שרון פרשקובסקי
צילום: גבע טלמור
מחירי הדירות לאן

פרשקובסקי - פי 14 ב-5 שנים לשווי של 2 מיליארד שקל; מה יהיה בהמשך?

שרון פרשקובסקי מנכ"ל החברה על מחירי הדירות, על המקומות שכדאי למשקיעי נדל"ן להשקיע בהן ועל מנועי הצמיחה של החברה
נתנאל אריאל | (7)

חברת הנדלן פרשקובסקי 0.75% הציגה בשבוע שעבר תוצאות שיא לשנת 2020 עם רווח נקי שנתי של 243.5 מיליון שקל ורווח רבעוני של 100 מיליון שקל. ההכנסות ב-2020 הסתכמו בכ-1,227 מיליון שקל, גידול של 21% לעומת שנה קודמת. הגידול השנתי הוא עניין מתמשך בפרשקובסקי - היא צמחה ביותר מפי 5 ב-5 השנים האחרונות והמניה שלה זינקה בתקופה זו פי 14. כן, חברות לא צריך להשקיע בטכנולוגיה כדי להרוויח. גם חברות לכאורה משעממות יכולות לספק תשואה מרשימה.  

הזינוק בפרשקובסקי ובמניות הנדל"ן למגורים בשנים האחרונות נובע משתי סיבות מרכזיות. האחת - בעבר החברות האלו תומחרו בבורסה בחסר. פשוט לא התייחסו לרווחים העתידיים שלהן; וסיבה שנייה - מחירי הדירות ממשיכים לעלות. התוכנית - מחיר למשתכן לא פגעה בחברות, אפילו ההיפך, הן השתמשו בה לפיתוח זרועי מכירות, כשבפועל ההתרכזות של המדינה במחיר למשתכן, גרמה ליובש גדול במכרי קרקעות ועליית מחירים.

אז מה הולך להיות בהמשך? חברות הבנייה ימשיכו להרוויח, השאלה אם זה כבר מגולם במחירים. ולגבי מחירי הדירות? שרון פרשקובסקי אמר לפני שנה בראיון TV שהמחירים יעלו - והוא צדק. הנה מה שיש לו להגיד הפעם - "הצפי הוא לעליית מחירים, בגלל שיווק בחסר של קרקעות בשנתיים האחרונות. אני מעריך כי עליית המחירים תעמוד על בין 5%-10%".

נכון שיש לו אינטרס שהמחירים יעלו, אבל  זה לא אומר שהוא טועה. בעבר (ולא רק פעם אחת) הוא צדק. 

איזה פרויקטים של החברה יהיו בולטים בשנת 2021?

"הפרויקט הבולט של החברה הוא פרוייקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בשכונת נווה שאנן בחיפה. מדובר בפרויקט שמהווה רובע מגורים חדש הכולל 10 בנייני יוקרה, חידוש תשתיות, כבישים ופיתוח סביבתי נרחב. הפרויקט כולל 486 יחידות דיור ב-4 מגדלים בני 15 קומות ועוד 6 מגדלים בני 9 קומות.

"פרויקט נוסף - פרויקט נווה דורון ברמלה הוא פרויקט הדגל שלנו – אנחנו מקימים בשכונת נווה דורון החדשה כ-1,800 יח"ד ב- 24 בניינים בני 6-28 קומות. השנה אנחנו מעמיקים את אחיזתנו בפרויקטים של דיור להשכרה ארוכת טווח מכיוון שאנחנו מאמינים שהמסלול הזה נותן פתרון חלקי למצוקת הדיור בישראל.  כרגע יש לנו פרויקט ברמלה – החברה זכתה במכרז של דירה להשכיר להקמת 248 דירות ב-4 בבניינים בשכונת נאות שמיר החדשה. ובלוד במכרז של דירה להשכיר ורמ"י להקמת 352 יח"ד בלוד. כרגע הפרוייקטים נמצאים בהליך תיכנוני והצפי כי שיווק הדירות יחל במהלך שנת 2022. 

איך אתה כקבלן ויזם נערך ליום שאחרי הקורונה?

"ענף הנדל"ן בזמן הקורונה הוגדר כענף חיוני, ולכן עבדנו כמעט רגיל לאורך התקופה, למרות הסגרים. כל הפרויקטים שלנו ימסרו לדיירים בזמן.

למה מחירי הדירות בתל אביב ממשיכים לעלות ובחיפה הזולה הם יורדים?

"עפ"י נתוני הלמ"ס אכן המחירים למחוז חיפה עלו, אבל הנתונים כוללים גם את הקריות וגם דירות יד שנייה. אם ניכנס לעומק, בקריות יש היצע דירות מאוד גדול, ובעיר חיפה כמעט לא הייתה בנייה חדשה. כפי שניתן לראות בדוחות שלנו קצב המכירות לא ירד אלא רק התגבר בחיפה. תל אביב היא אחת הערים המבוקשות בישראל ולכן לא ניתן להשוות אותה לחיפה – יש בה תנופת בנייה יוצאת דופן גם בפרויקטים חדשים וגם בהתחדשות עירונית.

 

מה אתה יכול להציע למשקיעי הנדל"ן - איזה מקומות להשקעה מעניינים מבחינת תשואה?

"אני חושב שמי שמחפש דירה להשקעה ואפילו למגורים, צריך להסתכל על אזורים חדשים ומתפתחים, שכן רכישת דירה בשכונה חדשה, היא השקעה נכונה מכיוון שלרוב כאשר מסתיים הפיתוח והשכונה מוכנה לאיכלוס – המחירים עולים ללא קשר למצב השוק כולו".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אני 25/03/2021 07:56
    הגב לתגובה זו
    גורפים כסף עם שופל
  • 6.
    דייר מודאג 21/03/2021 21:20
    הגב לתגובה זו
    אחלה חברה רמה גבוהה רק חבל שהחומר האנושי שם מגעיל איך א סיוון מנהל פרוייקט שרודה ומקלל את העובדים מר פ הון אנושי זה א ב
  • 5.
    בני 21/03/2021 16:06
    הגב לתגובה זו
    אחת הטובות שבהם אני גר בבניין שלהם הבניין קיים כ 7 שנים גם שנוצרת תקלה הם מגיבים מייד ובמיוחד בתקופת האחריות וגם לאחר מכן תמיד יש אפשרות ויעוץ.
  • 4.
    חיים 21/03/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
    לפי הגרף המניה עלתה פי 5 ואילו החברה גדלה פי 14...
  • 3.
    החברה מנוהלת על ידי משפחה רצינית שאכפת להם ויודעים 21/03/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
    החברה מנוהלת על ידי משפחה רצינית שאכפת להם ויודעים לחסוך ולנהל נכון כל הכבוד להם מחזיק את המניות
  • 2.
    בב 21/03/2021 15:19
    הגב לתגובה זו
    הכל המדינה אשמה...
  • 1.
    קניתי בנווה דורון החדשה אחלה (ל"ת)
    א.ח 21/03/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.