הישראלית בוול סטריט שנמצאת מתחת לרדאר
רדהיל ביופארמה (סימול:RDHL, רדהיל ), חברת פרמצבטיקה המתמקדת במחלות הקשורות לדרכי העיכול, עלתה מאפריל 2020 בפחות מ-3%, לאחר שירדה בחודשיים האחרונים בכ-40%, אל שווי של 330 מיליון דולר. הסיבה לירידות ברורה, רדהיל דיללה מספר פעמים את המשקיעים המיואשים לפי שווי נמוך ממחיר השוק, אך הנפקות אלו סיפקו לרדהיל מאזן חזק עם קופת מזומנים בסך של כ-100 מיליון דולר, נכון לחודש מרץ. רדהיל זקוקה למזומנים, היא נמצאת במספר ניסויים מתקדמים, כאשר המוביל הוא טיפול תרופתי כנגף נגיף הקורונה.
בדוחות הרבעון הרביעי דיווחה החברה על הכנסות המשקפות קצב מכירות שנתי של מעל ל-80 מיליון דולר, וניפצה את צפי האנליסטים להפסד של 24 סנט למניה כאשר דיווחה על הפסד מתואם בסך 7 סנט למניה- החברה מצפה להגיע לאיזון תפעולי פיננסי בפעילות המסחרית שלה עד לסוף שנת 2021. לרדהיל שלוש תרופות מסחריות, כאשר בדוחות משתקפים רק שניים מהן.
מובנטיק שנרכשה מאסטרה-זנקה, מובילה את התרופות בתחום הטיפול בעצירות שנגרם כתוצאה משימוש בתרופות- מהווה את עיקר ההכנסות של החברה עם סך של 59.4 מיליון דולר בשנת 2020. Talicia הוסיפה עוד כ-4 מיליון דולר לשורה העליונה, כאשר המשיכה להציג גידול חודשי עיקבי במספר המרשמים, עם גידול של 52% במרשמים חדשים ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון הקודם. טליסיה מיועדת לטיפול בחיידק הליקובקטר פילורי (H.pylori) שנמצא על פי הערכות אצל 50% מאוכלוסיית העולם, ועם למעלה מ-2 מיליון מטופלים קבועים רק בארה״ב. מגפת הקורונה פגעה בביקוש לתרופות ומשפיעה על קצב החדירה לשווקים- סיבה נוספת לירידות במנייה.
התרופה השלישית, Aemcolo שנלקחה מחברת קוסמו האמריקאית, ומיועדת לטיפול בשלשולים הנגרמים כתוצאה מחיידקים, לרוב במדינות מתפתחות. התרופה מאושרת לשימוש בארה״ב, אך קהל היעד, אותם כ-60 מיליון תיירים בשנה שטסים מארה״ב למדינות מתפתחות בעלות סיכון גבוה, נאלצו לדחות את הטיול האקזוטי.
- בריינסוויי: ניסוי קליני מוצלח בקסדה - המניה קופצת
- פוליפיד הישראלית מזנקת מעל 20% אחרי הצלחה בניסוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לרדהיל יש בסל עוד מספר ״מוצרים״ שנמצאים בשלבי ניסוי מתקדמים. RHB-104 המיועד לטיפול בחולי קרוהן, ומציג נתונים חיובים בפאזה 3 לקראת אישור FDA- החברה מעריכה את פוטנציאל השוק העולמי בשנת 2022 בכ-12.8 מיליארד דולר. התרופה השנייה שנמצאת בפאזה שלוש, RHB-204, טיפול כנגד חיידק בעייתי שגורם לדלקות כרוניות בריאה. מחלת ה-NTM הינה ״מחלת יתום״, כלומר ללא טיפול שמאושר פורמלית ע״י ה-FDA ומקנה לחברה 12 שנים מוגנים בפטנט. לחברת אינזמד (סימול:INSM) שנסחרת לפי שווי גבוה מ-3 מיליארד דולר, יש רק טיפול מאושר אחד בסל התרופות, והוא מיועד לכ-10% מהחולים במחלת NTM.
התרופה השלישית שנמצאת בפאזה 3 היא RHB-102 המיועדת לטיפול בגסטרואנטריטיס, דלקת זיהומית בקיבה ובמעי, עם פוטנציאל שוק עולמי של 650 מיליון דולר. התרופה ניתנת כטיפול אוראלי המפחית את הביקור בבתי החולים, ובמידה ותאושר, היא תהיה הטיפול הראשון בארה״ב. לחברה עוד מספר מוצרים בניסויים בפאזה 1 ו-2.
החברה מפתחת תרופה אוראלית כנגד נגיף הקורונה ונמצאת בשלבים מתקדמים של ניסוי פאזה 3. המועמד המוביל, Opaganib, קיבל המלצה פה אחד מועדת הבטיחות (DSMB) להמשיך בניסוי, לאחר ניתוח נתונים של 255 מטופלים מתוך סך של 380 מטופלים בניסוי. במקביל המחקר העולמי מתנהל עם 464 נסיינים שקיבלו את הטיפול או פלצבו. וול סטריט מעדיפה את החיסונים ששוטפים את העולם, ולמרות שנראה שהקורונה ״נעלמה״, היא ככל הנראה תישאר הרבה מאד זמן.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קוקטייל התרופות, Opaganib שניתן יחד עם RHB 107, מיועד לשימוש בייתי ומפחית את התלות בבתי החולים. לתרופה פעילות אנטי ויראלית ואנטי דלקתית שמונעת את שכפול הנגיף, ובכך הטיפול עמיד בפני כל מוטציה. החברה מצפה לפרסם נתונים ראשוניים ברבעון השני, ולהגיש בקשה לאישור חירום מספר חודשים לאחר מכן- במידה והטיפול יאושר, לרדהיל יכול להיות קלף ביד ששווה הרבה מאד כסף.
למרות נתונים שמבטיחים ״על הנייר״, חשוב לזכור שמדובר בחברה תרופות בניסויים קליניים עם סיכון גבוה. החברה הפסידה כ-76 מיליון דולר בשנת 2020, ולצורך המשך מחקר ופיתוח שורפת מזומנים בקצב מהיר. החברה תלויה במימון המשקיעים, וככל שהחברה תמשיך ותתקדם היא תהיה זקוקה להרבה מאד כסף- בדרך צפויות עוד לא מעט הנפקות. בעקבות ״משחקי ההנפקות״ שביצעה רדהיל בחודשים האחרונים, מספר הודעות חיוביות שהיו מקפיצות מניות אחרות לא העלו אפילו חיוך בקרב המשקיעים בוול סטריט.
- 3.אליאב 13/04/2021 09:55הגב לתגובה זוהחברה מפתחת תרופה לקורונה לשוק שהולך ומצטמצם, כל חודש עיכוב הפסד של מיליארדים.ההערכות שלה היו לאישור והפצה ברבעון ראשון יחד עם שחקני החיסונים, ולא הצליחה בכך. מעבר לכך חייבת להגיע לרווחיות במיידית , כי אם תצא לגיוס נוסף היא תיענש קשות על ידי המשקיעים ולא משנה מה יש בה. לכן החברה על הרדאר לכיוון עונש ולא לכיוון של נסיקה.
- 2.בעבר הפסדתי הרבה בגלל כתבות כאלה. (ל"ת)פלביוס 13/04/2021 09:38הגב לתגובה זו
- 1.ההנפקות שיבואו רק יגרמו נזק למשקיעים (ל"ת)תמר 13/04/2021 00:25הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
