשוק?

במבט מלמעלה, בקונצנזוס צופים רווח למניה (EPS) של 94 סנט. זה מהווה עלייה של 113% ביחס ל-EPS ברבעון המקביל אשתקד שעמד על 44 סנט בלבד. בשורת ההכנסות, בשוק צופים עלייה של 90% ל-11.4 מיליארד דולר.

 

אבל השוק בוחן לא רק את ההכנסות, אלא גם את המקור שלהן וגם איך מתקדמת החברה בפיתוח הסוללות שלה. טסלה מפרסמת אחת לרבעון את כמות הרכבים שהיא מוכרת, כשמה שחשוב מאוד למשקיעים זה הפעילות בשוק הסיני שמהווה את השוק הגדול ביורת בתחום ה-EV ומכאן חשיבותו לא רק לטסלה אלא גם לכלל תעשיית הרכב החשמלי (EV) ושוק הרכב בכלל.

 

לטסלה היו בעיות בסין בחצי השנה האחרונה, כולל בעיית תדמית שנוצרה עקב תקלות ברכבים שיוצרו במפעל בסין והריקול שהחברה נאלצה לעשות לעדכון חומרה עבור מרבית הרכבים שיוצרו שם. "סיפור הצמיחה בסין נמצא בראש הרשימה עבור טסלה", אומר האנליסט דן אייבס מוודבוש. "מדובר בשוק מפתח עבורה, כשאנחנו מאמינים ש-40% מהמכירות שלה יגיעו משם בשנה הבאה ולהערכתי זה מה שיסמן אם המניה תעלה או תרד", הוסיף.

 

האנליסט גורדון ג'ונסון מ-GLJ אומר כי דווקא המכירות שלה בסין בשנה הנוכחית ירדו בלמעלה מ-9%, למרות שמרבית החברות האחרות המתחרות בשוק ה-EV עלו במכירות. "נראה ברור שלחברה יש בעיית ביקוש בסין, כשמכירות חלשות שם ברבעון השני משמען הכנסות חלשות", כתב לאחרונה גורדון במכתב למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנוסף, צריך לראות איך ומתי החברה תסיים את 2 המפעלים שלה, הראשון באוסטין טקסס והשני בברלין בגרמניה, כששניהם קריטיים, מאחר ובראשון צפויים להרכיב את הסייברטראק, שאמורה להתחרות בפיקאפים הגדולים של פורד ו-GM, והשני אמור לחזק את החברה באירופה מול התחרות ההולכת ונהיית קשה יותר מיום ליום מול פולקסוואגן.

החברה אמרה כי היא צופה שהמפעלים יהפכו ל"מבצעיים" כבר השנה כשבשנה הבאה יעבדו בקיבולת מסחרית, אבל היא לא דיווחה באילו נפחים. זאת במיוחד לנוכח המחסור בשבבים שכבר השבית לה פסי ייצור.

 

גם תחום הסוללות מאוד חשוב למשקיעים, כשהחברה עוד לא הציגה פריצת דרך משמעותית, כשבמקביל מחירי הסחורות כמו ליתיום שחיוניות לשוק ה-EV עולות בשל הביקושים הגבוהים מצד המתחרות. זה גם אחד מהגורמים לעובדה שהחברה העלתה את מחירי הרכבים שלה 5 פעמים מאז תחילת השנה.

כך או אחרת, לפני מספר חודשים השיקה טסלה את המכוניות שלה בארץ (דגמים עיקריים). אז נכון, ישראל היא שוק קטן באופן יחסי למדינות בעולם, ועדיין אפשר ללמוד מהביקושים הגדולים בארץ שמדובר במותג מנצח. השאלה הגדולה היא האם מאסק יהיה מסוגל לשמור על המותג. להפוך למותג דרוש סט של תכונות וזה הצליח, לשמר את המותג מול המותגים האחרים והחדשים דורש סט נוסף של תכונות, אם זה יצליח וטסלה תישאר מותג על בשנים הבאות, זה יהיה הישג גדול.   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלאי 26/07/2021 16:57
    הגב לתגובה זו
    כל רכב הוא כמו אייפון - לא רק שטסלה מרוויחה עליו במכירה, הוא גם מספק לה הכנסות על טעינת הרכב בתחנות הטעינה של טסלה, דמי ביטוח חודשיים, מנוי לנהיגה עצמית, מנוי לטסלה אפ-סטור ועוד... וצי המכוניות של טסלה רק גדל מיום ליום - השנה יימכרו כמיליון מכוניות, בשנה הבאה כבר 2 מיליון וכו'...
  • 1.
    רונן 26/07/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
    יש משמעות למושג תחרות רק אם יכולת הייצור גדולה מהביקוש. וטסלה בשנים תמכור כל מכונית שתצליח לייצר. טסלה היא יצרן המכוניות החשמליות המוביל בסין (למעט מכונית מיניאטורית שנמכרת ב 5000 $) וצומחת מעל 50% בשנה לשנים הקרובות
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.