כך מזהה מייסד קרן הסל FOMO פוטנציאל לשורט סקוויז; 16 מניות בולטות
בכל יום מסחר בוול סטריט תמצאו אותן – מניות של חברות שעולות מבלי שהוציאו כל דיווח בדבר התפתחות כלשהיא בעסקיהן, ציטוט מעניין של מי מהבכירים שלהן או אפילו שינויים בתחום פעילותן שישפיעו עליהן. בתחילת השנה היו אלה שמות גדולים כמו GAMESTOP CORP , AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC , AMERICAN AIRLINES , NOKIA CORP , BLACKBERRY LIMITED ועוד. מאז למדנו להכיר מדי יום, לעתים כמה פעמים ביום, אי אלו חברות קיקיוניות יותר או פחות. את מה שדוחף את אלה למעלה לא נמצא בדיווחים ל-SEC כי אם עמוק ברשתות החברתיות בראשן אותו פורום wallstreetbets בקהילת רדיט. בחלק מהחברות הללו אותם משקיעים עצמאיים באמת שמים את מבטחם, כלומר מאמינים בשגשוגן, אולם במקרים אחרים הם פשוט הולכים נגד הרוח – בכוונה לרוחות הרעות שמגיעות מכיוון קרנות הגידור, אבל לא רק, המהמרות על ירידות במניות אלה. אותן רוחות הן פוזיציית השורט וההימור נגד הוא הניסיון ליצור שורט סקוויז. אבל איך יודעים המשקיעים לזהות פוטנציאל טוב לשורט סקוויז שכזה? מייסד קרן הסל FOMO נותן את כלל האצבע שלו.
תחילה תזכורת קצרה: כשמשקיע פותח פוזיציית שורט הוא למעשה לווה מניה ממשקיע קיים בחברה ומתחייב להשיב לו אותה בהמשך. בינתיים הוא מוכר אותה, מתוך אמונה שכשיקנה אותה בעתיד, בסמוך למועד ההחזרה, המחיר יהיה נמוך יותר בגלל סיבות הקשורות בעסקי החברה או בסביבה העסקית – והפער ילך לכיסו.
השורט סקוויז מתקיים כאשר בניגוד לציפיות של אותו לווה, מוזרמים ביקושים למניה שדווקא מעלים את מחירה. כדי לצמצם את ההפסד, עתה עליו לרכוש את המניה בחזרה מוקדם מן הצפוי. כלומר, הוא בעצמו מזרים ביקושים נוספים, ואם מדובר בקרן גידור אז כנראה גם בהיקפים גדולים מאד – מה שמטיב עם הסוחרים העצמאיים שנכנסו להשקעה באותה החברה.
מת'יו טאטל, מנכ"ל פירמת ניהול הנכסים הנושאת את שם משפחתו, הוא אם כן מייסד קרן הסל FOMO ולכלל שמנחה אותו בזיהוי מניות עם פוטנציאל לשורט סקוויז הוא קורא "חוק ה-10 על 10". יתרות השורט על המניה צריכות להיות לדבריו בשיעור של לפחות 10%, ולשורטיסטים, אלו שלווה את המניה מבעליה, צריך לקחת לפחות 10 ימים לסגור את הפוזיציה שלהם, בהנחה שכולם יחליטו לעשות כן (מה שהגיוני), וזאת בהסתמך על נפח המסחר הממוצע באותה מניה.
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- גל הספקולציה חוזר, האם הוא יסתיים כמו ב-2021?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרן הסל של טאטל, FOMO, מנסה לנצל לטובת משקיעיה טרנדים קיימים בשוק, בין אם מדובר בתנועה מסקטור אחד לעבר שני, שורט סקוויזים כמובן, ואותן "מניות מם" (הן אלה שהופכות פופולאריות לטובת שורט סקוויזים והן אלה שהמשקיעים העצמאיים פשוט מאמינים בהן).
לבראד למנסדורף, מנכ"ל חברת יעוץ ההשקעות ActiveAlts, יש רף גבוה יותר. גם הוא מסתכל על תקופה של 10 ימים לפחות לכיסוי הפוזיציה מצד השורטיסטים, אך הוא מחפש יתרות שורט בשיעור של 25%, ולא 10%.
16 מניות בולטות עם יתרות שורט של 25% לפחות ותקופה מינימלית של 10 ימים לכיסוי פוזיציות השורט (מקור: FactSet):
באתר MarketWatch בחנו בהסתמך על נתוני FactSet (שלגבי יתרות שורט מתעדכנות פעמיים בחודש) את המניות העונות לתיאור זה של טאטל, כשהם מצמצמים את הרשימה למניות בעלות שווי שוק של 300 מיליון דולר לפחות. הם מצאו 263 כאלה. לאחר מכן צמצמו עוד יותר את הרשימה בהסתמך על הרף עליו דיבר למנסדורף והגיעו למספר נמוך יותר, מתוכו הציגו את 16 המניות הבולטות.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בולטות בחסרונן: הן גיימסטופ והן AMC שאינן ברשימה. יתרות השורט עליהן כעת הן "רק" 20.96% במקרה של הראשונה, מה שמותיר לשורטיסטים רק יום וחצי לכיסוי הפוזיציה, ובמקרה של השניה מדובר ב-22.81% וחצי יום בלבד.
את הדירוג מובילה GEO GROUP INC עם יתרות שורט בשיעור 35.80% ו-10.1 יום לצורך כיסוי הפוזיציה – מדובר בחברה שמפעילה בתי כלא פרטיים. הנשיא ביידן הורה לבטל התקשרויות עם חברות מסוגה ולהחזיר את בתי הכלא לניהול המדינה. החברה הקפיאה את הדיבידנד שהתכוונה לחלק.
- 6.א.מ. 20/06/2021 14:08הגב לתגובה זוחברת ביטוח צעירה שתשנה את שוק הביטוח למכוניות, בעזרת טכנולוגיה שמודדת את נהיגת הנהגים עם סנסורים בטלפון. חברות השקעה הגדולות השקיעו מאות מיליונים, לחברה יש היום מיליארד דולר בבנק. יש שורט של 80% מהמניות הנסחרות. המניה תקפוץ תוך שנה פי 3-10. נסחרת היום 10.7$, יאהו אומר שהמניה תיסחר השנה ב- 16.25 גם בלי שורט סקוויז.
- 5.לא ברשימה חברת ביטוח ROOT Insurance (ל"ת)א.מ. 20/06/2021 14:01הגב לתגובה זו
- 4.red 20/06/2021 12:27הגב לתגובה זואיפה ניתן לראות את מספר הימים לכיסוי השורט ?
- 3.תם 19/06/2021 11:57הגב לתגובה זואשמח להסבר מדוע זה חשוב ומשנה אם נותר לשורטיסטים 10 יום לכיסוי או יום אחד לכיסוי (ומן הסתם אל מה שינהם)
- 2.התוחלת בשורט היא אפסית מוגבלת לזמן קצר ואינה ליישו 19/06/2021 09:10הגב לתגובה זוהתוחלת בשורט היא אפסית מוגבלת לזמן קצר ואינה ליישום באופן רציף ולאורך זמן
- 1.מרקט ווטצ בכוונה רושם AMCX במקום AMC בכדי ליצור בל 18/06/2021 22:34הגב לתגובה זומרקט ווטצ בכוונה רושם AMCX במקום AMC בכדי ליצור בלבול ולעצור את הסקוויז
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
