"כשקנינו את תעש היא הייתה בהפסד עמוק - כעת היא עברה לרווח"
חברת אלביט מערכות -2.69% נמצאת במומנטום חיובי ללא ספק. מתחילת השנה היא פרסמה 5-6 עסקאות עם מדינות מסביב לעולם בסכומים של מאות מיליוני דולרים. בשבוע שעבר החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2020 ועקפה את צפי האנליסטים בהכנסות ובשורה התחתונה. אמנם מדובר ברבעון חלש לאלביט, עם עליה קלה בהכנסות ומנגד ירידה של 9% ברווח התפעולי, אך היא מסיימת את השנה בעליה של 2.7% ברווח התפעולי ועליה של 7% בשורה התחתונה.
על פי האנליסטים, בשנת 2021 אלביט צפויה להכניס כ-4.78 מיליארד דולר, ולהגיע לרווח למניה של 6.85 דולר.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2020 הסתכם ב-278.8 מיליון דולר וצבר ההזמנות גדל ב-10% והסתכם ב-11 מיליארד דולר. בראיון לביזפורטל בעקבות הדוחות מסבירים נשיא אלביט בצלאל (בוצי) מכליס וסמנכ"ל הכספים יוסי גספר מדוע למעשה הצבר הוא האומדן החשוב ביותר ביחס לביצועי החברה.
אבל עוד קודם לכך. תקציבי הביטחון בעולם עולים?
מכליס: "ברוב העולם אני רואה שהגידול בתקציבי ביטחון נמשך. אנחנו רואים את זה באירופה וארה"ב. תקציבי הביטחון נמצאים בשיא ולא סביר שהמגמה תשתנה. העובדה שהתקציבים גדלים מבטיחה את המשך השגשוג שלנו. המצב טוב, יש כמות הזמנות משמעותית וגם הזדמנויות שעליהן אנחנו עובדים הן משמעותיות".
גספר מוסיף: "כשמסתכלים על תקציבי הביטחון של מדינות רואים פרספציה (תפיסה) של האיום הקיים על המדינות. באזור אסיה פסיפיק יש פרספציה של איום מצד הסינים, האמריקאים לוקחים את זה בחשבון וגם שאר המדינות באזור. בנוסף, יש דרישה לביטחון באוסטרליה ומדינות נוספות באסיה פסיפיק, כמו דרום קוריאה ועוד. כשאני מסתכל על כמות ההצעות שאנחנו מוציאים והערך הפוטנציאלי של ההצעות האלה יש מקום לאופטימיות לגבי המשך הצמיחה. גם במדינות אירופה כמו אנגליה, גרמניה וחלק מדינות סקנדינביה אנחנו רואים את הגידול בתקציבים, ובפרט השיפור ניכר בתחום הים, כשאנגליה למשל שתמיד הייתה מעצמה ימית ממשיכה להיות כזו. האזורים הפחות טובים מבחינתנו זה אמריקה הלטינית, שבגלל הקורונה הכל די מדשדש ועומד במקום. אך להערכתנו זה הגיע ל"תחתית החבית". ברגע שהם ייצאו מהקורונה - בעיקר ברזיל - נראה גם עלייה שם, אבל ככל הנראה די קטנה. ולגבי הארץ - כשתהיה ממשלה יהיה תקציב והדברים יחזרו למסלול. אם לא יהיה תקציב – נמשיך לצלוע.
- אלביט בחוזה ביוון: 758 מיליון דולר לאספקת מערכות PULS
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתם מסמנים את תחום הים כאסטרטגי עבור אלביט. מדוע?
גספר: "אנחנו רואים את התקציבים שהולכים וגדלים בתחום מערכות הגנה בים בפרט, אם בספינות שטח ואם בצוללות וכבר קיבלנו הזמנות בתחום הזה. אבל האמת היא שהגידול בתקציבים פחות משמעותי עבורנו כי למעשה התחלנו מרמה נמוכה מאוד בתחום העסקים הזה ולכן פוטנציאל הגידול בו מבחינתנו הוא אין סוף. עד שנגיע להיות שחקן שמוכר מיליארדים בשוק הזה ייקח שנים אבל אנחנו בהחלט מכוונים לשם.
"ההחלטה לקנות את חברת ספרטון שמפתחת מערכות אלקטרוניות שתומכות בלוחמה ימית עבור הצי האמריקאי ב-380 מיליון דולר, היא החלטה אסטרטגית שתשים אותנו בפוזיציה חשובה בשוק האמריקאי ואנחנו צופים את השלמת העסקה בשבועות הקרובים, שמצטרפת לחוזים הנוספים שלנו באנגליה ובאסיה פסיפיק, בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים כל אחד.
מכליס: "החשיבות של רכישת ספרטון היא גדולה מכיוון שארה"ב מהווה שליש מהמכירות שלנו ומעבר לכך היא תחזק את האחיזה שלנו בתחום הים ותאפשר לנו למצב את עצמנו בשוק הזה. אנחנו ממשיכים לחפש הזדמנויות רלוונטיות לרכישה. המאזן שלנו מאפשר את זה, הטכנולוגיות מאפשרות להרחיב את הפרוטפוליו וגם פוזיציות השוק שלנו.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
איך הקורונה השפיעה עליכם?
מכליס: "הקורונה השפיעה קצת היא עיכבה אספקה של ספקים. בנוסף לקח זמן עד שכולם התרגלו לעבודה מהבית, אבל אנחנו שמחים שהשורה התחתונה של השנה בדוחות שלנו מראה שכאילו לא הייתה קורונה.
"אני מסתכל קדימה ורואה פוטנציאל גדול וחושב שמעולם לא היה לנו קודם. הפורטפוליו שלנו רחב ורלוונטי וכולל גם האסטרטגיה שלנו להיות חברה גלובלית. יש לנו בעולם עשרות חברות בנות, מקומיות במדינות שלהן, שהן כמו שגרירים שלנו שם. הן נהנות מהרצון של המדינות להתמודד עם האתגרים הביטחוניים וגם מסייעות לכלכלה המקומית ומייצרות מקומות עבודה במדינות היעד. כך למשל בקורונה, העובדה שהיו חברות בנות עזרו לנו לתקשר באופן רציף עם הלקוחות שלנו והחברות המקומיות נתפסו כחלק מהמאמץ לחזק את הכלכלה במדינות הללו.
אלביט תמשיך לצמוח?
מכליס: "אין ספק שהחברה תמשיך לצמוח בכל הפרמטרים גם של הזמנות חדשות. יש לנו גם גידול במכירות וברווח אבל יותר חשוב - אנחנו רואים את זה לפי פוטנציאל ההזמנות. מתחילת 2021 הגיעו עוד הזמנות משמעותיות שלא לא נכללות בצבר של 2020, כמו ההזמנה יוון שהודיעו לנו שנבחרנו וטרם קיבלנו את החוזה.
מהם מנועי הצמיחה של אלביט?
מכליס: "יש לנו לא מעט כאלה. כל הנושא של לחימה רשתית ואוטונומיה היא מנוע צמיחה. אנחנו צומחים בכל התחומים: באוויר, בים, ביבשה, כאשר הכל משולב עם בינה מלאכותית, ביג דאטה ו-AI, וזאת לצד מערכות הגנה בים. שהן גם מערכות הגנה וגם איסוף מודיעין משולב אנחנו נמצאים חזק בחימושים מדויקים. הפרוטפוליו מגוון ואנחנו לא שמים את כל הביצים בסל אחד. יש הרבה אלקטורים שמשלימים אחד את השני.
למה התמחור של אלביט הוא יחסית נמוך? אתם במכפיל רווח של כ-16-18.
גספר: "למיטב זכרוני אנחנו במכפילים דומים לחברות הביטחוניות האמריקאיות. התמחור נובע משני אלמנטים - מהתוצאות והתחזית לעתיד. אולי מול הצמיחה בצבר שתתורגם למכירות יכול להיות שיש שמרנות מסוימת כלפינו".
יש אנליסטים שצופים לכם צמיחה של יותר מ-10-15% ב-2021. זה סביר?
גספר: "לא. בתחומים שלנו זה נדיר שיש צמיחה דו ספרתית. מה שכן, בצבר ההזמנות צמחנו בצורה דרמטית. ההזמנות בתחומים שלנו נפרסות על מספר שנים ולכן זינוק כה גדול בצמיחה הוא די נדיר, אבל מה שכן חשוב הוא שיש לנו צמיחה קבועה ועקבית והצמיחה בצבר אומרת הכל".
אתם מציגים תמונה ורודה אבל הרבעון האחרון של 2020 היה חלש
מכליס: "לא נכון לנתח את אלביט לפי רבעונים. כפי שיוסי אמר, הפרויקטים הם תהליכים ארוכים טווח ונמשכים 3-4 שנים, לפעמים מגיעה אבן דרך בדיוק לפני סוף הרבעון או בתחילת הרבעון הבא וזה משפיע בצורה משמעותית על התוצאות. פחות נכון במקרה של אלביט להסיק מסקנות על סמך תוצאות רבעוניות. לכן, לא הייתי נותן משקל משמעותי לרבעון כזה או אחר. בעיני יותר נכון להסתכל על אלביט בראייה שנתית. צבר ההזמנות מצביע על יכולת הצמיחה מפני שצריך למכור. כאמור, רואים צמיחה יפה של 10% בצבר ההזמנות. לא בטוח שנגיע לצמיחה כזו במכירות אבל תהיה צמיחה יפה, צבר ההזמנות ימשיך לגדול. עם הודעות ביוון ועסקאות נוספות שאמורות להיות מתורגמים למכירות ורווח בשנים הקרובות".
איך השתלבו הרכישות האחרונות, איך השתלבה תעש, הסינרגיה כבר מוצתה ?
גספר: "קנינו את תעש בסוף 2018 כשהייתה בהפסד עמוק. את 2020 סיימנו כשתעש עברה כבר לרווח, אמנם קטן אבל לפחות היא כבר לא באדום. כשקנינו אותה שמנו שני וקטורים עיקריים וחשובים מאוד של טרנספורמציה של תעש לחברה בריאה: הראשון הוא שיפור הרווחיות ואנחנו מקדימים את התוכנית הרב שנתית שתכננו. תעש כאמור כבר מרוויחה. היא אמנם רחוקה מהרווחיות הממוצעת של החברה אבל עצם העבודה שהיא עברה מאדום כהה לרווחיות זה דבר טוב. והדבר השני הוא להביא הזמנות מהשוק הבינלאומי לתעש. אלביט מוכרת בערך 22-23% בשוק המקומי והשאר בעולם. כשקנינו את תעש היא מכרה 20% לשוק הבינלאומי ו-80% למשרד הביטחון, והשנה כבר יותר מ-50% מההזמנות של תעש זה מהשוק הבינלאומי. גם ברווחיות אנחנו רוצים להביא את תעש לאיפה שאלביט נמצאת. זה ייקח זמן אבל אנחנו בדרך הנכונה לפי התוכנית הרב שנתית".
"קנינו ב-2019 גם את חברת האריס בתחום ראיית הלילה בארה"ב. הביצועים שלה בסך הכל טובים מאוד ואפילו יותר טובים ממה שציפינו מבחינת הבאת הזמנות והיא השתלבה בפעילות אמריקאית שלנו בחברת הבת עם סינרגיה טובה מאוד.
"אלה שתי הרכישות הגדולות האחרונות. אם אלך קצת יותר אחורה, קנינו לפני שלוש-ארבע שנים חברה באמריקה בשם יוניברסל אוויוניקס. היא עוסקת בתחום האוויוניקה האזרחית. היא נפגעה על ידי הקורונה וראינו את הפגיעה הזו ברבעון השלישי של 2020 כאשר מחקנו ערך נכסים מסוימים גם בחברה הזו. אבל זה נראה שעם התאוששות שוק הטיסות האזרחיות, לאט לאט היא תחזור לאיפה שהייתה. אני כן רוצה לציין שלמרות הקורונה היא מרוויחה בהחלט ומתפקדת.
אלו איומים יש עליכם?
מכליס: "80% אצלנו הולך לייצוא ורק 20% בארץ ולכן שער הדולר הנמוך לא עוזר לנו. השער יותר טוב ממה שהיה בינואר אבל בהחלט יש מקום לשיפור".
גספר: "דולר חלש לא טוב לנו כי אנחנו חברת ייצוא. עשינו הגנות מטבע שעזרו לנו להתמודד עם הירידה בשער הדולר, ולשנה הקרובה תכננו תקציב ושערים. בסופו של דבר לומדים לחיות עם הדברים האלה ועושים הגנות ככל שניתן כדי שההשפעה תהיה קטנה כלל האפשר.
"בנוסף, אנחנו פועלים להתייעלות. למשל: שילוב מערכת ERP אחת כוללת שתשרת את כל החברה. היום יש לנו 11 מערכות כאלה וזה לא יעיל. השינוי שאנחנו עושים ישפר את ההון החוזר, המלאים, ייצור שפה אחת ואחידה בכל החברה ויביא לקיצור בלוחות זמנים. עשינו בשנים האחרונות השקעות משמעותיות בתחום ונמשיך לעשות את זה עד שכל החברה תתנהל על מערכת אחת. הודענו על רה ארגון, הורדנו חטיבה אחת כדי להיות יותר מותאמים לדרישות השוק. וגם כדי לייעל את העבודה מהבית עם תשומות יותר קטנות ובצורה יותר מהירה. גם זה מהלך שאמור לשפר ולעזור לנו להגיע ליעדים".
התעשייה האווירית פוגעת בחברה?
מכליס: "שתי החברות לא באמת מתחרות אלא רק בסגמנטים קטנים. החשיפה בין הפרוטפוליו של החברות לא גדולה, למעט בתחום המל"טים. מנגד, גם יש שיתופי פעולה".
יש סקטורים שאתם רוצים לצאת מהם?
מכליס: "אנחנו בוחנים את עצמנו ואת הפרוטפוליו כל הזמן אם ישנה בנקודה כזו או אחרת פעילות ואם צריך יוצאים ממנה או בוחנים מה לעשות איתה. כרגע אני לא מזהה משהו כזה".
מה החזון לעוד 3-4 שנים?
מכליס: "תחום הים שגדל מאפס צפוי להתפתח בצורה משמעותית. בתחום הפלטפורמות הלא מאוישת, ים, אוויר, יבשה רואים פוטנציאל צמיחה משמעותית. עשינו שינוי ארגוני. העברנו את תחום המל"טים לחטיבת אוויר כהתאמה יותר טובה לדרישות השוק. תאר לעצמך מערך מסוקים שמפעיל מערך מל"טים במקום מרצפה כמו שיש היום – זה יקרה מהאוויר. זה טרנד שהולך ומתגבר. לנו יש פוטנציאל וטכנולוגיות מצוינות להשתלב בטרנד הזה. גם התחום של הרובוטיקה, AI, ביג דאטה, מכונות שמסוגלות לחשוב ולהסיק מסקנות. יש לנו קבוצות גדולות מאוד שעסוקות בזה והיכולות האלה משולבות וישולבו במערכות ההגנה שלנו.
"אלה דברים שבטווח היותר ארוך יקבעו את נקודת העבודה הטכנולוגית של מערכות ההגנה. במקומות האלה יש לנו טכנולוגיות מתקדמות ומובילות בעולם ואנחנו מאמינים שנהיה רלוונטיים כשהדברים האלה יתורגמו למבצעיות. כמובן, העבודה שלנו עם צה"ל עוזרת בזה, כי צה"ל הוא מהמובילים בקונספט הזה".
מילה לסיום על ישראל?
מכליס: "אנחנו מעסיקים 17 אלף עובדים, מתוכם 13 אלף בארץ בצורה ישירה, ועוד אלפים רבים במעגלים נוספים וגאים להיות חברה שתורמת לביטחון ישראל וגם לכלכלה ולחברה. שיהיה לכולנו חג פסח שמח".
כאמור, את שנת 2021 פתחה אלביט עם מומנטום חיובי של מספר חוזים חדשים, כשהאחרון הוא חוזה של 300 מ' דולר' למל"טים עם מדינה באסיה ל-5 שנים לאספקת מטוסים ללא טייס (מל"ט) מסוג הרמס 900.
לפני כן הודיעה החברה על זכייה בשני חוזים בהיקף של 128 מיליון דולר לתקופה של שלוש שנים לאספקת מערכות הגנה אקטיבית וכוונות מפקד אלקטרו-אופטיות לצבא הולנד; לצד זכייה בחוזה לאספקת נגמ"שים מסוג VBTP לצבא יבשה של מדינה באסיה-פסיפיק
בינואר דיווחה החברה על חוזה של 170 מיליון דולר לאספקת טנקים למדינה באסיה-פסיפיק לתקופה של שלוש שנים לאספקת טנקים קלים מסוג סברה.
לפני כן חתמה החברה על חוזה לכלי שיט בלתי מאוישים למדינה באסיה-פסיפיק בהיקף שאינו מהותי. עוד קודם לכן, חברה בת באנגליה זכתה בחוזה בהיקף של כ-166 מיליון דולר (כ-123 מיליון ליש"ט) ממשרד ההגנה הבריטי,
- 12.תחום האמל"ח תמיד יפרח...... (ל"ת)ליאור 04/04/2021 08:28הגב לתגובה זו
- 11.החוק והצדק 03/04/2021 21:45הגב לתגובה זוכל כל ב מגיע יומו ו ובדומה מה שקרה בשיכון ובינוי יבוא יום והציבור ידע איזה אחלה חברה זאת ! כמה כסף הפסיד אחד ממנהליה מר שפורר בתרגיל העונש /העוקץ? לבדואי יש 40 נשה סבלנות ! בהצלחה לישרים בעם!!!
- 10.אאא 02/04/2021 23:47הגב לתגובה זולא "הפסדעמוק" ולא "יער". תעש אוזנה לפני מכירה לאלביט.אלביט רכשו חברה עם פוטנציאל מדהים במחיר הזדמנותי.
- 9.שלום א 02/04/2021 23:08הגב לתגובה זוגאה לומר שהייתי חייל סדיר תחת פיקודו של בוצי ..תמיד ישר..תמיד מוכשר..למדו.. סקרן..ומוח מבריק. אמן והמדינה היתה יכולה להנות מכישוריו כמנהיג !! פעם תותחן תמיד תותחן!! תמשיך לעלות ולהצליח !! 411
- 8.אייל 02/04/2021 19:34הגב לתגובה זואלביט היא חברה מסודרת כיף לעבוד בחברה כזואתי
- 7.אקבולבול 02/04/2021 14:47הגב לתגובה זוובהכרח מפסידה כסף והמדינה מסבסדת על חשבוננו. לא חוכמה גדולה להבריא חברה ממשלתית מנופחת
- 6.מבין 02/04/2021 14:46הגב לתגובה זוהתרחבו ללא כל חשיבה עם העסקים שקנו
- קשקוש (ל"ת)לא מבין 03/04/2021 22:43הגב לתגובה זו
- 5.הניהול של תעשיה צבעית היה גרוע והתכנןלוגיה שלהם היתה נ (ל"ת)אריה 02/04/2021 14:00הגב לתגובה זו
- עוץלי 02/04/2021 18:20הגב לתגובה זוהניהול של התעשיה הצבעית נעשה בטמבור ובנירלט
- 4.הסיכון היחיד של אלביט ......תחשבו לבד.... (ל"ת)אנונימי 02/04/2021 13:17הגב לתגובה זו
- 3.תעשניק 02/04/2021 11:10הגב לתגובה זולפני שקניתם את תע"ש הממשלה ייבשה אותה ולא דאגה לעיסקאות כדי ש"מישהו" יוכל לקנות את תע"ש בזול. לכן ברגע שקניתם אותה פתאום התחילו העיסקאות להגיע והחברה עברה לרווח. זה לא שאלביט גאונים פשוט מכירים את האנשים הנכונים בשילטון.
- ואיך השינוי במכירות בחו"ל מסתדר עם התיאוריה הזו? (ל"ת)אלביטניק 03/04/2021 22:46הגב לתגובה זו
- 2.רפי 02/04/2021 10:46הגב לתגובה זומה אתם אומרים על המנייה?האם יש שם מקום לעלייה במחיר המנייה?
- דגן 02/04/2021 21:15הגב לתגובה זובשמיים.
- 1.ישר כח, ממש חברה ראויה לכל מחמאה (ל"ת)ללא ספק 02/04/2021 10:25הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
