מנגר
צילום: צילום מסך, יוטיוב

צ'רלי מאנגר - "מניית עליבאבא עדיפה על אגרות חוב של ארה"ב"

מאנגר, סגן יו"ר של ברקשייר הת'אוויי ויו"ר הדיילי ג'ורנל אמר כי אגרות החוב אינן השקעה טובה העביר את ההשקעות של דיילי מאגרות חוב למניית עליבאבא
ארז ליבנה | (2)

בחודשיים האחרונים שוק ההון בארה"ב, ובשל כך גם בעולם, מוטרד מהעלייה בתשואות לפדיון על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי. האג"ח מהווה את הבנצ'מארק העולמי לכלל תעשיית האג"ח, וכשכולם מאוג"חים – לתאגידים האמריקאים יש חוב שמתקרב ל-11 טריליון דולר – זה הלחיץ ומלחיץ את השוק. זה מה שהוביל לתיקונים האחרונים ובמיוחד בנאסד"ק.

 

אבל לפחות מבחינת צ'רלי מאנגר, מי שנחשב ליד ימינו של יו"ר ברקשייר הת'אוויי (BRKA), המשקיע האגדי וורן באפט, שמכהן גם יו"ר של המוציא לאור, הדיילי ג'ורנל (DJCO) – שמפרסם 10 עיתונים ומגזינים בקליפורניה, יוטה ואריזונה – התשואות לפדיון הן עדיין נמוכות היסטורית ולכן אינן השקעה טובה.

 

לפיכך מאנגר, שמכהן כיו"ר החברה מ-1977, המליץ ל-DJCO לבצע שינוי קטן בהרכב הפורטפוליו שהיא מנהלת. במקום אג"ח של הממשל, הוא העביר את הכסף למניית עליבאבא (BABA) וכעת החברה מחזיקה בלמעלה מ-165 אלף מניות של ענקית הקמעונאות הסינית, כשבסוף השנה היא לא החזיקה במניה בכלל.

 

"הדיילי ג'ורנל צריך מניות שיתפקדו כמקבילות למזומן. אלה לרוב היו באג"ח של משרד האוצר האמריקאי. אבל כשהתשואות לפדיון כל כך נמוכות, במקום זאת, החברה משקיעה במניות רגילות, כשלטווח הארוך אם התחזיות לא נראות טוב, מניה רגילה לא נחשבת למקבילה למזומן", מסר מאנגר לתקשורת האמריקאית.

 

בקצרה, מאנגר סבור שההשקעה כרגע באג"ח אמריקאי הוא לא השקעה טובה, נקודה. אמנם לא מדובר בסכומים אסטרונומיים – כשהחברה מנהלת בסך הכול פורטפוליו של 200 מיליון דולר – ההפך הוא הנכון. אבל האמירה לכשעצמה מספיקה.  בסוף מארס שווי המניות שברשות DJCO עמד על 37.5 מיליון דולר. היום אחרי שהמניה עולה ב-8% במסחר, השווי כבר קפץ ל-53.6 מיליון דולר. לא השקעה רעה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שגיא 12/04/2021 21:19
    הגב לתגובה זו
    הריבון החליט שג'יק מא כבר לא הבן יקיר לי.
  • 1.
    רק מזומן 12/04/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    מגמדים זהב וכסף כדי לחנוק את מעמד הביניים.הבנקאות ממציאה ניירות שהם נייר בחבד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social