המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

עליות: הדאו מוסיף 1.2%; חברת הדיוור Stamps מזנקת ב-63%

יום המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים כשהדאו ג'ונס מוסיף 1.2%, ה-S&P 500 עולה ב-0.9% והנאסד"ק ב-0.7%. אמש ננעל וול סטריט כשהנאסד"ק איבד 0.7%, ה-S&P 500 ירד 0.8% והדאו ג'ונס ירד כ-0.8%. המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN -0.29%  

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עתיד לחתום היום על צו לקידום התחרות בסקטורים שונים במדינות. בין היתר מדובר בבחינה מעמיקה יותר של מיזוגים ורכישות בקרב חברות הביג טק, הורדה של מחירי התרופות שמספקות חברות ההלת'קר למבוטחיהן, איסור על הסכמי אי-תחרות עליהם מחתימים עובדים יוצאים ועוד. נתוני המלאים הסיטונאיים הסופיים לחודש מאי הציגו עלייה של 1.3%, גבוה מצפי הכלכלנים שהיו תואם את הפרסום הקודם - 1.1%. מדד מחירי המכוניות המשומשות של Manheim מצביע על ירידה של 1.3% בחודש יוני לעומת מאי, לראשונה מאז דצמבר 2020. המדד במאי האחרון היה גבוה ב-34.3% מזה של 2020. נתוני תביעות דמי האבטלה החדשות לשבוע שעבר היו גבוהים מהמצופה - תוספת של 373 אלף מול צפי ל-350 אלף. הנתון של השבוע הקודם עודכן מעלה מ-364 אלף תביעות חדשות בחדשות ל-371 אלף. התביעות הנמשכות לשבוע שהסתיים ב-26 ביוני היו דווקא ברמה נמוכה מצפי הכלכלנים - 3.339 מיליון לעומת 3.350 מיליון. בשבוע שקדם לו הנתון עודכן גם כן למעלה ל-3.484 מיליון מול 3.469 מיליון בפרסום הקודם.

מניות במרכז STAMPS.COM INC (סימול: STMP) חברת הדיוור האינטרנטית מזנקת ברקע הדיווחים על כך שתמכר לקרן הפרייבט אקוויטי Thoma Bravo ב-6.6 מיליארד דולר במזומן. המחיר, 330 דולר למניה, משקף פרמיה של 67% על מחיר הסגירה אתמול. הרוכשת היא גם הספונסרית של שלד הספאק אליו מוזגה איירון סורס הישראלית באחרונה. מניית דידי (Didi Global) מתאוששת עתה אחרי שירדה אתמול זה היום הרביעי ברציפות, וזאת על אף דיווחים בסין לפיו הרשויות יסירו 25 אפליקציות של החברה מחנויות האפליקציות, בשל שימוש בדאטה שנאסף שלא כחוק. המחיר כבר נפל מתחת לזה בהנפקה הראשונית בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי סין שוקלת לסגור פרצה המשמשת חברות שרושמות את מניותיהן בחו"ל. מי שעוד ירדו בעקבות הדיווחים הללו הן PINDUODUO INC ADR BAIDU.COM , ALIBABA GROUP  (לכתבה המלאה). הבנק  CARVER BANCORP INC (סימול: CARV) מזנק בהמשך להכפלת השווי שלו אתמול. יתרות השורט עליו בסוף יוני עמדו על 68% לפי פרסומים שונים. הסברה היא כי כעת, על אף שווי השוק הנמוך יחסית (67 מיליון דולר), המשקיעים העצמאיים מתבייתים עליו במטרה ליצור שורט סקוויז נוסף (לכתבה המלאה). TOUGHBUILT INDUSTRIES INC (סימול: TBLT) יצרנית כלי העבודה המוכרת דרך אמזון קופצת במסחר אחרי שדיווחה כי המכירות במחצית הראשונה של השנה עלו ב-118% ל-5.48 מיליון דולר לעומת 2.51 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (סימול: SPCE) חברת הטיסות האזרחיות לחלל של ריצ'רד ברנסון מתממשת דווקא אחרי שאתמול הפכה את המגמה של הימים האחרונים וסיימה בעליה של 17%. השבוע קיבלה המלצת "תשואת יתר" תוך העלאה של מחיר היעד של מ-23 דולר ל-51 דולר ע"י בנק ההשקעות Cowen. GENERAL MOTORS (סימול: GM) יצרנית הרכב עולה במסחר אחרי שדניאל ייב, אנליסט Wedbush כינה את טכנולוגיית הסוללה החשמלית שלה "Game Changing" ואמר כי היא בעמדה הטובה ביותר לאתגר את טסלה ואת ניו.  GALECTIN THERAPEUTICS INC (סימול: GALT) חברת הביומד עולה אחרי שדיווחה על תוצאות חיוביות מפאזה 1b של הניסוי הקליני המשלב את הפיתוח שלה Belapectin לצד התרופה קיטרודה כטיפול עבור חולי סרטן. בקרב משתתפי הניסוי החולים במלנומלה אותרה שליטה בשיעור של 56% במחלה ואצל אלה החולים בסרטן הראש והצוואר השיעור עמד על 40%. BOEING (סימול: BA) יצרנית המטוסים עולה מעט, ככל הנראה ברקע הדיווחים בבלומברג לפיהם רשויות התעופה בסין הביעו נכונות לבצע טיסות מבחן בשטח המדינה של מטוסי סדרת 737-MAX. אחרי עלייה של כ-60% אתמול, מניית חברת ההלת'קר  AERPIO PHARMACEUTICALS INC נופלת. המנייה קפצה אתמול אחרי המלצה של רוברט ברנס מ-H.C. Wainwright. ברנס שינה את ההמלצה מ"החזק" ל"קניה" במחיר יעד של 22 דולר לחברה לאחר השלמת המיזוג המתוכנן עם Aadi Bioscience. PATRICK INDUSTRIES INC (סימול: PATK): החברה מפתחת, מעצבת ומייצרת רכיבים-קומפוננטות לסקטורים. "ב-2020 הגיעו המכירות ל-2.5 מיליארד והשנה היא צפויה לגעת ב-3.5 מיליארד", כותב שלמה גרינברג בטורו לביזפורטל ומוסיף "הרווח למניה, 4.2 דולר ב-2020 צפוי להגיע השנה ל-7.4-7.5 דולר כך שאחרי עלייה של פי למעלה מ-70 במניה בעשור, המניה היום 'זולה' גם במונחי ההערכה של המאה ה-20. נסחרת במכפיל 2021 של פחות מ-10 ובמכפיל קונצנזוס ל-2022 של 8.8. בשבוע שעבר הוציא Zack המלצת 'קניה חזקה' על המניה" (לכתבה המלאה). ישראליות במרכז סנטינלוואן (סימול: S) עברה לירידות אחרי שאתמול נחלשה ב-2.9% במסחר, במהלכו הירידות הגיעו אף ל-6%. מאנדיי עולה. בגזרת הוותיקות יותר בוול סטריט: פייבר עולה ו וויקס נחלשת מעט. טאבולה (סימול: TBLA), אינוויז איירון סורס ו פיוניר ירדו ארבעתן מאז השלימו את המיזוג עם שלד הספאק שלהן והחלו להיסחר. האם מדובר בסוף חגיגת הספאקים? (לכתבה המלאה). חברת צ'ק פוינט תשתף פעולה עם חברת עליבאבא - צ'ק פוינט תרחב את פלטפורמת הענן שלה כדי לתמוך בענן של עליבאבא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השמן 10/07/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    מה זה משנה מה אתם מוריים מקרו מיקרו שמיקרו והרבה מילים ללא תוכן רציני מה שכן קורה הכל עולהועולה לחר הפסקה בדומה למחיר הנדל"ן פה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.