קת ווד ארק
צילום: ארק

למה משכו המשקיעים מיליארד דולר מהקרן של ARK בשבוע שעבר?

הקרן שעד לפני שבועיים עלתה ב-26% מתחילת השנה, ירדה ב-10% מאז השיא שלה. הסיבה לירידות: משקיעים שתפסו טרמפ על הקרנות שהרוויחו 100% תשואה בשנה שעברה ויצאו מהפוזיציה
ארז ליבנה | (13)

בשנה שעברה, 5 מתוך 7 הקרנות של קרן ההשקעות ARK של המשקיעה קת'י ווד, עלו ב-100% או יותר. נתון מרשים לכשעצמו. למרות זאת, בימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר משקיעים משכו למעלה ממיליארד דולר מהקרנות, שהביאה לנפילה חד יומית של למעלה מ-14% בקרן ARKK וירידה של כ-17% משיאה, כשב-12 לחודש הנוכחי הגיעה מחיר יחידה בקרן לקרוב ל-157 דולר ליחידה, כשבסיום יום המסחר של שישי היא נסגרה על קצת למעלה מ-130 דולר ליחידה. מתחילת השנה, התשואה על הקרן עומדת על 4.6% לעומת 1.5% על מדד ה-S&P.

 

הנפילות באו בעקבות הפוזיציה של הקרנות על חלק מהמניות שלהטו אשתקד, בהן טסלה (TSLA) שנפלה בקצת יותר מ-12% בשבוע המסחר הקודם מרמה של 763 דולר למניה לרמה של 670 דולר למניה. עוד החזקה גדולה של הקרן, מניותיה של חברת רוקו (ROKU) ירדו ב-17.5% לרמה של 395.5 דולר למניה.

 

הירידות האחרונות בשווקים הובילו משקיעים של ARK למשוך למעלה ממיליארד דולר מהקרנות, לאחר שמשכו אליהם השקעות בהיקף של 16 מיליארד דולר מתחילת השנה. בשוק מעריכים כי אלה שמשכו את הכספים הם "משקיעים טרמפיסטים", שקיבלו החזרים יפים בשנה שעברה וסבורים שלא יקבלו החזרים דומים השנה בשל התיקונים האחרונים בשוק.

 

אבל זה לא רק זה. בתקופת הבהלה לזהב שנוצרה בקליפורניה לפני כ-200 שנה, הייתה נהירה המונית למדינה כי כולם רצו למצוא זהב. בוול סטריט ובשוק המניות באופן כללי, זה קורה על בסיס שעתי. אז אם קת'י ווד מצאה זהב, אתם יכולים להמר בוודאות שהמתחרים שלה יתחילו לחקות את הקרנות המחקות שלה. שעתוק של שעתוק אם תרצו. למרות שהקרנות הללו הן עדיין גמדות לעומת ARKK, שמנהלת כ-24 מיליארד דולר.

 

פידליטי לדוגמה, עשתה זאת כבר באפריל אשתקד כשפתחה 5 קרנות מאוד דומות לאלה של ARK, שמתמקדות באוטומציה, תקשורת, פיננסים, פארמה וטכנולוגיה. הקרן FGDFX המאגדת בתוכה את כל התחומים ומנהלת 558 מיליון דולר, עשתה תשואה של 3.3% מתחילת השנה.

 

גם בבנק ההשקעות הגדול בעולם, גולדמן זאקס השיקו בנובמבר האחרון קרן דומה, שהסימול שלה הוא GINN. הקרן מנהלת 421 מיליון דולר ועוקבת אחרי קרוב ל-500 מניות, כמעט פי 10 מהמניות שיש ב-ARKK. עם זאת, בניגוד לקרנות של ARK, GINN מושקעת בענקיות הטק, בהן גוגל (GOOG) ופייסבוק (FB). מתחילת השנה GINN הניבה תשואה של 4.8%.

 

גם אינווסקו שם, כשהשיקה באוקטובר את הנאסד"ק נקסט ג'ן 100 (QQQJ), קרן מיד-קאפ שהפכה לפופולרית מהיום הראשון. הקרן עוקבת אחרי המאה השנייה של החברות הגדולות הנסחרות בנאסד"ק, בעיקר מתחום הטק והחדשנות. היא עלתה מתחילת השנה ב-7.1%.

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת:

> מי המלכה החדשה של וול סטריט ולמה היא מעניינת את המשקיעים?

הקרנות של ARK "מגלות" חברות ישראליות ומעיפות אותן למעלה - אך יש כאלה שהמשקיעים עוד לא גילו

> ננו דיימנשן - חברת המדפסות מתקרבת לשווי של 2.5 מיליארד דולר. איך בית ההשקעות ARK וטסלה קשורים לזינוק במניה?

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בני 01/03/2021 10:11
    הגב לתגובה זו
    גרינברג המליץ נקוה שצדק
  • 11.
    בועה אמיתית (ל"ת)
    מני 01/03/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לרון 01/03/2021 07:04
    הגב לתגובה זו
    מתלהב ממנה יש להיזהר כמו שכבר ציינתי בכתבה שלו על "מלכת וולסטריט",אלק!!!
  • 9.
    רוני 28/02/2021 23:06
    הגב לתגובה זו
    10אחוז מהתיק על הקרנות שלה זה סביר.
  • 8.
    כל ילד ברובין הוד שלקח טסלה ןקריפטו השיג תשואה גבו 28/02/2021 19:48
    הגב לתגובה זו
    כל ילד ברובין הוד שלקח טסלה ןקריפטו השיג תשואה גבוה יותר
  • דחליל 01/03/2021 10:05
    הגב לתגובה זו
    למגיב 8... מהמר שלא ידעת מה זה רדיט עד לפני חודש, חחח boomer
  • 7.
    בגלל שזה בועה וסופה להתפוצץ - מושקעת בבועה (ל"ת)
    שמוליק 28/02/2021 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חזי 28/02/2021 17:19
    הגב לתגובה זו
    להבנתי GINN מושקעת לא כפי שכתוב בכתבה.
  • 5.
    משקיע 28/02/2021 16:38
    הגב לתגובה זו
    הקרנות מדווחות באופן יומיומי היכן הן משקיעות וכמה, שקיפות היתר פוגעת בהן
  • 4.
    שותה רק ערק 28/02/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
    משקיע נלהב לטווח ארוך. מי שירוץ למרחקים ארוכים, יעשה הון! לא להיות ילד ולהתרגש מכל ירידה ולמכור. סך הכל היא עובדת נהדר.
  • 3.
    שגיא 28/02/2021 16:08
    הגב לתגובה זו
    היום המנהלת קרן הטובה ביותר בארה"ב..היא הווארן באפט האמיתי של שנת-21/ 2020
  • 2.
    קריפטו 28/02/2021 15:31
    הגב לתגובה זו
    ניתן עדיין לעלות על רכבת הקריפטו, ובחינם! ישנה חברה שמאפשרת כריית מטבע קריפטו חדש באמצעות הנייד, על ידי הורדת אפליקציה פשוטה וחינמית מגוגל סטור. לאחר הורדת האפליקציה, צריך להיכנס ולהקליק בתוכה פעם ב24 שעות- והמונה רץ. שם האפליקציה- pi-network קוד הזמנה: sarelor בהצלחה!
  • 1.
    אמיר 28/02/2021 15:28
    הגב לתגובה זו
    הזדעזעתי כאשר הקרן רכשה כאילו אין מחר nndm שלא הצליחה מסחרית ורק מכרה מניות, עזרה לי לצאת בשלום מהשקעה גרועה ועל כך אני מודה לה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.