לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

מסיפור הצלחה למכירת חיסול: הדרך של לוסיד לוול סטריט

הספאק CCIV זינק במאות אחוזים בתוך חודשים ספורים, ומאז החל לצלול בלמעלה מ-50%: חברת ה-EV החדשה שמאיימת על טסלה בדרך להפוך לציבורית
אור צרפתי | (7)

בתוך חודשיים שווי ה-SPAC של צ'רצ'יל קפיטל קורפ (סימול:CCIV) נחתך במעל ל-50%. לאחר הערכות על כך שפעילות יצרנית הרכב החשמלי לוסיד (Lucid Motors) תמוזג לתוכו, CCIV זינקה עד לשיא של 57 דולר למניה- אז החלו להגיע צרורות של חדשות רעות לצד ירידה חדה בשווקים. חברת החלום הבאה של וול סטריט הפכה בתוך חודשיים ל-״ילד הרע״ שמחפשים לזרוק לאחר הירידות החדות, המחיר של CCIV מוצדק? 

 

לוסיד מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (סימול:TSLA). החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר כ-400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר בשנה כ-30,000 רכבים, והיה אמור להתחיל לייצר רכבים ראשונים כבר באביב הקרוב, אך החברה דחתה את תאריך הפתיחה לקיץ. על פי הערכות, ללוסיד הזמנות מוקדמות בשווי של כ-650 מיליון דולר- סדר גודל של 7,500 כלי רכב. 

 

ב-22 למרץ דיווחה לוסיד כי כל דגמי ״Air Dream״ הוזמנו מראש. אלו חדשות טובות, ייתכן שלוסיד לא תצטרך להוריד לרכבי ״החלום״ את תג המחיר הגבוה שעומד על כ-169 אלף דולר לרכב. עם זאת, ההישג מרשים הרבה פחות כאשר לוסיד מציינת שהיא מתכוונת לייצר כ-500 רכבים בלבד, ואלו שהזמינו נדרשו לשלם פיקדון של 7,500 דולר- אותו יקבלו בחזרה במידה והתחרטו. 

 

חברת ה-EV הצעירה מגובה ע״י קרן העושר הסעודית. על פי דיווחים, נכון ל-22 בינואר ההשקעה של ערב הסעודית בלוסיד מוערכת בכ-1.3 מיליארד דולר, ואמורה לספק ליצרנית הרכבים מספיק מזומנים להמשך צמיחה. הקרן הסעודית ידועה בהשקעותיה החכמות בטכנולוגיה מתקדמת, והשקעה מאסיבית בלוסיד מאמתת את יכולותיה הטכנולוגיות של החברה. 

 

ב-22 לפברואר, טרם הודיעו החברות על תנאי המיזוג, הספאק נסחר במחיר של כ-57 דולר למניה, המשקף ללוסיד שווי של מעל ל-72 מיליארד דולר, ובשיא החברה הגיע לשווי של מעל 100 מיליארד דולר. למרות הירידות החדות, הערכת השווי עדיין מנופחת. הספאק CCIV הנפיק סה״כ 207 מיליון מניות, וצפוי להחזיק בכ-13% מהחברה הממוזגת- במחיר של כ-22 דולר למניה, השוק מעריך את לוסיד לפי שווי של כ-28 מיליארד דולר. 

 

למרות שלחברה צוות ניהול חזק- ביניהם המנכ"ל פיטר רולינסון שהיה עד 2013 מהנדס ראשי של מודל S בטסלה- לוסיד עדיין לא מכרה מכונית אחת.  לוסיד אייר מנצחת ב-5 מתוך 6 קטגוריות את דגם S של טסלה: היא נוסעת רחוק יותר ביעילות גדולה יותר, עם טעינה מהירה יותר. ללוסיד יש 403 פטנטים שהוגשו, כאשר 80% מתוכם כבר אושרו. 

המפרט נשמע מצוין, אך החברה לא הוכיחה את יכולותיה בייצור ושמירת של רכבים איכותיים. יצוין כי הרכבים שמוכרת לוסיד יקרים בהרבה מאלה של המתחרה בבעלות אילון מאסק – לפחות 70 אלף דולר עבור הדגם הזול, מול מחיר התחלתי של 40 אלף דולר אצל טסלה. לכן ההשוואה היא מול הדגם היוקרתי של טסלה, המתחיל במחיר של כ-80 אלף דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

  

פספסו את ההזדמנות. עד לפני חודש וחצי, שווי של מעל 50 מיליארד דולר עבור חברת EV שעדיין לא מכרה רכב אחד, היה נשמע הגיוני. המשקיעים החלו להבין שלא תהיה עוד טסלה, ושחלום הטריליון דולר לא יכול להישען על מכירת רכבים בלבד. ככל שמצטרפות יותר חברות רכבים חשמליים לחגיגה, המומנטום של מניות ה-EV דועך. עם כל הפוטנציאל שטמון בסקטור, חברות ״החלום״ נסחרו ונסחרות עדיין במכפילים עצומים- לוסיד למשל צפויה לייצר בשנת 2025 תזרים מזומנים חופשי של 321 מיליון דולר, פי 100 על שווי הספאק כיום. 

 

ואם לא הספיק תיקון בשווקים, במיוחד בסקטור ה-EV, ואכזבה מהסכם המיזוג- הגיע ה-SEC והוסיף שמן למדורה. בתחילת החודש הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הוציאה הודעה חריגה, שבה קראה למשקיעים שלא להשקיע בשלדים הציבוריים הידועים כספאק, או חברות צ'ק פתוח, רק בגלל שידועים מושקעים בהם. כבר אז הודיעו בכירים ב-SEC כי הם בוחנים את תעשיית המיזוג ההפוך, שמאפשר לחברות פרטיות להיכנס לבורסה בניו יורק בדלת האחורית, במקום לעבור את ההליך הארוך, המתיש והיקר של הנפקה ראשונית קלאסית. (לכתבה המלאה)

 

 

 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אכן ספאקים נחתכו בלמעלה מ50% כמו DESKTOP METAL (ל"ת)
    אשר 31/03/2021 07:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תום 30/03/2021 15:36
    הגב לתגובה זו
    Cciv תשלוט ב16.1% מלוסיד
  • 5.
    אז מה השער ההגיוני למניה? (ל"ת)
    איל 30/03/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי 30/03/2021 08:14
    הגב לתגובה זו
    מותג אמריקאי עם צוות של יוצאי חברות מובילות כמו איביי, אמזון, אפל, פורש,טסלה,מאזדה וכו'
  • 3.
    חיליק 30/03/2021 00:31
    הגב לתגובה זו
    אין קטגוריה אחת שבה לוסיד עדיפה על טסלה... לא בטווח, לא בכוח הסוס, לא במהירות ובטח שלא במחיר
  • 2.
    רק מזומן 29/03/2021 23:18
    הגב לתגובה זו
    יקר ומתקלקל במקרר.אפשר לקרוא לו גם בועה.למרות שגרינברג אולי לא יסכים.
  • 1.
    למה להמציא סתם מספרים מנופחים (ל"ת)
    אילון 29/03/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.