ג'ף בזוס פורש היום מניהול אמזון כאיש העשיר בעולם
היום, בדיוק לפני 27 שנים, ביולי 1994, יצאה לעולם חנות ספרים מקוונת בשם אמזון AMAZON (AMZN). אי אז, בראשית ימי האינטרנט, איש לא ידע שאותה חנות עלומה תהפוך לקנגלומרט שתהיה אחת מ-5 החברות הכי גדולות בהיסטוריה של ארה"ב, שמעסיקה למעלה ממיליון בני אדם ברחבי העולם, עם שווי שוק בלתי נתפס של 1.77 טריליון דולר, שידה בכל ויד כל בה. כי פרט לעסקי הקמעונאות, AMZN היא ענקית של שירותי ענן (AWS), ענקית של שירותי תוכן (AMAZON PRIME) שעם למעלה מ-200 מיליון משתמשים שבדרכה לרכוש את האולפן הוותיק MGM בכמעט 8.5 מיליארד דולר עוד ועוד ועוד.
אז היום, ג'ף בזוס, היזם, המנכ"ל ויו"ר קמעונאית האינטרנט הגדולה בעולם יפרוש מניהולה היומיומי של החברה, אבל אל תטעו, הוא עדיין ינהל את הקבוצה כיו"ר, רק לא באותה האינטסיביות. את זה הוא משאיר ליורש שלו כמנכ"ל, מי שניהל עד כה את AWS, אנדי ג'אסי.
נכון להיום, לפי רשימת עשירי העולם של פורבס, השווי של בזוס הוא 202 מיליארד דולר. פרט לאמזון, בזוס הוא גם הבעלים של חברת החלל בלו אוריג'ין וגם של העיתון הוותיק והמוערך, הוושינגטון פוסט, הוא מושקע במיזמים של רכבים חשמליים ואינספור יוזמות נוספות.
אבל למרות היותו רב פעלים, 90% מהעושר שלו עדיין מגיע מאמזון, כשמרביתו, ליתר דיוק 73% מהעושר שלו נכנס לכיסיו מאז 2019, למרות שאז התגרש והעביר למעלה מרבע ממניותיו בחברה לגרושתו, במה שנחשבים עד היום לגירושים הכי יקרים בהיסטוריה – לפחות עד שביל ומלינדה גייטס יגיעו להסכם. אגב, חלק ניכר מהעושר שלו מגיע מהעובדה שהוא כמעט ואינו משלם מסים, כשב-2011 לא שילם ואפילו קיבל החזרי מס עבור ילדיו. מצחיק ועצוב בו זמנית.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלייה כמובן בחסות הזינוק בשווקים שהביאו את החברה לשווי הנוכחי שלה. יותר מכך, ההון שלו צמח בכמעט 12,500% מאז 1998, אז הפך לראשונה למיליארדר, בעקבות הנפקת החברה, ששרדה גם את משבר הדוט.קום, שהותיר אחריו לא מעט גופות הייטקיות בדרך.
בהמשך החודש צפוי להמריא לראשונה לחלל יחד עם אחיו, בטיסה הראשונה של בלו אוריג'ין. בזוס, שפרקטיקות הניהול שלו אולי גאוניות, ספג לא מעט אש בנוגע לדרך בה הוא מתייחס לעובדיו, שנאלצים לעמוד ביעדים שהם על סף הלא הגיוניים, כשחלקם תועדו מטילים את מימיהם בזמן העבודה, על פס האריזה, כי לא יכלו לאפשר לעצמם הפסקה של 3 דקות ללכת לשירותים מחשש שיפוטרו.
זה בלי לדבר על אמצעי המעקב שהוא מפעיל נגדם, במיוחד בניסיון של החברה שלו למנוע את התאגדות העובדים שאותה הצליח לסכל. זה הביא לכך שקרוב ל-150 אלף בני אדם ברחבי העולם חתמו כבר על עצומה שקוראת לא לאפשר לו לחזור לכדור הארץ.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בזוס, שנתון ללא מעט לחץ רגולטורי ודרישות הולכות וגוברות מצד הנבחרים בארה"ב למכור חלק מהעסקים שהפכו אותו למפלצת שהוא, פורש כבר אחרי השיא. ייתכן והיה צריך ליהנות קצת יותר ולוותר על המושכות לפני כמה שנים. בכל מקרה, בדקה לפרישה שלו הוא מימש לא מעט מניות כדי לממן לעצמו את חיי המותרות, כשבחודש מאי מימש מניות בהיקף של 5.7 מיליארד דולר.
מבחינת התוצאות של החברה ברבעון הראשון של השנה, הכנסות החברה עקפו את התחזית המוקדמת והסתכמו ב-126 מיליארד דולר לעומת 120 מיליארד. ברבעון המקביל הכניסה החברה 87 מיליארד דולר וברבעון הקודם 93 מיליארד. כלומר קצב ההכנסות שלה הוא 50% במתווה שנתי, קצב שלא ניתן להמשיך בו אבל כן עוזר לתאר את קצב הגידול ההזוי של החברה. זו הפעם הראשונה שהחברה חוצה את רף ההכנסות של 100 מיליארד דולר ברבעון אחד בלבד. אותו רף שגם אפל חצתה לראשונה ברבעון הנוכחי.
- 1.לסגור לאלתר 05/07/2021 15:58הגב לתגובה זוהוא מהפייסבוק אפל גוגל מיקרו צצים בחיינו מכל חור.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
