צבא סין אוסר הכנסת רכבי טסלה למתקנים צבאיים
סין מגבילה את השימוש ברכבי TESLA INC בצל סוגיות של בטחון לאומי. לפי הדיווח בבלומברג, הצבא הסיני אסר על רכבי המותג של היזם אילון מאסק להכנס למתקנים צבאיים במדינה עקב חשש ממידע שיאסף על ידי המצלמות המותקנות בהם, כך לפי מקורות שקיבלו לידם את הצו שהוצא. ההוראה מתירה לבעלי רכבי טסלה המשרתים בצבא סין לחנות את רכביהם מחוץ למתקנים הצבאיים.
במקביל, בוול סטריט ג׳ורנל מדווחים כי מעבר לאנשי צבא המגיעים למתקנים צבאיים, למעשה הממשל הסיני מבקש לצמצם את השימוש ברכבי טסלה בכלל בקרב משרתים בצבא, חברות ממשלתיות הפועלות בתחומים רגישים וכן סוכנויות ממשלתיות חיוניות, וזאת כאמור עקב החשש מדלף של מידע בטחוני סודי.
ברכבי טסלה מותקנות אם כן מספר מצלמות המסייעות לנהגים לחנות ולראות את סביבת הרכב, וכמו כן מיועדות ליישומי רכב אוטונומי שמקדמים בחברה. בדגמי טסלה 3 וטסלה Y מותקנת גם מצלמה במראה האחורית, אשר כבויה כברירת מחדל.
מאסק מצדו התייחס ב-2019 לאותה מצלה הנמצאת בפנים הרכב וצייץ בטוויטר ב-2019 כי ״היא שם בשביל מתי שנתחיל להתחרות באובר ובליפט ואנשים יאפשרו לרכב שלהם לעשות בשבילם כסף, כחלק ממיזם הצי האוטונומי של טסלה״.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכוונה היא כשהרכבים יהיו אוטונומיים באופן מלא, במקום שנהג יבצע שליחויות בעצמו או יסיע נוסעים בתמורה לתשלום, הוא יוכל לשלוח את הרכב לבצע משימות לבדו, בעודו נשאר בבית - ובמקום שסתם יישב בחניה. ״כך, במקרה שמישהו ׳דופק׳ לך את הרכב, תוכל לראות את זה בוידאו״. מאסק דיבר לא פעם על הערך בדאטה המצולמת שאוספים רכבי טסלה, שעשויים לשמש את יישומי רכב אוטונומי, כפי שצוין ובהתאם לדוגמה לעיל עליה הסביר היזם בטוויטר.
שוק הרכב האוטונומי כולו נסמך על איסוף של נתונים כדי לקלוט את סביבת הרכב ולהמנע מתאונות וכד׳. לצד השימוש במצלמות ״רגילות״, קיים גם שימוש במצלמות תרמיות ( פורסייט -2.92% ), ברדארים (ארבה) ובליידארים (LiDar, רדארים מבוססי קרן לייזר - כמו אלה של אינוויז הישראלית, AEVA, לומינאר ועוד). מלבד הסיוע לנהג, לנתונים הנאספים על ידי כלים אלה יש גם ערך כלכלי כפי שרמז מאסק. למשל, בחברת אוטונומו הישראלית שתונפק דרך ספאק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, פיתחו זירת מסחר אליה מגיעים נתונים שכאלה מחברות הרכב, ואלה נמכרים לחברות ביטוח בין היתר.
ובחזרה לסין ולטסלה, בהמשך הפרסום של הוול סטריט ג׳ורנל צויין כי הצעד של ממשלת סין אינו מגיע בחלל ריק, כי אם בתום בדיקה בטחונית של רכבי טסלה, כך לפי מקורבים לסוגייה. גורמים רשמיים מטעם המעצמה מצאו כי החיישנים של טסלה יכולים לשמור תיעוד ויזואלי של סביבת הרכב.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כמובן שאותם אנשי צבא ועובדי תעשיות בטחוניות בסין אינם הלקוחות היחידים של טסלה במדינה. למותג הרכב החשמלי שוק גם מלבדם, וטסלה אף מחזיקה במפעל ייצור בסין, אותו הקימה ב-2019 בהשקעה של כ-2 מיליארד דולר.
- 7.נחמד אחד 30/05/2021 20:08הגב לתגובה זומתי יפול האסימון של אנשי הסייבר
- 6.חכם ביום 30/05/2021 19:42הגב לתגובה זוישראל נרדמת בעמידה....סייבר זה העתיד
- 5.
- מעניין מתי יפול האסימון אצלנו בארץ... (ל"ת)חכם ביום 30/05/2021 20:26הגב לתגובה זו
- 4.טכנולוג 20/03/2021 21:45הגב לתגובה זולצד השימוש במצלמות ״רגילות״, קיים גם שימוש במצלמות תרמיות ( פורסייט +3.82% ), ברדארים (ארבה) ובליידארים (LiDar, רדארים מבוססי קרן לייזר - כמו אלה של אינוויז הישראלית, AEVA, לומינאר ועוד).????????????????????? מיליון חברות משתמשות בטכנולוגיות האלה... מה הטעם להזכיר כמה חברות קיקיוניות מישראל????????????????? כתב על סמים
- 3.BAAS (ל"ת)רק NIO 19/03/2021 20:40הגב לתגובה זו
- 2.שגיא 19/03/2021 19:14הגב לתגובה זועכשיו nio , תהיה המכונית הנמכרת ביותר...
- 1.SIV 19/03/2021 17:43הגב לתגובה זוזאת אומרת, לא טסלה ולא שום חברת יצור רכבים חשמליים אחר לא יתפוס באופן מלא את השוק. תמיד יהיה צורך בשוק כלי רכב עם מנועים לא חשמליים!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
