אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מייד אין צ'יינה: מה המשקיעים מצפים מדוחות טסלה?

טסלה תפרסם הערב דוחות כספיים; במוקד יעמדו המכירות בסין והמפעלים החדשים בברלין ובטקסס; איך החברה של אלון מאסק מתקדמת בתחום הסוללות ועד כמה המחסור בשבבים משפיע על החברה?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

כמעט 620 מיליארד דולר. זה שווי השוק של טסלה TESLA INC (TSLA). הרבה יותר מג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM), עם קצת פחות משווי של 80 מיליארד, פורד FORD MOTOR CO (F) עם 55 מיליארד ופולקסוואגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) עם שווי של כמעט 165 מיליארד דולר.

עם זאת, המניה שהגיעה לפסגה בסוף ינואר - מעל 900 דולר, ירדה מתחילת השנה בכמעט 12% ומהשיא ירדה בלא פחות מ-27%. אחרי הביצועים המרשימים של 2020, שראו את המניה קופצת ממחיר של 130 דולר לכמעט 800 דולר, הגיוני שתהיה ירידה. אבל בניגוד ליתר השוק, שמרביתו החל לרדת באמצע פברואר בשל חששות האינפלציה, טסלה הייתה סוג של סנונית. בכל מקרה מאז הנאסד"ק שובר שיאים, טסלה מאחור.

 

עכשיו השוק מצפה לראות את הביצועים בדוחות הכספיים וזה ישפיע על המשך הטרנד של המניה, בין אם לחיוב או לשלילה. הציפיות של המשקיעים מהחברה הן בשמיים. כרגיל. הם התרגלו לטוב. אי הכאת התחזיות, עבור משקיעי טסלה, נחשבת לאכזבה כשהחברה הכתה את התחזיות ב-3 מתוך 4 הרבעונים האחרונים.

למה מצפים בשוק?

במבט מלמעלה, בקונצנזוס צופים רווח למניה (EPS) של 94 סנט. זה מהווה עלייה של 113% ביחס ל-EPS ברבעון המקביל אשתקד שעמד על 44 סנט בלבד. בשורת ההכנסות, בשוק צופים עלייה של 90% ל-11.4 מיליארד דולר.

 

אבל השוק בוחן לא רק את ההכנסות, אלא גם את המקור שלהן וגם איך מתקדמת החברה בפיתוח הסוללות שלה. טסלה מפרסמת אחת לרבעון את כמות הרכבים שהיא מוכרת, כשמה שחשוב מאוד למשקיעים זה הפעילות בשוק הסיני שמהווה את השוק הגדול ביורת בתחום ה-EV ומכאן חשיבותו לא רק לטסלה אלא גם לכלל תעשיית הרכב החשמלי (EV) ושוק הרכב בכלל.

 

לטסלה היו בעיות בסין בחצי השנה האחרונה, כולל בעיית תדמית שנוצרה עקב תקלות ברכבים שיוצרו במפעל בסין והריקול שהחברה נאלצה לעשות לעדכון חומרה עבור מרבית הרכבים שיוצרו שם. "סיפור הצמיחה בסין נמצא בראש הרשימה עבור טסלה", אומר האנליסט דן אייבס מוודבוש. "מדובר בשוק מפתח עבורה, כשאנחנו מאמינים ש-40% מהמכירות שלה יגיעו משם בשנה הבאה ולהערכתי זה מה שיסמן אם המניה תעלה או תרד", הוסיף.

 

האנליסט גורדון ג'ונסון מ-GLJ אומר כי דווקא המכירות שלה בסין בשנה הנוכחית ירדו בלמעלה מ-9%, למרות שמרבית החברות האחרות המתחרות בשוק ה-EV עלו במכירות. "נראה ברור שלחברה יש בעיית ביקוש בסין, כשמכירות חלשות שם ברבעון השני משמען הכנסות חלשות", כתב לאחרונה גורדון במכתב למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנוסף, צריך לראות איך ומתי החברה תסיים את 2 המפעלים שלה, הראשון באוסטין טקסס והשני בברלין בגרמניה, כששניהם קריטיים, מאחר ובראשון צפויים להרכיב את הסייברטראק, שאמורה להתחרות בפיקאפים הגדולים של פורד ו-GM, והשני אמור לחזק את החברה באירופה מול התחרות ההולכת ונהיית קשה יותר מיום ליום מול פולקסוואגן.

החברה אמרה כי היא צופה שהמפעלים יהפכו ל"מבצעיים" כבר השנה כשבשנה הבאה יעבדו בקיבולת מסחרית, אבל היא לא דיווחה באילו נפחים. זאת במיוחד לנוכח המחסור בשבבים שכבר השבית לה פסי ייצור.

 

גם תחום הסוללות מאוד חשוב למשקיעים, כשהחברה עוד לא הציגה פריצת דרך משמעותית, כשבמקביל מחירי הסחורות כמו ליתיום שחיוניות לשוק ה-EV עולות בשל הביקושים הגבוהים מצד המתחרות. זה גם אחד מהגורמים לעובדה שהחברה העלתה את מחירי הרכבים שלה 5 פעמים מאז תחילת השנה.

כך או אחרת, לפני מספר חודשים השיקה טסלה את המכוניות שלה בארץ (דגמים עיקריים). אז נכון, ישראל היא שוק קטן באופן יחסי למדינות בעולם, ועדיין אפשר ללמוד מהביקושים הגדולים בארץ שמדובר במותג מנצח. השאלה הגדולה היא האם מאסק יהיה מסוגל לשמור על המותג. להפוך למותג דרוש סט של תכונות וזה הצליח, לשמר את המותג מול המותגים האחרים והחדשים דורש סט נוסף של תכונות, אם זה יצליח וטסלה תישאר מותג על בשנים הבאות, זה יהיה הישג גדול.   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלאי 26/07/2021 16:57
    הגב לתגובה זו
    כל רכב הוא כמו אייפון - לא רק שטסלה מרוויחה עליו במכירה, הוא גם מספק לה הכנסות על טעינת הרכב בתחנות הטעינה של טסלה, דמי ביטוח חודשיים, מנוי לנהיגה עצמית, מנוי לטסלה אפ-סטור ועוד... וצי המכוניות של טסלה רק גדל מיום ליום - השנה יימכרו כמיליון מכוניות, בשנה הבאה כבר 2 מיליון וכו'...
  • 1.
    רונן 26/07/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
    יש משמעות למושג תחרות רק אם יכולת הייצור גדולה מהביקוש. וטסלה בשנים תמכור כל מכונית שתצליח לייצר. טסלה היא יצרן המכוניות החשמליות המוביל בסין (למעט מכונית מיניאטורית שנמכרת ב 5000 $) וצומחת מעל 50% בשנה לשנים הקרובות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.