וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

לקראת פתיחת השבוע האנליסטים מנתחים את נתוני המאקרו החיוביים, ואת החלטת הפד לותיר את המדיניות המוניטארית שלהם על כנה, ומנסים להבין האם פני השוק לקראת תיקון?

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע הנעילה השלילית בסוף השבוע. האנליסטים מנתחים את נתוני המאקרו האופטימים של השבוע החולף, כמו גם את הודעת הפד' על הותרת המדיניות המוניטארית על כנה. כמו כן, הם מסבירים מה הם הגורמים שתומכים בתיקון בשווקי המניות בזמן הקרוב.

מדוע הסיכון למניות עלה בטווח הקצר?

בשבוע האחרון היו לא מעט חדשות חיוביות בארה"ב - צמיחה חזקה ברבעון הראשון ונתונים כלכליים חיוביים אחרים,  הודעת הנשיא האמריקאי על תוכנית תמריצים נוספת, ה-FED הדגיש בהודעתו שיפור בכלכלה, אך המשיך בקו מדיניות מאוד מרחיבה. עם זאת, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, סבור שעלה הסיכון לתיקון בשוק המניות. 

להערכתו, הסיבות לתיקון אף התחזקו: "ראשית, השוק הפסיק להגיב לידיעות חיוביות. ככל הנראה, המשקיעים כבר נמצאים קרוב לחשיפות מקסימליות לאפיק ומתקשים להגדיל עוד. שנית, מאז פרוץ המשבר הנתונים הכלכליים בארה"ב לא הפסיקו להפתיע לטובה, כפי שבא לידי ביטוי במדד הפתעות בנתונים כלכליים של Citi. אולם, שיעור ההפתעות החיוביות פוחת מכיוון שאנליסטים מתאימים תחזיות. קיים קשר עקבי בין מדד ההפתעות לביצועים S&P 500."

"שלישית, העלייה בתחזיות הרווח של החברות האמריקאיות מתחילת השנה הייתה עד שלב זה של השנה הגבוהה ביותר ב-30 השנים האחרונות, למעט בשנת 2010. האנליסטים יתקשו לשמור על עדכוני הרווח בקצב כל כך גבוה. אחרי המשבר הפיננסי שוק המניות התחיל לזנק במרץ 2009, אך החל ממאי 2010 עבר לדשדוש ולירידות." 

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

 צפויה עלייה של האינפלציה בחודשים הקרובים

לדברי ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון הודעת הריבית של הפד השבוע, הייתה בעלת אופי "יוני" כאשר הפד ממשיך לדבוק בהתחייבות להמשך ההרחבה המוניטארית, ככל הנראה לאורך כל שנת 2021 לפחות.

בהודעת ה-FOMC, צוין כי על רקע התקדמות בחיסונים ותמיכת מדיניות כלכלית חזקה, יש אינדיקטורים שהפעילות הכלכלית והתעסוקה התחזקו. בהמשך ההצהרה נאמר כי האינפלציה עלתה, אך היא משקפת במידה רבה "גורמים חולפים". ישנן השפעות בסיס זמניות קשורות לירידה במחירים מסוימים לפני שנה שתורמים לעליית האינפלציה השנתית. עליות המחירים משקפות גם מחסור בהיצע מסוגים שונים והשפעה זו צפויה לדעוך על פני זמן. יו"ר הפד ג'רום פאוול ייחס את האינפלציה הגבוהה יותר להשפעות הבסיס ולמה שהוא תיאר "צווארי בקבוק". פאוול  שלל מהלך של צמצום רכישות QE בעת הנוכחית או בקרוב וכנראה שיחל בזאת רק בתחילת השנה הבאה. זה יביא את אחזקות ניירות הערך של הפד ליותר מ -8 טריליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות ההודעה מגמת העלייה בתשואות הממשלתיות הארוכות התחדשה ואתה העלייה בתלילות העקום. זאת על רקע המשך הנתונים החיוביים לגבי הצמיחה בארה"ב וציפייה לעליית סביבת האינפלציה בחודשים הקרובים על רקע המשך ההתאוששות ופתיחת המשק האמריקאי.

צמיחה מרשימה בארה"ב

על רקע הועבדה שנתוני הצמיחה של הרבעון הראשון תאמו את ההערכות המוקדמות (6.5% בממוצע, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון שמים את הדגש על שרה של פרטים מעניינים.

ראשית, לדבריהם מסתמנת התאוששות מהירה בצריכה הפרטית (10.7% לאחר גידול של 2.3% ברבעון ד') עם הסרת המגבלות וסיוע ממשלתי נדיב. הצריכה של מוצרי בני קיימא זינקה ב- 41.4%, הצריכה של סחורות אחרות עלתה ב- 14.4%, וצריכת שירותים עלתה ב- 4.6% (לאחר ירידה של 6.8% ב- 2020). עדיין מדובר בהתאוששות מאד חלקית בצריכת שירותים ברבעון הבא. מנגד, רמת צריכת מוצרים צפויה להתמתן.

שנית, ההשקעות של הסקטור העסקי (למעט עבור הבנייה למגורים)  עלו ב- 9.9% לאחר גידול של 13.1% ברבעון ד' 2020. שלישית, ההשקעות בבניה למגורים עלו ב- 10.8% לאחר גידול של 36.6%. רביעית, עודף ביקוש למוצרים גרר ירידה במלאי אשר גרע 2.6% מהצמיחה. משמעות הדבר, ציפייה לגידול מהיר בייצור ברבעון הבא כדי להחזיר את המלאי לרמה נאותה. חמישית, הצריכה הציבורית עלתה ב- 6.3% לאחר ירידה של 0.8% (13.1% גידול בצריכה ברמה הפדרלית, 1.7% גידול ברמת המדינות והרשויות).

עונת הדוחות מגבירה הילוך

עונת הדוחות הגיעה בשבוע החולף לשיאה עם פרסום תוצאותיהן של חלק מהחברות המובילות בשוק. עם זאת גם השבוע צפויות לפרסם כמה חברות משמעותיות:

יום שני -  סולאראדג' IROBOT CORP

יום שלישי - T-MOBILE PFIZER CVS CAREMARK CORP

יום רביעי -  PAYPAL UBER TECHNOLOGIES

יום חמישי -  MODERNA AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חיים 03/05/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    המון מילים ושום דבר לא נאמר.
  • 7.
    בורסה זו השקעה לטווך ארוך. גם אם יהיו מימושים ( ויהיו ) לא להיבהל! (ל"ת)
    מאיר 02/05/2021 23:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    sell in may and go away (ל"ת)
    אלי 02/05/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד הגנן 02/05/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    הנבואה ניתנה לשוטים ככה כתוב במקורות. כל מי שחושב שיודע ישים כסף ולא רק דיבורים.
  • 4.
    התיקון יתחיל מאפל 02/05/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    הגל. כאשר הקנס של אפל יתחיל להוריד את הטכנולוגיה יצטרפו אליהם גם התעשיות האחרות .
  • 3.
    אנונימי 02/05/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
    זאת השאלה לדעתי
  • 2.
    מי יודע 02/05/2021 17:59
    הגב לתגובה זו
    יגיע כשיגיע אנחנו נדע כבר,? לדעתי צריך לעקוב על תנודת מדד הפחד vix לי דעתי בלבד.
  • 1.
    שליפי 02/05/2021 17:13
    הגב לתגובה זו
    כשבסוף תגיע ירידה, יצהלו כל האתרים, כולל ביזפורטל, ב:"אמרנו לכם"..
  • איש חכם 02/05/2021 21:35
    הגב לתגובה זו
    בכפר נידח באפריקה רקדו השבטים את ריקוד הגשם אבל רק שבט אחד באמת הצליח להביא את הגשם עם הריקוד. כששאלו אותם מה הסוד שלהם הם ענו. "אנחנו פשוט לא מפסיקים לרקוד עד שהגשם מגיע" מצחיקים כל היועצים האלה
  • לגמרי! (ל"ת)
    דוד 02/05/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.