רכב של לורדס טאון
צילום: אתר החברה

אחרי הספאק: לורדס טאון ללא מכירות והמזומן אוזל; הייצור יחתך בחצי

ההפסד התפעולי של יצרנית ה-4X4 החשמלי זינק פי 9 בעוד הכסף בקופה צפוי להספיק לשנה ושלושה חודשים. החברה, ש-GM השקיעה בה 75 מ' ד' תיקח הלוואות
גלעד מנדל | (5)
נושאים בכתבה הפסד רכב חשמלי

מניית  LORDSTOWN MOTORS CORP (סימול: RIDE) יורדת כעת בכ-7.5% לאחר שהחברה פרסמה את הדוח הכספי שלה לרבעון הראשון של שנת 2021, במהלכו טרם הציגה הכנסות כלשהן - בעוד שהכפילה פי 9 את ההפסד התפעולי, מ-12 מיליון דולר ל-106 מיליון דולר. ההפסד עמד על רמה של 72 סנט למניה, עמוק הרבה יותר מציפיות האנליסטים שחזו הפסד של 25 סנט למניה.

ההרעה נבעה בעיקרה מהוצאות מחקר ופיתוח בהיקף כולל של 91 מיליון דולר. כתוצאה מההפסד ומכך שההון החוזר של החברה עומד כעת על 546 מיליון דולר – הון שצפוי להספיק לשנה ורבעון בהנחה והחברה לא תרחיב את ההוצאות שלה - לורדס טאון הודיעה כי היא צפויה לקצץ בחצי את כמות המכוניות שהיא צפתה שתייצר בשנת 2021.

 

ללורדס טאון כאמור, אין כעת הכנסות והיא נמצאת בשלבי פיתוח של מכונית 4 על 4 חשמלית משלה. החברה התמזגה במהלך אוקטובר 2020 עם חברת ספאק וקרה לה מה שקורה לחברות סטארט אפ רבות שמקבלות כמות כסף עצומה בבת אחת: ההפסדים גדלו וכעת מאיימים על שאר הפעילות של החברה.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שרה 29/05/2021 09:30
    הגב לתגובה זו
    בתנאי שלא יתממש
  • 2.
    דובי 26/05/2021 09:35
    הגב לתגובה זו
    היא קודם כל צריכה להתחיל לייצר ואת זה היא לא עושה. ההודעה אומרת שבמקרה הטוב היא תגיע לחצי מכמות הייצור שהיא צפתה. חבל שגם בתרגום לא הולך לכם
  • 1.
    משקיע 26/05/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    הולכת למכור ראשונה בעולם טנדרים חשמליים. תעשו את הבדיקות שלכם לפני שאתם משקיעים..
  • שרה 29/05/2021 09:28
    הגב לתגובה זו
    ראו קרן המשקיעה ברכבים חשמליים בצורה מפוזרת ותבינו שהסיכון בשמים
  • דובי 26/05/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    הונאה אחת גדולה.. לכאורה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.