השכרת רכב השכרה שכירות
צילום: Istock

האם משקיע קטן יכול להצליח היכן שהמומחים נכשלים? הרץ לדוגמה

האם קשיים עסקיים ממשיים מובילים תמיד לקריסה ולפירוק? האם חברה הנמצאת בתהליכי ארגון מחדש וכינוס נכסים (בחסות בית המשפט) - יכולה להנפיק מניות? 
הלל בש | (4)
נושאים בכתבה אינטר הרץ

חברת השכרת הרכב הבינלאומית הרץ, מאוגדת תחת השם Hertz Global Holdings (HTZGQ), והיא מוכרת וידועה לכל. החברה פיתחה במשך כמאה שנים תדמית טובה של שירות איכותי ומסור, רכבים חדשים ומאובזרים ומועדון לקוחות מפנק.

 

הסיפור של הרץ בשנה האחרונה הינו קצת מפתיע ומעט מוזר.

 

בעקבות משבר הקורונה, הרץ נקלעה לקשיים בתזרים המזומנים והודיעה באמצע 2020 על כניסה לחדלות פירעון (באופן מופשט; מצב של פשיטת רגל). החברה פנתה לבית המשפט בארצות הברית בבקשה להגנה מפני נושים.

 

כידוע, בפרוץ משבר הקורונה, ממשלות העולם קיבלו החלטה להקריב חלקים נרחבים בכלכלה, על מנת לנסות ולמנוע הדבקה (ולהציל חיים).

 

הרץ סבלה כמו עסקים רבים אחרים מהעוצר הפתאומי בהזמנות, ומהעדר תנועת נוסעים בתיירות פנים וחוץ ברחבי העולם. הצניחה הפתאומית בהכנסות יחד עם הוצאות קשיחות על נכסים ורכבים, הובילו את הרץ למצב בו היא לא יכלה לשלם לספקים ולנושים האחרים שלה.

 

למי שאינו מכיר, כאשר תאגיד לא יכול לעמוד בהתחייבויות שלו, הוא נאלץ להיכנס למצב מיוחד של התארגנות מחדש, מכירת נכסים ותשלום חובות. במצב שכזה הציפייה הינה כי בכל מקרה בעלי המניות לא יקבלו יותר מדי. בחסות בית המשפט החברה מנסה למכור נכסים ולשלם לספקים ולנושים. מה שיישאר, אם יישאר (לרוב לא נותר כמעט כלום) - שייך לבעלי המניות.

 

מחיר המניה של הרץ הציג את הציפיות הפסימיות של שוק ההון. בתחילה, באמצע 2016, המניה נסחרה במחיר של מעל 40 דולר למניה. עד אמצע 2017 היא השלימה ירידה תלולה ולאחר מכן, במשך כשנתיים וחצי מחיר המניה דשדש בטווח שבין 12 ל- 16 דולר למניה. במרץ 2020 היא הגיעה לשיא של קצת מעל 20 דולר למניה. באופן לא מפתיע, מאז היא החלה בצניחה חופשית, ולאחר הפניה לבית המשפט (אמצע 2020) מחיר המניה היה כ- 70 סנט למניה.

 

אבל, בניגוד לציפיות של אנשי המקצוע המנוסים, מחיר המניה החל לעלות - בזכות פקודות קניה שהגיעו בעיקר ממשקיעים קטנים ובינוניים. משקיעים אלו, בחרו לשים את כספם בהשקעה מסוכנת של חברה הנמצאת בקשיים ממשיים.

 

מנגד, שחקנים מרכזיים בשוק ההון מכרו את כל אחזקותיהם במניית הרץ. המיליארדר קארל אייקן מכר קרוב ל- 55 מיליון מניות של הרץ (כ- 40% ממניות החברה) במחיר של 72 סנט למניה. אז בזמן שעשירי שוק ההון מכרו, המשקיעים הקטנים קנו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מעניין לציין כי בעקבות גל הביקושים למניית הרץ, נוצר מצב ייחודי ומאוד יוצא דופן. במהלך 2020, החברה נערכה להנפקת מניות חדשות, למרות היותה בחדלות פירעון. זה מאוד מוזר לשמוע על חברה שביקשה הגנה מפני נושים שבמקביל מצליחה לארגן הנפקה לציבור של כמיליארד מניות חדשות. הכסף שהיה צפוי להתקבל היה אמור לשלם חשבונות משפטיים של הרץ ולתת לה קצת אוויר לנשימה. החברה החלה למכור מניות במחיר של כ- 2 דולר למניה, עם אזהרה חמורה שהמניות נמצאות בסיכון משמעותי, וכי מחירם עלול לרדת לאפס. למרות האזהרה, הרשות לניירות ערך האמריקאי (SEC) החליטה לעצור את מכירת המניות. עד להחלטה של הרגולטור, הרץ גייסה כ- 30 מיליון דולר ממניות. כתוצאה מביטול ההנפקה הרץ נאלצה לקחת 1.2 מיליארד דולר כהלוואה ממשקיעים מוסדיים (קרנות פנסיה, חברות ביטוח וכו').

 

אז מי צדק - המשקיעים הקטנים וחסרי הניסיון שקנו את מניית הרץ או עשירי שוק ההון האמריקאי המנוסים שמכרו? לפי מבחן התוצאה נראה כי המשקיעים הקטנים - הכו את השוק!

 

לאחרונה נודע, כי הרץ נמכרה למשקיעים מוסדיים שמתכננים להוציא אותה מחדלות פירעון, ולהחזיר אותה לשגרה עסקית מבורכת. בעלי המניות הנאמנים שרכשו את מניית החברה בימיה הפחות טובים יזכו כעת לעדנה וצפויים להרוויח בין 7 ל- 8 דולר לכל מניה.

 

אז מה בעצם קרה כאן?

קל לנסות ולומר כי למשקיעים הקטנים היה "יותר מזל משכל", ואולם בחינת הנושא לעומק מעלה שהיו סיבות טובות להאמין שהרץ תצליח לצאת מחדלות פירעון.

 

אם נבחן את הדוחות הכספיים של הרץ, את צוות הניהול ובעיקר את הערך והמוניטין הממשי של המותג שלה; נגלה כי מדובר על עסק טוב עם הרבה סיכויים להצלחה. ההבנה כי אין לאף אחד אינטרס לפרק את החברה, וכי ערכה כמיזם עסקי מתפקד (עסק חי) גבוה מערך החלקים המרכיבים אותה - היו צריכים להוביל רבים וטובים למסקנה שמדובר על הזדמנות קניה.

 

אז למה רוב המשקיעים המקצועיים זנחו את הרץ בשעתה הקשה? כנראה, שדווקא המשקיעים המנוסים נכנסו הפעם לתוך תבנית פעולה אוטומטי ולא הפעילו יותר מדי שיקול דעת. הניסיון המצטבר מראה כי כאשר חברה נקלעת לקושי תזרימי מהותי, ונדרשת לבקש מבית המשפט הגנה מפני נושים – סיכויי השרידות שלה מאוד נמוכים. כך ארע פעם אחר פעם אחר פעם... זה נכון ומדויק.

 

אבל הפעם, הניסיון של העבר האפיל על ההיגיון המימוני (ניתוח דוחות כספיים, בחינה מעמיקה וכו'), והוביל רבים וטובים למכור את מניית הרץ במהירות. בסופו של דבר הסתבר כי הרץ הינה יוצאת דופן, וניתוח מעמיק של מצבה - כנראה היה מגלה סימנים חזקים לכך.

 

למרות הנוחות של ניתוח האירועים בדיעבד, יש כאן מסר חשוב לכל משקיע קטן כגדול – חשוב מאוד להבין ולהפנים את ניסיון העבר המצטבר, אך חשוב לא פחות לבחון את הדברים לעומק בצורה ממצה, ובהגיון בריא. המשקיעים הקטנים השתמשו בהיגיון עסקי ומימוני - והרוויחו. המשקיעים הגדולים נאחזו בניסיון העבר שלהם, בחוקיות הנוקשה שהם פיתחו על פני שנים של ניסיון, ושכחו לברר שמא המצב של הרץ הינו מיוחד ויוצא דופן.

 

חברת הרץ נקלעה למשבר פיננסי בעקבות נגיף הקורונה. בעקבות קשיים תזרימיים ממשיים, היא פנתה באמצע 2020 לבית המשט וביקשה הגנה מפני נושים. משקיעים גדולים ומנוסים מיהרו להספיד את החברה ומכרו את כל מניותיהם. משקיעים קטנים, קנו עוד ועוד ממניות החברה מתוך ציפייה שהיא תחזור לפעילות רגילה. במבחן התוצאה, המשקיעים הקטנים צדקו לחלוטין ויצרו לעצמם תשואות מאוד נאות. חשוב ללמוד את הלקחים מהסיפור המאוד מיוחד של מניית הרץ, ולו בכדי שנוכל אולי לזהות מצבים דומים בעתיד.

 

הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שימי 26/05/2021 20:58
    הגב לתגובה זו
    תרשמו על השיטות המסריחות, תציגו את אינסוליין, ננו, פורסייט, מיטק ועוד. השיטה של מטחנת הכסף ושחיקת המניה. יש לי רשימה גדולה שתראה כמה שחברות מצויינות מנצלות משקיעים ובמניה הופכת לפח אשפה. רק בישראל!
  • 3.
    האם לדעתך היא עדיין אטרקטיבית? (ל"ת)
    אלי 26/05/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמאי הלל 26/05/2021 17:12
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים המוסדיים והמקצועיים מכרו אחזקות בהרץ במסגרת ניהול סיכונים טוב, מבחינתם צריך להיזאר בחיים כדי לחיות עוד יום. live another day. הזדמנויות בשוק ההון מגיעות כל יום מחדש ואין צורך "להינעל" דווקא על הרץ. לעומתם, המשיקיעי םהקטנים לקחו הימור מסוכן על אפשרות החזרה לחיים של הרץ והצליח להם, אבל זה עדיין הימור מסוכן שאין שום אחריות שהיה מצליח. אם לא היה מצליח, הפגיעה במשקיעים קטנים חזקה יותר לרוב. מבחן התוצאה לא צריך להיות הכלל המנחה להתנהגות בסיטואציות כאלו.
  • 1.
    לי נראה שזה השערים שלה לתווך קצר/ ארוך 26/05/2021 14:40
    הגב לתגובה זו
    לי נראה שזה השערים שלה לתווך קצר/ ארוך
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.