פרופ' דניאל כהנמן: "הכי טוב להשקיע במדדים - קשה לנצח את זה"
קשה לכמת את רשימת הישגים או את מידת ההשפעה שיש לפסיכולוג והכלכלן, דניאל כהנמן, על הכלכלה העולמית. העבודות שלו על שיפוט, לקיחת החלטות וכלכלה התנהגותית, שינו את הדרך בה הכלכלה העולמית פועלת. לא פחות ולא יותר. זה הביא לכך שקיבל ב-2002 את הפרס היוקרתי ביותר בעולם, פרס נובל לכלכלה. כיום הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית בארה"ב. אבל גם בגיל 87, המוח הקודח של הגאון הכלכלי, שכנראה מבין יותר מכל אחד אחר בעולם מה מניע אותנו בדרך לקבלת החלטות, לא נח לרגע.
החודש פרסם יחד עם אוליבייה סיבוני וקאס סנסטיין ספר חדש בשם: "רעש: מגרעה בשיפוט האנושי"; שבו הם מנתחים מה מוביל אותנו, בני האדם, לקבל החלטות לא טובות, במיוחד של אנשים שמגדירים עצמם כמקצוענים, בין אם בהשקעות או ברפואה או מקצועות חשובים נוספים, שיש להם השפעה ישירה על אנשים אחרים.
"כשיש לשיפוט שלנו תשובה נכונה, הטיה היא טעות ממוצעת. הרעש הוא המשתנים של אותה טעות. אבל גם אם לא יודעים את התשובה הנכונה למשהו, עדיין אפשר לבחון את הרעש", אמר כהנמן בראיון לבארונ'ס.
"עברתי ממחקר על הטיות שיפוטיות לרעש, בגלל חברת ביטוח שרצתה סיוע בהחלטה אילו פרימיומים לקחת על מוצריה. הם העבירו שאלות לעשרות חתמים, שבו גילו כי 55% מושפעים מרעשים בניגוד ל-10% שסברו בחברה. העניין הוא שפרימיום גבוה יגרום לחברה להפסיד כסף ופרימיום נמוך משאיר כסף על השולחן. בשל כך החברה הפסידה מאות מיליוני דולרים בשנה, בגלל המשתנים הללו", אמר.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"רעש יותר קל למדידה מהטיה", המשיך. "תחזיות כלכליות שונות יהיו מלאות רעש ורק אחרי שנה אפשר לדעת אם התשובה נכונה. אז קובעים אם מדובר בהטיה ובוחנים אם כל נותני התחזית נתנו הערכת יתר או חסר. עם רעש לא צריך להמתין שנה".
איך זה משפיע על משקיעים?
כהנמן מגדיר 3 סוגי רעש, שאותם הוא מקביל לשופט במשפט. יש שופטים מחמירים יותר ופחות על אותו מקרה – זה "רעש מפלס". גם המצב המנטלי יכול להשפיע על החלטת השופט, או אם המשפט נערך בבוקר או אחר הצהרים – לזה הוא קורה "רעש אירוע". הרעש החשוב ביותר לטענתו זו העובדה שכל אחד רואה את העולם אחרת ופה מדובר "רעש תבניתי".
"אותו הדבר קורה גם אצל משקיעים. חלק אופטימיסטים, חלק פסימיסטים, כלומר כאלה שפחות ירצו לסחור. זה רעש מפלס. רעש מאורע הוא כשמצב הרוח או התוצאה האחרונה של החלטה שקיבלת משפיעה בצורה רחבה על שיקול הדעת – ופה מדובר במשהו אקראי אצל כל אחד ואחת. רעש תבניתי הוא מה שמשקיעים שונים מגדירים כ'השקעה טובה'. לדוגמה, משקיע אחד יכול להתרשם מאיכות ההנהלה, פשיטת רגל או פרט אחר, שמשקיע אחר יתפוס כחסר חשיבות", אמר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הכלכלה והשווקים עובדים על שונות בדעות ואי אפשר לחשוב שמדובר בדבר רע. גיוון הוא לא רעש. רעש הוא גיוון לא רצוי במשתנים. אבל היכן שיש שיפוט יש רעש ויותר ממה שנהוג לחשוב. מישהו עשיר יכול להתייעץ עם המון גורמים לפני שהוא מקבל החלטה כדי להוריד את הרעשים, מה שמשקיעים קטנים פחות יכולים לעשות, לכן חשוב מאוד לשמוע דיעה שנייה ושלישית מאנשים שמבינים", הוסיף.
"אנשים יכולים לקבל החלטות טובות יותר באמצעות 'היגיינת החלטות', שמאוד דומה למחשבה ממושמעת. לדוגמה אם מתייעצים עם אנשים שונים, צריך לדעת שהם לא קשורים אחד לשני, או שאם מסתכלים על תכונות של השקעה, צריך להעריך כל תכונה בנפרד. גם כשבוחנים משהו, צריך לבחון את ההחלטה באופן יחסי ולא באופן מוחלט.
"כלומר רוב האנשים יגידו שאופציה א' יותר מסוכנת מאופציה ב', במקום לתת מספר מדויק לכמה מסוכנת כל אופציה. צריך לבחון סיכונים באופ יחסי מאשר לתת להם מספר אבסולוטי וצריך לקבוע לעצמנו מספר חוקים בקבלת החלטה. כשהופכים להיות מודעים לבעיית הרעש, הופכים להיות מודעים לערך של החוקים ושל המשמעת", המשיך.
- 11.מסכים 01/06/2021 01:03הגב לתגובה זוממליץ בחום לקרוא את חינוכו של משקיע, אחלה ספר וגם נוגע במה שמדובר בכתבה. ולמגיבים למטה, בורסה זה לא ממש קזינו ומי שחושב כך עדיף לו לא להיכנס מלכתחילה להשקעות. השוק מפנק אנשים אחראיים שמבצעים החלטות מושכלות לאחר ניתוח פרמטרים בחברה. מסכים שכדאי לשלב תעודות בעלות נישה, קצת פחות מסכים עם המדדים הרחבים שמגדילים אחזקות במניות גדולות. בשביל תשואה שנתית שלא דומה לשום דבר שנקבל בכל מקום עדיף מניות טובות.. אופציות דומה לחוזה לא להימור וגם זה תלוי מה האסטרטגיה
- 10.תמים 31/05/2021 16:09הגב לתגובה זולפרופסור הנכבד: הבורסה עובדת על ציפיות ומושפעת מאירועים פוליטיים. לא תמיד לציפיות יש בסיס עובדתי.
- 9.שמי 31/05/2021 09:35הגב לתגובה זולא ידעתי שהוא גאון....
- 8.בעבר הרחוק לא היו מדדים עוקבים מכל מה שנחפוץ. (ל"ת)מגיב 31/05/2021 09:11הגב לתגובה זו
- רז 31/05/2021 11:40הגב לתגובה זושמהווים נגזרת מאותה טכנולוגיה.
- 7.אידיוט 30/05/2021 20:03הגב לתגובה זוהפרופסור הנכבד שכח לציין שהבורסה היא קזינו לכל דבר. צריך יותר מזל מאשר הגיון או ניתוח טכני..
- אסף 31/05/2021 08:34הגב לתגובה זולהבדיל מקזינו שבנוי כך שיש יתרון לבית (לקזינו), בבורסה לאורך שנים היתרון הוא של המשקיעים. או בקיצור, אם אתה יודע להתנהל באחריות אתה תרוויח לאורך זמן
- 1 31/05/2021 08:25הגב לתגובה זולסוחר ספקולנטי יומי או לטווחים קצרים ומצד שני הבורסה יכולה להיות מקום טוב להשקעה למי שמשקיע בצורה מושכלת לטווח הארוך בעיקר במדדים ברור שבכל השקע גם שהיא מושכלת קיים מרכיב של מזל אבל זה התבטא בעיקר אם תרוויח יותר או תרוויח פחות .
- המנתח בנתונים 31/05/2021 01:36הגב לתגובה זומי שחוקר ובוחן, מתבונן וצופה את העתיד - זוכה בשמירת ערך ממונו, וכן מרוויח יותר. כשמדובר בהשקעה, צריך לעקוב, אך רוב הזמן "לשחק אותה מת".
- גידי 30/05/2021 22:50הגב לתגובה זומי שלא מבין שלא יכנס להשקעוח בבורסה עדיף שלא. באמת אני אומר עדיף אל תכנסו אם לא מבינים ואם אתם לא עם עצבי ברזל.
- אתה טועה 30/05/2021 22:07הגב לתגובה זובסופו של דבר , חברה לא טובה מפסידה, וטובה מרוויחה. בבדיקת המאזן ניתן בקלות לראות זאת. זה לא קזינו, לגמרי לא.
- 6.רעיון טוב לזמן מפולת - לא מפספסים שום ירידה... (ל"ת)שילי 30/05/2021 15:18הגב לתגובה זו
- 5.שוב, מה שנכון לכולם = ממוצע!! (ל"ת)משה 30/05/2021 15:05הגב לתגובה זו
- 4.למדד המעוף קשה להפסיד (ל"ת)ציון קובסי 30/05/2021 15:00הגב לתגובה זו
- 3.דוד 30/05/2021 14:23הגב לתגובה זוכולם מוסדיים ופרטיים קונים מדדים וזהו.
- אם אתה יודע לנהל את עצמך באחריות אז בהחלט לא צריך (ל"ת)אסף 31/05/2021 08:33הגב לתגובה זו
- גם וורן באפט אמר זאת 30/05/2021 22:08הגב לתגובה זוהמדדים. קשה לאתר אותם, ואתה יודע עליהם בדרך כלל בדיעבד.
- 2.רוני 30/05/2021 14:16הגב לתגובה זומי שלא מבין שיקנה מדד זה באמת עדיף.
- במדד לא מפסידים כסף לכן אתה הוא שלא מבין (ל"ת)1 31/05/2021 08:26הגב לתגובה זו
- מרוויחים פחות מפסידים פחות. (ל"ת)vigo 30/05/2021 19:20הגב לתגובה זו
- מרוויחים פחות מפסידים פחות. (ל"ת)vigo 30/05/2021 19:20הגב לתגובה זו
- יוסי 30/05/2021 17:28הגב לתגובה זובמדד עושים הכי הרבה כסף ביחס לסיכון הכי נמוך. כשאתה יודע לזהות סקטור חם אתה שם עליו את הכסף וישן כמו תינוק למשך כמה שבועות. ואז עובר לסקטור החם הבא. מה שבטוח כשאתה על המדד שהפיזור מגן עליך תמיד תהיה על הממוצע ולא תרגיש פספוס. כל מי שקצת פיקח יכל לזהות לפני כמה חודשים שהטכנולוגיה עלתה הרבה והגיע הזמן של הבנקים והנדלן...בעוד חודשיים זה יתהפך שוב ויגיע זמנה של הטכנולוגיה והביומד. ככה זה עובד.
- 1.אנונימי 30/05/2021 14:16הגב לתגובה זומדד המעוך( השגיאה מכוונת) לא עבר את סף אזור 1700 כבר 6 שנים
- יוסי 30/05/2021 17:31הגב לתגובה זוהגיע הזמן שלו לפרוץ הוא חזר לשיא ומפה הולך לעלות בשביל כל השנים שהוא היה מדוכא. בהובלת הבנקים הנדלן המניב וכיל. עם קצת עזרה מטבע פריכגו ואופקו הוא גם יכול להרקיע שחקים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
