אילון מאסק
צילום: יוטיוב

צבא סין אוסר הכנסת רכבי טסלה למתקנים צבאיים

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, בבדיקה בטחונית שערך הממשל נמצא כי קיים חשש לתיעוד של מתקנים רגישים ע"י המצלמות המותקנות ברכבי המותג של היזם אלון מאסק. גם עובדי חברות ממשלתיות מתחומי הביטחון יצטרכו לצמצם את השימוש בדגמי טסלה
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה טסלה סין

סין מגבילה את השימוש ברכבי TESLA INC בצל סוגיות של בטחון לאומי. לפי הדיווח בבלומברג, הצבא הסיני אסר על רכבי המותג של היזם אילון מאסק להכנס למתקנים צבאיים במדינה עקב חשש ממידע שיאסף על ידי המצלמות המותקנות בהם, כך לפי מקורות שקיבלו לידם את הצו שהוצא. ההוראה מתירה לבעלי רכבי טסלה המשרתים בצבא סין לחנות את רכביהם מחוץ למתקנים הצבאיים. 

במקביל, בוול סטריט ג׳ורנל מדווחים כי מעבר לאנשי צבא המגיעים למתקנים צבאיים, למעשה הממשל הסיני מבקש לצמצם את השימוש ברכבי טסלה בכלל בקרב משרתים בצבא, חברות ממשלתיות הפועלות בתחומים רגישים וכן סוכנויות ממשלתיות חיוניות, וזאת כאמור עקב החשש מדלף של מידע בטחוני סודי.

ברכבי טסלה מותקנות אם כן מספר מצלמות המסייעות לנהגים לחנות ולראות את סביבת הרכב, וכמו כן מיועדות ליישומי רכב אוטונומי שמקדמים בחברה. בדגמי טסלה 3 וטסלה Y מותקנת גם מצלמה במראה האחורית, אשר כבויה כברירת מחדל.

מאסק מצדו התייחס ב-2019 לאותה מצלה הנמצאת בפנים הרכב וצייץ בטוויטר ב-2019 כי ״היא שם בשביל מתי שנתחיל להתחרות באובר ובליפט ואנשים יאפשרו לרכב שלהם לעשות בשבילם כסף, כחלק ממיזם הצי האוטונומי של טסלה״.

הכוונה היא כשהרכבים יהיו אוטונומיים באופן מלא, במקום שנהג יבצע שליחויות בעצמו או יסיע נוסעים בתמורה לתשלום, הוא יוכל לשלוח את הרכב לבצע משימות לבדו, בעודו נשאר בבית - ובמקום שסתם יישב בחניה. ״כך, במקרה שמישהו ׳דופק׳ לך את הרכב, תוכל לראות את זה בוידאו״. מאסק דיבר לא פעם על הערך בדאטה המצולמת שאוספים רכבי טסלה, שעשויים לשמש את יישומי רכב אוטונומי, כפי שצוין ובהתאם לדוגמה לעיל עליה הסביר היזם בטוויטר.

שוק הרכב האוטונומי כולו נסמך על איסוף של נתונים כדי לקלוט את סביבת הרכב ולהמנע מתאונות וכד׳. לצד השימוש במצלמות ״רגילות״, קיים גם שימוש במצלמות תרמיות ( פורסייט -2.72% ), ברדארים (ארבה) ובליידארים (LiDar, רדארים מבוססי קרן לייזר - כמו אלה של אינוויז הישראלית, AEVA, לומינאר ועוד). מלבד הסיוע לנהג, לנתונים הנאספים על ידי כלים אלה יש גם ערך כלכלי כפי שרמז מאסק. למשל, בחברת אוטונומו הישראלית שתונפק דרך ספאק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, פיתחו זירת מסחר אליה מגיעים נתונים שכאלה מחברות הרכב, ואלה נמכרים לחברות ביטוח בין היתר.

ובחזרה לסין ולטסלה, בהמשך הפרסום של הוול סטריט ג׳ורנל צויין כי הצעד של ממשלת סין אינו מגיע בחלל ריק, כי אם בתום בדיקה בטחונית של רכבי טסלה, כך לפי מקורבים לסוגייה. גורמים רשמיים מטעם המעצמה מצאו כי החיישנים של טסלה יכולים לשמור תיעוד ויזואלי של סביבת הרכב.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמובן שאותם אנשי צבא ועובדי תעשיות בטחוניות בסין אינם הלקוחות היחידים של טסלה במדינה. למותג הרכב החשמלי שוק גם מלבדם, וטסלה אף מחזיקה במפעל ייצור בסין, אותו הקימה ב-2019 בהשקעה של כ-2 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נחמד אחד 30/05/2021 20:08
    הגב לתגובה זו
    מתי יפול האסימון של אנשי הסייבר
  • 6.
    חכם ביום 30/05/2021 19:42
    הגב לתגובה זו
    ישראל נרדמת בעמידה....סייבר זה העתיד
  • 5.
    תכלס צודקים (ל"ת)
    [email protected] 21/03/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
  • מעניין מתי יפול האסימון אצלנו בארץ... (ל"ת)
    חכם ביום 30/05/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טכנולוג 20/03/2021 21:45
    הגב לתגובה זו
    לצד השימוש במצלמות ״רגילות״, קיים גם שימוש במצלמות תרמיות ( פורסייט +3.82% ), ברדארים (ארבה) ובליידארים (LiDar, רדארים מבוססי קרן לייזר - כמו אלה של אינוויז הישראלית, AEVA, לומינאר ועוד).????????????????????? מיליון חברות משתמשות בטכנולוגיות האלה... מה הטעם להזכיר כמה חברות קיקיוניות מישראל????????????????? כתב על סמים
  • 3.
    BAAS (ל"ת)
    רק NIO 19/03/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שגיא 19/03/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    עכשיו nio , תהיה המכונית הנמכרת ביותר...
  • 1.
    SIV 19/03/2021 17:43
    הגב לתגובה זו
    זאת אומרת, לא טסלה ולא שום חברת יצור רכבים חשמליים אחר לא יתפוס באופן מלא את השוק. תמיד יהיה צורך בשוק כלי רכב עם מנועים לא חשמליים!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.