תנועת מלקחיים: אירופה וארה"ב מגבירות לחץ על הביג טק
הלחץ על ענקיות הטכנולוגיה גובר לאחר שבתמיכת שתי המפלגות הגדולות בארה"ב, לינה קאהן, חוקרת הגבלים עסקיים ומבקרת חריפה של חברות הטק, מונתה אמש ליו"ר נציבות הסחר בארה"ב – מהתפקידים החשובים המשפיעים על הרגולציה האמריקאית. בעבר, כשהייתה קאהן אשת צוות בוועדת הסנאט שבדקה את התנהלותן של אפל (AAPL), גוגל (GOOG), פייסבוק (FB) ואמזון (AMZN), הייתה בין כותבי דוח שהציג טענות על הדומיננטיות המוגזמת של חברות אלה והניצול לרעה שלהן את השווקים בהן הן שולטות.
הבחירה בה נחשבת לניצחון פרוגרסיבי, עם זאת, רק בשנה שעברה ועדה של הקונגרס קבעה כי חברות הביג טק אוגרות כוח רב מדי ומהוות סיכון כלכלי. אז המינוי נחשב למעט קיצוני, אבל לא מפתיע.
בין המריעות אפשר למצוא את המתמודדת על ראשות המפלגה הדמוקרטית בעבר, אליזבת' וורן. "עם כניסתה לתפקיד, יש לנו הזדמנות ענקית לבצע שינויים מבניים בהחייאתן של אכיפת ההגבלים העסקיים והמלחמה במונופולים שמאיימים על הכלכלה שלנו, על החברה שלנו ועל הדמוקרטיה שלנו", כתבה וורן והוסיפה כי "זמן רב מדי ענקיות הטק מתנהגות כאילו הן חזקות וגדולות מדי מכדי לקחת אחריות על מעשיהן, אני לא יכולה לחכות ולראות שקאהן תוכיח אותם על טעותם".
החברות, כאמור, פחות מתלהבות. "גישה פופוליסטית להגבלים עסקיים יכולה לייצר פגיעה עצמית מתמשכת, שאלה שיכולות להרוויח מכך הן חברות זרות ופחות ראויות", מסרה קרן האינפורמיצה, הטכנולוגיה והחדשנות (ITIF), שבה יושבים נציגים של כל חברות הביג טק.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עכשיו השאלה האמיתית היא, איך הלחץ ישפיע על המניות, והאם החברות ייאלצו להיפרד מחלק מהעסקים הכי רווחיים שלהן. רצוי לזכור גם שהמניות הללו, הידועות כמניות FAAMG, היוו את הקטליזטור למרבית העליות בוול סטריט בעשור האחרון מאז המשבר הכלכלי של 2008.
באירופה מגבירים לחץ
במקביל, אתמול בית המשפט העליון של האיחוד האירופאי קבע כי הרגולטורים בכל מדינה באיחוד, יכולו לתבוע את ענקיות הטק, גם אם העבירות כביכול לא בוצעו בשטח המדינה. באירופה החברות נתבעות על מעבר על חוקי הפרטיות, כמו גם ניצול של דאטה כדי להשיג יתרונות תחרותיים על פני מתחרים שמשתמשים בפלטפורמות שלהן.
מי שצפויה להיפגע מההחלטה היא פייסבוק, שכרגע מוגנת על ידי החוקים האיריים להגנה על גולשים. החברה נתבעת בבלגיה בחשד כי עברה על חוקי הפרטיות במדינה. התביעה שהוגשה ב-2015, טוענת כי החברה אספה מידע של משתמשים ללא אישורם המפורש.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כמו כן, בריטניה, שרק לאחרונה החלה לקדם חוק שקובע כי ענקיות הטק ישלמו מס על העסקאות המבוצעות בשטח הממלכה, החלה לבחון את שליטתן של אפל וגוגל על שוק מערכות ההפעלה של סמארטפונים. רשות התחרות הבריטית טוענת כי הדואופול יוביל לעליית מחירים בכל הפעילות הפיננסית המתבצעת דרך הסמארטפון, מתשלומים, פרסום ועד הורדת אפליקציות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
