רכבת ישראל תחנת הוד השרון
צילום: דוברות רכבת ישראל

כמו בחו"ל: בקרוב יוקמו שטחי מגורים ומסחר במתחמי רכבת ישראל

מועצת מקרקעי ישראל אישרה הסכם עקרונות בין רשות מקרקעי ישראל לרכבת ישראל; ההסכם יאפשר בנייה של אזורי מגורים, שטחי תעסוקה ומסחר.

סתיו קורן |

מועצת מקרקעי ישראל אישרה את חתימת ההסכם החדש בין רשות מקרקעי ישראל לבין חברת רכבת ישראל, ביחס לזכויות הרכבת בשטחים שבניהול הרשות. על פי ההסכם, יהיה ניתן להקים שטחי מגורים תעסוקה ומסחר במתחמי רכבת ישראל. בדומה למודל הקיים בחו"ל. במסגרת ההסכם נקבעו עקרונות מנחים שעל בסיסם יעודכנו ההסכמים הקיימים מול הרכבת,  ויתנו מענה להסרת החסמים ושיווק מתחמי הרכבת, לאחר שבמשך שנים  לא עלה בידי חברת הבת של הרכבת לשווק למטרות סחירות את מתחמיה. 

מתחמים אלה, ישווקו במסגרת מכרז פומבי בהתאם לכללים הנהוגים ברמ"י, בשיטת המרבה במחיר, ןזאת על מנת שהרכבת תוכל לממש ולנצל את כלל זכויות הבנייה, בכלל מתחמיה באופן שיפיק מהשטחים את השימוש המיטבי והיעיל ביותר מבחינה תכנונית וכלכלית לתועלת הציבור.

יו"ר מועצת מקרקעי ישראל  שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן: "ההסכם שמועצת מינהל מקרקעי ישראל אישרה היום מהווה בשורה של ממש לרכבת ישראל ומשתמשיה, תוך שיתוף פעולה בין המשרדים שהוביל להכשרת קרקע חדשה במיקומים מרכזיים למגורים ומסחר. מתחמי הרכבת החדשים יטיבו עם המשק ויוסיפו יח"ד למגורים ומסחר בזמן שהביקוש עולה על ההיצע, זהו מהלך מבורך ואני מברך על ההישג הזה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.