רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

לקראת הדיון בקונגרס: המנכ״לים יוצאים למלחמה

האם ארה״ב תבטל את החוק שמגן על הרשתות החברתיות? 
אור צרפתי | (1)

מחר ראשי ענקיות הטכנולוגיה יפגשו בקונגרס, לצורך דיון על תפקידם של הרשתות החברתיות בהסטה, קידום קיצוניות והעברת ״פייק ניוז״. במרכז הדיון יעמוד סעיף 230 לחוק התקשורת הפדרלי, המסיר מפלטפורמות אינטרנטיות כל אחריות על תוכן שפורסם ע״י צדדים שלישיים, ומאפשר לחברות שליטה מלאה בכל הנוגע לסינון והסרה של תוכן. בין המוזמנים: מארק צוקרברג מנכ״ל פייסבוק (סימול:FB), ג׳ק דורסי מנכ״ל טוויטר (סימול:TWTR) וסונדאר פיצ׳אי מנכ״ל גוגל (סימול:GOOG) שמחזיקה בין היתר ב-YouTube.

 

״לרגולציה יש תפקיד חשוב, היא נועדה להבטיח שהחברות מגנות על התוכן שמוצג ברשת הפתוחה, תוך התייחסות לסכנות והגדלת אחריותם״ אמר מנכ״ל גוגל. ״עם זאת, אנו מודאגים מכך שההצעות האחרונות לשנות את סעיף 230- כולל קריאות לביטול הסעיף בכללותו- לא ישרתו מטרה זו. למעשה, יהיו לכך השלכות גדולות יותר כמו פגיעה בחופש הביטוי, ופגיעה ביכולתן של החברות להגן על המשתמשים לנוכח האתגרים המתפתחים בכל רגע.״ הוסיף פיצ׳אי כאשר הוא מזהיר מפני שינויים קיצוניים בסעיף 230. 

 

ביקורות רבות נשמעו כנגד החוק שחוקק ב-1996, אך חוסר ההסכמה בין הדמוקרטים לרפובליקנים הגנו עליו מפני שינויים רגולוטריים. המנכ״לים הולכים על קו ברור, הם ייתנו ״עצם״ לקונגרס וימנעו את ביטול החוק. ״במקום לתת לחברות חסינות, יש לדרוש מהפלטפורמות להוכיח קי יש בידיהם מערכות שמזהות תכנים לא חוקיים ואמצעים להסרתם״ אמר צוקרברג, מנכ״ל פייסבוק. ״יש לחייב את החברות לפתח מדיניות תוכן שתהיה ברורה ונגישה. כזאת שתודיע למשתמשים על התוכן שהוסר ותיתן אפשרות לערעור על ההחלטה. כמו כן על החברות לפרסם את האופן בו המערכות המיועדות לטפל בתוכן פוגעני עובדות לאורך זמן״ הציע סונדאר פיצ׳אי. 

 

שלא תטעו, המנכ״לים לא הפכו לפילנתרופים- הם המרוויחים הגדולים. מחר, יציין מנכ״ל גוגל את הפעם השנייה בה הוא מופיע בפני הקונגרס בכדי לדון באותו סעיף. זאת תהיה הפעם השלישית עבור צוקרברג ודורסי. במקום להילחם בקונגרס ולמחוק את סעיף 230, הם מציעים לחברות ליישם מדיניות ולהפעיל מערכות שיגנו על המשתמשים, ייפקחו על התוכן שהוסר מהרשת וינהלו הליך מנהלי תקין. בכך הם מרוויחים את המשך ההגנה והסרת האחריות שמספק סעיף 230, ומרוויחים כפול בכך שהם מקשיחים את חסמי הכניסה. אותו 

 

הם מציעים את מה שלהם כבר יש. יזם עם חלום ורעיון שיתחרה בגדולות, או חברה קיימת בתחילת דרכה, ייצטרכו להתמודד עם חסמים רגולטוריים שיעלו הון וייקשו על פיתוח המוצר. פייסבוק כבר יישמה את ההצעה של גוגל, והקימה את ״המועצה המפקחת״- קבוצת מומחים שאחראית לדון בערעורים על הסרת תוכן (מכריעה כעת בחסימת טראמפ). לא רק, פייסבוק השקיעה מיליוני דולרים ופיתחה עשרות מערכות בכדי להילחם ״בפייק ניוז״, עם זאת צוקרברג טוען שאי אפשר למנוע את התופעה לחלוטין.

 

״אין להטיל אחריות על הפלטפורמה אם היא פספסה זיהוי של תוכן פוגעני או מסית- זה לא פרקטי עבור רשתות עם מיליארדי פרסומים ביום- יש לדרוש מהן מערכות נאותות שיטפלו באותו תוכן לא חוקי״, אמר צוקרברג. ״למרות שאנחנו עובדים קשה בכדי למנוע ניצול לרעה של הפלטפורמות השונות, השיחות ברשת תמיד יישקפו את הנאמר בסלון, בטלוויזיה ובטלפון- הפילוג בחברה שלנו הוא עמוק ואנו רואים זאת ברשתות שלנו״. הוסיף. 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פסקה #3 , שורה #4: 'להוכיח כי' ** (ל"ת)
    Qa 25/03/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.