מסיפור הצלחה למכירת חיסול: הדרך של לוסיד לוול סטריט
בתוך חודשיים שווי ה-SPAC של צ'רצ'יל קפיטל קורפ (סימול:CCIV) נחתך במעל ל-50%. לאחר הערכות על כך שפעילות יצרנית הרכב החשמלי לוסיד (Lucid Motors) תמוזג לתוכו, CCIV זינקה עד לשיא של 57 דולר למניה- אז החלו להגיע צרורות של חדשות רעות לצד ירידה חדה בשווקים. חברת החלום הבאה של וול סטריט הפכה בתוך חודשיים ל-״ילד הרע״ שמחפשים לזרוק לאחר הירידות החדות, המחיר של CCIV מוצדק?
לוסיד מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (סימול:TSLA). החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר כ-400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר בשנה כ-30,000 רכבים, והיה אמור להתחיל לייצר רכבים ראשונים כבר באביב הקרוב, אך החברה דחתה את תאריך הפתיחה לקיץ. על פי הערכות, ללוסיד הזמנות מוקדמות בשווי של כ-650 מיליון דולר- סדר גודל של 7,500 כלי רכב.
ב-22 למרץ דיווחה לוסיד כי כל דגמי ״Air Dream״ הוזמנו מראש. אלו חדשות טובות, ייתכן שלוסיד לא תצטרך להוריד לרכבי ״החלום״ את תג המחיר הגבוה שעומד על כ-169 אלף דולר לרכב. עם זאת, ההישג מרשים הרבה פחות כאשר לוסיד מציינת שהיא מתכוונת לייצר כ-500 רכבים בלבד, ואלו שהזמינו נדרשו לשלם פיקדון של 7,500 דולר- אותו יקבלו בחזרה במידה והתחרטו.
חברת ה-EV הצעירה מגובה ע״י קרן העושר הסעודית. על פי דיווחים, נכון ל-22 בינואר ההשקעה של ערב הסעודית בלוסיד מוערכת בכ-1.3 מיליארד דולר, ואמורה לספק ליצרנית הרכבים מספיק מזומנים להמשך צמיחה. הקרן הסעודית ידועה בהשקעותיה החכמות בטכנולוגיה מתקדמת, והשקעה מאסיבית בלוסיד מאמתת את יכולותיה הטכנולוגיות של החברה.
- פטריות מרינה בדרך לבורסה: ההנפקה מתוכננת לתחילת 2026 לפי שווי של 700-800 מיליון שקל
- הנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-22 לפברואר, טרם הודיעו החברות על תנאי המיזוג, הספאק נסחר במחיר של כ-57 דולר למניה, המשקף ללוסיד שווי של מעל ל-72 מיליארד דולר, ובשיא החברה הגיע לשווי של מעל 100 מיליארד דולר. למרות הירידות החדות, הערכת השווי עדיין מנופחת. הספאק CCIV הנפיק סה״כ 207 מיליון מניות, וצפוי להחזיק בכ-13% מהחברה הממוזגת- במחיר של כ-22 דולר למניה, השוק מעריך את לוסיד לפי שווי של כ-28 מיליארד דולר.
למרות שלחברה צוות ניהול חזק- ביניהם המנכ"ל פיטר רולינסון שהיה עד 2013 מהנדס ראשי של מודל S בטסלה- לוסיד עדיין לא מכרה מכונית אחת. לוסיד אייר מנצחת ב-5 מתוך 6 קטגוריות את דגם S של טסלה: היא נוסעת רחוק יותר ביעילות גדולה יותר, עם טעינה מהירה יותר. ללוסיד יש 403 פטנטים שהוגשו, כאשר 80% מתוכם כבר אושרו.
המפרט נשמע מצוין, אך החברה לא הוכיחה את יכולותיה בייצור ושמירת של רכבים איכותיים. יצוין כי הרכבים שמוכרת לוסיד יקרים בהרבה מאלה של המתחרה בבעלות אילון מאסק – לפחות 70 אלף דולר עבור הדגם הזול, מול מחיר התחלתי של 40 אלף דולר אצל טסלה. לכן ההשוואה היא מול הדגם היוקרתי של טסלה, המתחיל במחיר של כ-80 אלף דולר.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פספסו את ההזדמנות. עד לפני חודש וחצי, שווי של מעל 50 מיליארד דולר עבור חברת EV שעדיין לא מכרה רכב אחד, היה נשמע הגיוני. המשקיעים החלו להבין שלא תהיה עוד טסלה, ושחלום הטריליון דולר לא יכול להישען על מכירת רכבים בלבד. ככל שמצטרפות יותר חברות רכבים חשמליים לחגיגה, המומנטום של מניות ה-EV דועך. עם כל הפוטנציאל שטמון בסקטור, חברות ״החלום״ נסחרו ונסחרות עדיין במכפילים עצומים- לוסיד למשל צפויה לייצר בשנת 2025 תזרים מזומנים חופשי של 321 מיליון דולר, פי 100 על שווי הספאק כיום.
ואם לא הספיק תיקון בשווקים, במיוחד בסקטור ה-EV, ואכזבה מהסכם המיזוג- הגיע ה-SEC והוסיף שמן למדורה. בתחילת החודש הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הוציאה הודעה חריגה, שבה קראה למשקיעים שלא להשקיע בשלדים הציבוריים הידועים כספאק, או חברות צ'ק פתוח, רק בגלל שידועים מושקעים בהם. כבר אז הודיעו בכירים ב-SEC כי הם בוחנים את תעשיית המיזוג ההפוך, שמאפשר לחברות פרטיות להיכנס לבורסה בניו יורק בדלת האחורית, במקום לעבור את ההליך הארוך, המתיש והיקר של הנפקה ראשונית קלאסית. (לכתבה המלאה)
- 7.אכן ספאקים נחתכו בלמעלה מ50% כמו DESKTOP METAL (ל"ת)אשר 31/03/2021 07:43הגב לתגובה זו
- 6.תום 30/03/2021 15:36הגב לתגובה זוCciv תשלוט ב16.1% מלוסיד
- 5.אז מה השער ההגיוני למניה? (ל"ת)איל 30/03/2021 12:37הגב לתגובה זו
- 4.אבי 30/03/2021 08:14הגב לתגובה זומותג אמריקאי עם צוות של יוצאי חברות מובילות כמו איביי, אמזון, אפל, פורש,טסלה,מאזדה וכו'
- 3.חיליק 30/03/2021 00:31הגב לתגובה זואין קטגוריה אחת שבה לוסיד עדיפה על טסלה... לא בטווח, לא בכוח הסוס, לא במהירות ובטח שלא במחיר
- 2.רק מזומן 29/03/2021 23:18הגב לתגובה זויקר ומתקלקל במקרר.אפשר לקרוא לו גם בועה.למרות שגרינברג אולי לא יסכים.
- 1.למה להמציא סתם מספרים מנופחים (ל"ת)אילון 29/03/2021 22:07הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
