האם הפד ירסן את עליית תשואות האג"ח דווקא בכלי שאמור לזרז את האינפלציה?
״ה-S&P נסחר במכפילים שמשקפים תשואה של 3% לטווחים ארוכים, ובאותו זמן מחירי אגרות החוב משקפים תשואה של 2% אז אתה מתחיל לחשוב שזו אלטרנטיבה חסרת סיכון לא רע בכלל – ואז הדבר מקרין על שוק המניות״, את הדברים האלה אמר לנו אתמול מומחה שוק ההון מיכאל צ׳רניאק, ביום שבו התשואות על אג״ח ממשלת ארה״ב ל-10 שנים עלו למעל 1.5% ובכך עקפו את תשואת הדיבידנד של ה-S&P. במסחר היום התשואה יורדת בקרוב לרמה של כ-1.46%, זהה לתשואת הדיבידנד על המדד לפי חלק מהחישובים. מצב זה מחדד את השאלה מה עומד הפד לעשות באשר לשוק האג״ח המגלגל כ-20 טריליון דולר.
העליות בתשואות על האג״ח מעידות על ציפיות לאינפלציה ברקע תכניות הסיוע בארה״ב (רק היום אושרו תמריצים בסך 1.9 טריליון דולר נוספים). אומרים המשקיעים, אם לא ההרחבות הכמותיות של הפד עוד קודם למשבר יביאו את האינפלציה, לבטח התמריצים יביאו אותו, שכן ביקושים כבושים יתמכו בכח קניה, כשמנגד ייתכן ויפגשו בהיצע נמוך יותר עקב עסקים שלא שרדו את המשבר. כבר עתה אנו עדים לעלייה במחירי הסחורות, ומחירי ההובלה עולים זה מספר חודשים.
כדי להוריד את התשואות על האג״ח, אחד התרחישים האפשריים הוא שהפד ישתמש באחד הכלים השחוקים שלו, שעל פניו אמור אמור לעודד אינפלציה, והוא ההרחבה הכמותית, קרי רכישת אגרות החוב שהממשל מנפיק. כלומר, כדי להילחם במגמה שמשקפת עלייה באינפלציה יגייס הפד כלי שרק אמור לתמוך במגמה עוד יותר.
כפי שאמר צ׳רניאק, ביחסים שבין האג״ח למניות, תשואה נמוכה ״מדי״ או אפסית בראשונות שולחת את המשקיעים לעבר השניות, על אף הסיכון הגבוה יותר. אם כן, החברות הגדולות נהנו ממצב זה עד כה. בכיוון ההפוך, הרמת הראש בתשואות האג״ח הממשלתי בארה״ב במח״מ 10 שנים הביאה לנפילת מניות כמו Peleton שמייצרת אופני אימונים או חברת החתימה הדיגיטלית DocuSign בשיעור של 6% אתמול, יום בו הנאסד״ק 100 רשם את הנפילה החדה ביותר מאז אוקטובר האחרון.
- השקל חוזר להתחזק? כך אפשר להגן מפני ירידה בשער הדולר
- הממשלה מגדילה את גיוסי האג"ח - איך זה ישפיע על השוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה אם כן יעשו בפד? קית ג׳קס מחברת השירותים הפיננסים Société Générale כתב בניתוח שפרסם כי לעליית התשואות באג״ח, בייחוד אלה במח״מ של 5 שנים ויותר, אין היתכנות, כלומר לא מדובר במגמה שתמשך. סבסטיאן גאלי, אסטרטג-מאקרו בכיר ב-Nordea Asset Management מצפה שהפדרל רזרב יגיב במהירות עוד בסוף השבוע הנוכחי, ייתכן על ידי רכישה של אגרות החוב הממשלתי במח״מ הארוכים יותר.
בכירים בבנקים מרכזיים של חלק מהממשלות מזהירים מפני מכירה המונית של אגרות החוב הממשלתיות שתביא לעליית התשואות במידה ולא יעלו הריביות. איזבל שנבל, בכירה בבנק המרכזי של האיחוד האירופי אמרה כי ייתכן וקובעי המדיניות יאלצו לבצע צעדים מוניטריים תומכים במידה ועליית התשואות של אגרות החוב הממשלתיות יפגעו בהתאוששות הכלכלות. יו״ר הבנק המרכזי של יפן גם כן הזהיר מפני העלייה בתשואות של אג״ח ממשלת יפן.
- 11.דאג קולינס 28/02/2021 07:30הגב לתגובה זוה fed אינו מנפיק. ממשלת ארה״ב מנפיקה. ״ כדי להוריד את התשואות על האג״ח, אחד התרחישים האפשריים הוא שהפד ישתמש באחד הכלים השחוקים שלו, שעל פניו אמור אמור לעודד אינפלציה, והוא ההרחבה הכמותית, קרי רכישת אגרות החוב שהוא מנפיק בעצמו.״
- 10.דניאל 28/02/2021 07:09הגב לתגובה זוזו מהות הקפיטליזים ,שהפד לא ידחוף את האף שלו וינפח בועות,זה לא התפקיד שלו,מפולות הן כורח המציאות,הן יוצרות הזדמנויות ומחנכות את המשקיעים לקחת סיכונים מושכלים אחרת אנחנו נגיע לבועה שכשהיא תתפוצץ העולם הכלכלי יחרב.
- 9.טראמפ כבר לא כאן הפד מאבד שליטה.לברוח (ל"ת)ח 27/02/2021 22:46הגב לתגובה זו
- 8.טראמפ כבר לא כאן הפד מאבד שליטה.לברוח (ל"ת)יוסי 27/02/2021 20:13הגב לתגובה זו
- 7.ברבור 27/02/2021 18:52הגב לתגובה זועם כל הכבוד למיכה ויש כבוד, תשואת דיבידנד נהוג להשוות עם אגח לשנתיים ולא לעשר !
- 6.יאיר 27/02/2021 16:42הגב לתגובה זורב המשקיעים הם תרנגולות ללא ראש שבאו לקזינו משולהבים מעליות שאין בינן ובין המציאות כל קשר. הם בכלל לא מסתכלים על שוק האגח האפור ובטח לא היו רואים את חישוב התשואות שמספר צ׳רניאק כי השנה כל תרנגולת שהצטרפה ראתה תשואות של עשרות אם לא מאות וגם אלפי אחוזים. הרבה רואים את קזינו הקריפטו כמקום בטוח ונשענים על חדשות ש״אפילו הפלאפל של ביטון מקבל תשלום בביטקוין״ כעובדה ליציבות המטבע חסר הבסיס הזה. אין תנועה למתכות שתמיד היוו בסיס בטוח בנפילות וכולם מביטים בנפילות שמעשירות שורטיסטים בציפיה שנחזור לרמות העבר ממש אוטוטו. את חישובי צ׳רניאק כנראה רואים רק עובדי פימקו ודומיהם אם הם בכלל מסכימים עם חישוביו ואני בספק.
- 5.בנתיים התשואות ירדו ונעצרו (ל"ת)שגיא 27/02/2021 16:28הגב לתגובה זו
- 4.ארמוגידעון 27/02/2021 00:03הגב לתגובה זווברור שיפסיקו להדפיס וברור שהשוק ירד כי הוא בועה
- 3.יוסי 26/02/2021 23:41הגב לתגובה זוהדמוקרטים מעולם לא עניין אותם נושא הריסוקים בוול סטריט . עוד תתגעגעו לטראמפ . המלך בהרצת מניות
- 2.רק מזומן 26/02/2021 23:38הגב לתגובה זומנוטרל דלקים ומזון.הדלק כבר מעל 60$ חבית והקפה קקאו סוכר עצים לבניה כבר עשרות אחוזים למעלה ..הפד לא שם לב..
- 1.פרשנות יפה אך למקצוענים בלבד.כך שהרבה לא מבינים.... (ל"ת)ח 26/02/2021 23:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
