לומינר מזנקת 7%: וולוו תשתמש בטכנולוגיה של החברה
המניה של חברת פיתוח הלידארים לומינאר (סימול: LAZR) מזנקת כעת במסחר, זאת לאחר שדווח כי חברת הרכב VOLVO צפויה להכניס את הלידארים של החברה לכל הרכבים החשמליים שתייצר בעתיד, כאשר השילוב הראשון יעשה עם רכב השטח שוולוו צפויה להשיק בקרוב.
ההסכם הזה בא לאחר שמועות שבין לומינר לבין חברת טסלה של אילון מאסק - נרקם שיתוף פעולה כל שהוא, במסגרתו ההערכות היו כי בחלק מרכבי טסלה ישולבו המערכות של לומינאר ואף הופצה תמונה של רכב טסלה הנושא את המערכת של לומינר - תמונה שאמינותה שנויה במחלקות. בכל מקרה - משתי החברות לא יצא דיווח רשמי כל שהוא.
הלידארים שגורים בפיהם של רבים כ-"עיניים של הרכבים האוטונומיים" - אך יעילותם מוטלת בספק על ידי חלק מהאנשים; ביניהם גם אילון מאסק עצמו שביקר אותם כמה וכמה טען ואף אמר כי שימוש בלידארים היא "דרך שרק טיפשים יבחרו בה".
גם לישראל יש ייצוג בענף כאשר חברת INNOVIZ TECHNOLOGIES הישראלית שהוקמה על ידי יוצאי יחידת 81 בצבא - התמזגה עם ספאק כתוצאה מכך נרשמה גם היא למסחר בוול סטריט והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ-1.4 מיליארד דולר. לחברה יש שיתוף פעולה עם חברת BMW ובתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 היא רשמה הפסד תפעולי של כ-50 מיליון דולר.
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת לומינאר נחשבת לסמן הימני של הסקטור ונסחרת לפי שווי של כ-8.2 מיליארד דולר - חשוב להדגיש שלמרות הפוטנציאל, הסקטור טומן בחובו לא מעט סכנות. החברות בו הפסדיות, כאשר לומינר לדוגמה רשמה הפסד הפסד תפעולי של 86.7 מיליון דולר בשנת 2020. כל החברות בסקטור ללא הכנסות מהותיות והמערכות של חלקן לא נוסו בהיקף מספק על מנת להעיד על יעילותן.
גם אם אכן הלידארים יתגלו כיעילים ויהיו "המצאת המאה" - עדיין יכול להיות שרק חלק מהחברות יגיע למערכות שמיושמות בשטח בהיקפים גדולים ובכל מקרה, יהיה לחברות קשה להצדיק את שווי השוק המצרפי האדיר שלהן בשנים הקרובות, אם כי ביחס לתחזיות שהן סיפקו ל-2024-2025 הרי שמדובר בשווי על פניו ראוי.
לומינר לדוגמה מצפה להכנסות של כ-1 מיליארד דולר ב-2025 וקצב צמיחה של כ-50%. האבידטה יהיה של מאות מיליונים בודדים ב-2025.
כל החברות בענף נכנסו לוול סטריט דרך ספאקים. אבל למעט לומינר שמככבת כל היתר מדשדשות סביב המחיר של מניית הספאק - כך לגבי אינווז, אוסטר ואווה.
- 4.אוטונומי 27/06/2021 16:08הגב לתגובה זוהמערכת של אינוויז עולה פחות והרבה יותר איכותית, יקח קצת זמן לשוק להבין ואז האיכות והמחיר ידברו
- 3.יש גם את פורסייט הישראלית ! (ל"ת)עמי 25/06/2021 17:11הגב לתגובה זו
- 2.משקיע 25/06/2021 09:05הגב לתגובה זולומינר נחתכה בחצי...שווי השוק היום יותר הגיוני בהתחשב בחוזים ואספקות עדיתיות
- 1.שגיא 24/06/2021 23:09הגב לתגובה זומחר שבוע הבא חוזרת ל22 דולר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
