אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

בליגה של הגדולות: טסלה שברה שיא מסירות, אבל לא עמדה בציפיות

למרות המחסור בשבבים והבעיות בסין, החברה אמנם מסרה מעל 201 אלף רכבים ברבעון השני, אבל בשוק רגילים שהיא מכה את התחזיות בגדול. זה לא קרה והמניה כבר במינוס 23% מהשיא שלה בתחילת ינואר
ארז ליבנה | (8)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

למרות הקשיים בשוק והבעיות של החברה בסין, בשני הרבעונים הראשונים של השנה טסלה  TESLA INC (TSLA) כבר מסרה למעלה מ-382 אלף רכבים. ברבעון הראשון מסרה 181 אלף רכבים, ברבעון השני מסרה למעלה מ-201 אלף. רק לשם השוואה, ברבעון של 2020 החברה מסרה 88 אלף רכבים בלבד, כך שרק ברבעון זה מדובר על עלייה של קרוב ל-106% במסירות.

 

למרות המספרים היפים, החברה לא עומדת בציפיות השוק. לראייה, גם ביום המסחר האחרון של שבוע שעבר, לאחר שהמספרים כבר פורסמו, המניה עלתה רק ב-0.1%, כשמתחילת השנה המניה בירידה ונמצאת בתשואת חסר של כמעט 23%, לאחר שב-8 בינואר עמדה על מחיר של קרוב ל-880 דולר והיא ננעלה ביום שישי על 679 דולר למניה. לא המספרים שהתרגלנו להם ב-2020, בהם המניה טסה למעלה מ-576%.

 

למה זה? כי החברה הרגילה את המשקיעים לטוב. הקונצנזוס בוול סטריט רצה לראות מינימום של 200 אלף מסירות ברבעון האחרון, אבל הנתון שמסרה החברה לא היה בשמיים. לפי דוח המסירות האחרון, החברה נמצאת בדרכה למסור 865 אלף רכבים השנה. זה יפה, אבל שוב, ציפיות השוק גבוהות יותר. כדי לעמוד במינימום שלו השוק מצפה, החברה צריכה למסור 475 רכבים נוספים השנה – לא משהו שהיא לא יכולה לעמוד בו, אבל שוב, זו לא הכאה של התחזיות.

 

כאמור, לא מעט דברים מכבידים על החברה, כמו המחסור העולמי בשבבים, תקלות בסין שגרמו לריקול יזום לעדכון תוכנה של קרוב ל-300 אלף רכבים שיצרו גם בעיה תדמיתית, אבל התשואות על האג"ח האמריקאי שעלו והביאו לירידות של כל השוק. בכל מקרה, אחרי שהייתה מניית חלום, נראה שעם הבשלת החברה, השוק מתחיל להכפיף אותה לחוקים של השחקניות החזקות יותר בשוק, כמו ג'נרל מוטורס (GM), פורד (F) ופולקסווגן (VWAGY) – שלאט לאט מצמצמות פערים מהמובילה של שוק הרכבים החשמליים.

 

בשוק מצפים גם לכמה נקודות שצפויות להכניס עוד מזומן לחברה, שכעת מרבית הכנסותיה מגיעות ממכירת נקודת פחמן, שאותן רוכשות ממנה חברות רכב מזהמות, כדי לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים. המשקיעים מחכים לפתיחת המפעלים החדשים בטקסס וגרמניה, שיגדילו את יכולת האספקה של החברה, אבל זה יקרה רק לקראת סוף השנה. כמו כן בשוק מחכים שהחברה תוציא אפליקציית "נהיגה עצמית מלאה" שאותה נהגים יוכלו לרכוש במנוי, אבל שוב, זה לא הרבה כסף באופן יחסי.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אתה כתב בינוני מינוס (ל"ת)
    אני 06/07/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מה שטסלה מוכרת בשנה, VW מוכרת בשבועיים (ל"ת)
    איזה עולב 05/07/2021 23:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 05/07/2021 19:56
    הגב לתגובה זו
    קודם כל טסלה עלתה בחודש האחרון 12%..שנית, לא רק שהיא עמדה בציפיות בגדול, אף אחד מכם לא תיאר לעצמו שהיא תביא מספרים כאלה בתחילת השנה, אנליסטים שמאוד רוצים שהמניה תיפול נותנים ציפיות לא הגיוניות ואז אומרים שהיא לא עמדה בהן.עליה של מעל 100 אחוז במסירות תוך שנה!בזמן שפורד וחברותיה בירידה של בערך 30% ביחס לשנה שעברה
  • 5.
    דובון 05/07/2021 19:37
    הגב לתגובה זו
    בקרוב תבין כמה טעית!
  • 4.
    רונן 05/07/2021 18:59
    הגב לתגובה זו
    עליה של 14% ביצור ו9% במסירות לעומת רבעון השיא הקודם, בתקופה של מחסור בציפים וכמעט ללא מכירות מודל X ו S שעברו חידוש דרמטי וישפיעו על מכירות הרבעון הבא. גם הדוחות טסלה תפתיע לטובה בגידול של מכירות מערכות אגירת אנרגיה.
  • 3.
    אנונימי 05/07/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    עם מסירות של 1 מיליון רכבים בשנה אי אפשר להקים אימפריה. בינתיים זו בועה שבכל רבעון מספקת תירוץ אחר. בעוד שנה מהיום כל חברות הרכב הגדולות ימכרו כל אחת יותר רכבים חשמליים ממה שטסלה תוכל למכור. ההכנסות ממכירת נקודות פחמן ירדו גם הן לאפס כי כל היצרניות האחרות יקחו את חלקן היחסי ולא יותירו לטסלה סכום משמעותי. מעבר לכל זה בסיס התמחור של טבלה כושל כי החברה מוכרת מכוניות בהפסד ורושמת רווח רק ממכירת נקודות פחמן שכפי שציינתי לעיל ייעלמו בשנת 2022
  • 2.
    יתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה ה 05/07/2021 18:54
    הגב לתגובה זו
    יתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה האוטונומית. בתוכנה. ובסוללות
  • 1.
    אילן 05/07/2021 18:07
    הגב לתגובה זו
    האם יש קרינה מהסוללה ליושבים ברכב על סוללה ענקית כזו? מי יקנה רכב כזה אחרי כחמש שנים כשזמן חיי סוללה הוא מקסימום שמונה אם אני לא טועה. כמו כן מחיר סוללה חדשה הוא כנראה מחצית מחיר הרכב לא?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".