קת ווד ארק
צילום: ארק

השיגור יצלח? ETF החלל של קאת'י ווד הושק היום

חברת ההשקעות ARK שקרן הסל שלה המרכזת חברות חדשניות הכתה את השוק ב-2020 ויצרה סביבה וסביב ווד המנהלת אותה עניין רב, השיקה תעודת סל שמשקיעה בחברות מהתחום החם של חקר החלל, וכוללת שמות כמו אלביט, לוקיהד מרטין ווירג'ין גלקטיק
איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה ARK תעשיית החלל

תעודת הסל ARKX המרכזת חברות הפועלות בתחום חקר החלל הושקה היום. מאחורי הקרן עומדת חברת ההשקעות ARK של קאת'י ווד, מי שב-2020 הכתה את השוק עם חמש מקרנות הסל שלה שהניבו כל אחת תשואה של למעלה מ-100% (כשהיו שיחסו זאת להימור על טסלה). מנגד, 2021 עד כה פחות האירה פנים לווד עם משיכות ענק וביצועי חסר ב-ETF הדגל ARKK, שבמרכזו חברות צמיחה המתאפיינות בחדשנות המשבשת את השווקים בהם הן פועלות. בין היתר הירידות ארעו עקב מימושים שהובילה, שלאחר מכן אף חוקו על ידי המשקיעים. לאחר ההתאוששות עדיין מדובר בירידה של 8% מתחילת השנה.

ובחזרת לתעודת הסל החדשה, לפי הפירוט באתר ARK, עשרת האחזקות הבולטות בה הן בחברת טרימבל (6%, סימול: TRMB), ETF חברות הדפסת התלת מימד PRNT (של ARK גם כן - משקלו 6%), קראטוס (5.98%, KTOS), L3HARRIS (משקלה 5.12%, סימול: LHX), הענקית הסינית JD.COM (משקלה 4.93%, סימול: JD), קומאטסו (4.67%, סימול: 6301), תאגיד התעופה והתעשיות הבטחוניות לוקהיד מרטין (4.61%, סימול: LMT), אירידיום (4.24%, סימול: IRDM), החברה THALES (משקלה 3.96%, סימול: HO) ויצרנית המטוסים בואינג (3.59%, סימול BA).

הרשימה המלאה:

לפני כחודשיים נודע על כוונתה של חברת ARK להשיק תעודת סל שכזו, ועל רקע הספקולציות בשוק מי תהיינה החברות שיכללו בה, עלתה בין השאר מניית וירג'ין גלטקטיק של היזם ריצ'רד ברנסון (סימול: SPCE) וכן גילת (US) הישראלית שעלתה בזמנו גם כן. בעוד שהאחרונה לא נכנסה לתעודת הסל (וכעת אגב יורדת בוול סטריט בכ-4%), הראשונה דווקא כן, ומשקלה בה הוא 1.94%. ישראלית אחר דווקא כן מצאה את דרכה לרשימה, והיא אלביט מערכות (US).

לצד בואינג שהוזכרה נמצאת גם המתחרה איירבאס, עוד נכללת אנבידיה ויש גם נציגויות מחברות ה-FAANG: אלפאבית, החברה האם של גוגל, נטפליקס ואמזון. נציגות סיניות נוספות על JD.COM הן תאגיד הענק טנסנט ועליבאבא. יצוין בהקשר זה כי ברשות ני"ע האמריקאית הודיעו כי ימחקו מהמסחר חברות סיניות שלא יעמדו בסטנדרט הדיווח הדרוש, הודעה שהביאה אז לירידות בטנסנט ועליבאבא.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פלמרי רוברט 01/04/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
    עידכונים
  • 3.
    לרון 31/03/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    גם ברשימה,אכן איננה מניית סקטור החלל,אך נסחרת במחיר חללי
  • 2.
    פחחחח 31/03/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    בקיצור - כלום ושום דבר. שם מפוצץ אבל בלי סוף חברות משעממות על מנת שהתעודה לא תשתולל יותר מידי.
  • 1.
    היא אפילו חא טורחת להבין איפה החלל פה, jd.com garmin (ל"ת)
    שמוליק 30/03/2021 21:08
    הגב לתגובה זו
  • לרון 31/03/2021 10:37
    הגב לתגובה זו
    קשור לירידות האחרונות והפחד לביצועים עתידיים בשוק שיירד,כתבתי כאן שהיא ספקולטיבית ,נבהלה ממני והגיבה בהתאם.....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.