בליגה של הגדולות: טסלה שברה שיא מסירות, אבל לא עמדה בציפיות
למרות הקשיים בשוק והבעיות של החברה בסין, בשני הרבעונים הראשונים של השנה טסלה TESLA INC (TSLA) כבר מסרה למעלה מ-382 אלף רכבים. ברבעון הראשון מסרה 181 אלף רכבים, ברבעון השני מסרה למעלה מ-201 אלף. רק לשם השוואה, ברבעון של 2020 החברה מסרה 88 אלף רכבים בלבד, כך שרק ברבעון זה מדובר על עלייה של קרוב ל-106% במסירות.
למרות המספרים היפים, החברה לא עומדת בציפיות השוק. לראייה, גם ביום המסחר האחרון של שבוע שעבר, לאחר שהמספרים כבר פורסמו, המניה עלתה רק ב-0.1%, כשמתחילת השנה המניה בירידה ונמצאת בתשואת חסר של כמעט 23%, לאחר שב-8 בינואר עמדה על מחיר של קרוב ל-880 דולר והיא ננעלה ביום שישי על 679 דולר למניה. לא המספרים שהתרגלנו להם ב-2020, בהם המניה טסה למעלה מ-576%.
למה זה? כי החברה הרגילה את המשקיעים לטוב. הקונצנזוס בוול סטריט רצה לראות מינימום של 200 אלף מסירות ברבעון האחרון, אבל הנתון שמסרה החברה לא היה בשמיים. לפי דוח המסירות האחרון, החברה נמצאת בדרכה למסור 865 אלף רכבים השנה. זה יפה, אבל שוב, ציפיות השוק גבוהות יותר. כדי לעמוד במינימום שלו השוק מצפה, החברה צריכה למסור 475 רכבים נוספים השנה – לא משהו שהיא לא יכולה לעמוד בו, אבל שוב, זו לא הכאה של התחזיות.
כאמור, לא מעט דברים מכבידים על החברה, כמו המחסור העולמי בשבבים, תקלות בסין שגרמו לריקול יזום לעדכון תוכנה של קרוב ל-300 אלף רכבים שיצרו גם בעיה תדמיתית, אבל התשואות על האג"ח האמריקאי שעלו והביאו לירידות של כל השוק. בכל מקרה, אחרי שהייתה מניית חלום, נראה שעם הבשלת החברה, השוק מתחיל להכפיף אותה לחוקים של השחקניות החזקות יותר בשוק, כמו ג'נרל מוטורס (GM), פורד (F) ופולקסווגן (VWAGY) – שלאט לאט מצמצמות פערים מהמובילה של שוק הרכבים החשמליים.
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק מצפים גם לכמה נקודות שצפויות להכניס עוד מזומן לחברה, שכעת מרבית הכנסותיה מגיעות ממכירת נקודת פחמן, שאותן רוכשות ממנה חברות רכב מזהמות, כדי לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים. המשקיעים מחכים לפתיחת המפעלים החדשים בטקסס וגרמניה, שיגדילו את יכולת האספקה של החברה, אבל זה יקרה רק לקראת סוף השנה. כמו כן בשוק מחכים שהחברה תוציא אפליקציית "נהיגה עצמית מלאה" שאותה נהגים יוכלו לרכוש במנוי, אבל שוב, זה לא הרבה כסף באופן יחסי.
- 8.אתה כתב בינוני מינוס (ל"ת)אני 06/07/2021 10:43הגב לתגובה זו
- 7.מה שטסלה מוכרת בשנה, VW מוכרת בשבועיים (ל"ת)איזה עולב 05/07/2021 23:34הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 05/07/2021 19:56הגב לתגובה זוקודם כל טסלה עלתה בחודש האחרון 12%..שנית, לא רק שהיא עמדה בציפיות בגדול, אף אחד מכם לא תיאר לעצמו שהיא תביא מספרים כאלה בתחילת השנה, אנליסטים שמאוד רוצים שהמניה תיפול נותנים ציפיות לא הגיוניות ואז אומרים שהיא לא עמדה בהן.עליה של מעל 100 אחוז במסירות תוך שנה!בזמן שפורד וחברותיה בירידה של בערך 30% ביחס לשנה שעברה
- 5.דובון 05/07/2021 19:37הגב לתגובה זובקרוב תבין כמה טעית!
- 4.רונן 05/07/2021 18:59הגב לתגובה זועליה של 14% ביצור ו9% במסירות לעומת רבעון השיא הקודם, בתקופה של מחסור בציפים וכמעט ללא מכירות מודל X ו S שעברו חידוש דרמטי וישפיעו על מכירות הרבעון הבא. גם הדוחות טסלה תפתיע לטובה בגידול של מכירות מערכות אגירת אנרגיה.
- 3.אנונימי 05/07/2021 18:55הגב לתגובה זועם מסירות של 1 מיליון רכבים בשנה אי אפשר להקים אימפריה. בינתיים זו בועה שבכל רבעון מספקת תירוץ אחר. בעוד שנה מהיום כל חברות הרכב הגדולות ימכרו כל אחת יותר רכבים חשמליים ממה שטסלה תוכל למכור. ההכנסות ממכירת נקודות פחמן ירדו גם הן לאפס כי כל היצרניות האחרות יקחו את חלקן היחסי ולא יותירו לטסלה סכום משמעותי. מעבר לכל זה בסיס התמחור של טבלה כושל כי החברה מוכרת מכוניות בהפסד ורושמת רווח רק ממכירת נקודות פחמן שכפי שציינתי לעיל ייעלמו בשנת 2022
- 2.יתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה ה 05/07/2021 18:54הגב לתגובה זויתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה האוטונומית. בתוכנה. ובסוללות
- 1.אילן 05/07/2021 18:07הגב לתגובה זוהאם יש קרינה מהסוללה ליושבים ברכב על סוללה ענקית כזו? מי יקנה רכב כזה אחרי כחמש שנים כשזמן חיי סוללה הוא מקסימום שמונה אם אני לא טועה. כמו כן מחיר סוללה חדשה הוא כנראה מחצית מחיר הרכב לא?
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
