אייר בי אנד בי
צילום: Pixabay
דוחות

Airbnb הכתה את תחזית ההכנסות אך נמנעה מלספק תחזית לשנה הקרובה

עם זאת, החברה סבורה שיהיה ריבאונד משמעותי בתחום כשהעולם ייצא מנגיף הקורונה - אך חוששת שלא נחזור לנסוע באותו היקף שהיה עד פרוץ הקורונה לחיינו. לפני הדוחות המניה נפלה ב-9% - ההפסד היומי הגדול ביותר שלה מאז ההנפקה בדצמבר
נתנאל אריאל |

חברת Airbnb AIRBNB, INC הכתה את תחזית ההכנסות של האנליסטים בדוחותיה לרבעון הרביעי של 2020 - הראשונים שלה בוול סטריט (מאז הונפקה בדצמבר האחרון - IPO). החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של כ-859 מיליון דולר, לעומת צפי אנליסטים של כ-747.6 מיליון דולר ולעומת 739.7 מיליון דולר שהיא עצמה חזתה, כלומר עליה של 15%, אך מדובר בירידה של 22% לעומת הכנסותיה בשנה שעברה.

 

​במהלך יום המסחר ולקראת פרסום הדוחות נפלה המניה ב-9% - הנפילה הגרועה ביותר ביום אחד מאז הונפקה, ובמסחר המאוחר היא עולה ב-0.5%.

בנוסף, החברה רשמה ברבעון הרביעי הפסד נקי של 3.9 מיליארד דולר, חלקם עקב עלויות הקשורות להנפקה, כאשר שווי ההזמנות ברוטו של החברה הסתכם בכ-5.9 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת השנה שעברה. הגיוני כמובן, הקורונה השביתה את העולם ומי אם לא אייר בי אנד בי תיפגע מכך? ההפסד למניה ברבעון הרביעי עמד על 11.24 דולר למניה, כאשר האנליסטים ציפו להפסד של 8.4 דולר למניה ברבעון. ההפסד הנקי השנתי של החברה עומד על 4.58 מיליארד דולר, או 3.38 דולר למניה, וזאת לעומת צפי האנליסטים להפסד של 13.35 דולר למניה, על הכנסות של 3.27 מיליארד דולר.

הפסד ה-EBIDTA המתואם של החברה היה 21 מיליון דולר, כאשר ההפסד הצפוי עמד על כ-128 מיליון דולר, הרבה פחות נורא. תזרים המזומנים השלילי של החברה עמד על כ-147 מיליון דולר, בעוד ההערכה הייתה לתזרים שלילי של כ-580 מיליון דולר. הכנסות החברה השנתיות צנחו ב-30% ל-3.4 מיליארד דולר, לעומת 4.8 מיליארד דולר ב-2019.

באופן לא מפתיע, החברה, בדומה לכל ענף התיירות והטיולים, נפגעה בצורה קשה במחצית הראשונה של 2020. הכנסות החברה צנחו בשני שלישים ו-80% מעסקיה נסגרו במהלך המחצית הראשונה של השנה, מה שגרם לה לפטר רבע מכח האדם (כ-1,900 איש), אך ברבעון השלישי החברה רשמה קאמבק והצליחה להיות רווחית.

מכיוון שקשה להעריך את השפעות הקורונה על 2021, או בלשון החברה "נראות מוגבלת למגמות הצמיחה לסוף השנה לאור הקושי בקביעת קצב הפצת החיסונים וההשפעה הקשורה על נכונות הנסיעה" - החברה נמנעה מלספק תחזיות להמשך. עם זאת, החברה כן סבורה שנראה ריבאונד משמעותי בתחום הנסיעות כשהעולם ייצא מהקורונה, מכיוון שלאנשים נמאס לשבת בבית והם רוצים לנסוע למשפחה וחברים, וגם דפוסי העבודה מרחוק יאפשרו לאנשים לצאת יותר לטיולים של שבוע ואולי אף למספר חודשים, כך לפחות סבור מייסד ומנכ"ל Airbnb, בריאן צ'סקי שאמר: "הביצועים שלנו בשנת 2020 הראו ש-Airbnb היא גמישה ומותאמת מטבעה. הנסיעות חוזרות ואנחנו מתמקדים בהכנות לריבאונד הנסיעות". אך מנגד החברה סבורה שלעולם לא נחזור לנסוע כמו מה שהיה עד שנת 2019.

רוב האנליסטים המכסים את המניה (כ-20 במספר) נמצאים בהמלצת "החזק", כאשר 13 אנליסטים נותנים לה המלצת קניה ושלושה מעניקים לה המלצת מכירה. אבל יש מי שגם שינה את המלצתו מ"החזק" ל"קנה". קוראים לו רוב סנדרסון מ'לופ קפיטל' שהעלה את מחיר היעד מ-150 דולר ל-240 דולר. טוב, הוא קצת קיצוני, שכן לפני פרסום הדוחות הוא צפה שהחברה תכניס כ-940 מיליון דולר, יותר מ-25% מעל הקונצנזוס. בסוף הכנסות החברה עמדו היכן שהוא באמצע.

קיראו עוד ב"גלובל"

אנליסט אחר, אנג'לו זינו מ-CFRA מצפה כי הכנסות החברה "יחזרו לשאוג" כשהחיסונים יתפשטו באופן נרחב בארצות הברית ואירופה וכי הביקוש עצום. "אנו מאמינים שהמודל העסקי והזדמנויות הצמיחה של Airbnb הם אטרקטיביים ביותר" אמר.

באופן כללי, Airbnb נמצאת במצב טוב יותר מאשר חברות נסיעות אחרות כמו אקספדיה או בוקינג. אקספדיה דיווחה לאחרונה על ירידה חדה של 67% בהכנסות ברבעון הרביעי לעומת אשתקד, ובוקינג דיווחה על ירידה של 63% במכירות ברבעון הרביעי לעומת אשתקד. לדברי יועצת בענף הנסיעות ב-SimilarWeb אלישה קאפור "Airbnb ניצלה את הדרישה הגוברת של הצרכנים להשכרת נופש. חשוב מכך, תחילת שנת 2021 הוכיחה כי Airbnb עומדת להתאוששות חזקה יותר כמעט מכל מותג נסיעות אחר".

באייר בי אנד בי עצמה הוסיפו כי "בהכנסות, הירידה ברבעון הראשון של שנת 2021 צפויה להיות פחות מזו של הרבעון הרביעי של 2020, מכיוון שאנו ממשיכים לראות שיפורים הדרגתיים ברצון האורחים להזמין שהיות".

נזכיר כי לפני כחודש אנליסטים שמכסים את המניה שלחו את מניית התיירות לשיא כל הזמנים לאחר שאמרו כי "העסקים של Airbnb יזנקו חזרה עוד השנה", וזאת כאשר במקביל הם הוסיפו כי המניה אינה שווה קנייה או לפחות אינה נחשבת כקנייה טובה בעקבות מכפיל הרווח הגבוה שלה שעומד על 28 ושווי שוק של 110 מיליארד דולר - מאז היא זינקה עד למחיר של 220 דולר למניה ונפלה בחזרה לשווי שוק דומה וכעת מחירה עומד על 182 דולר למניה.

במה שאולי מזכיר את אמזון - שהשווי שלה כשהונפקה אי שם לפני 24 שנים היה גדול יותר מכל שוק הספרים בארה"ב, עוד לפני שמכרה מוצר אחד - השווי של אייר בי אנד בי גדול יותר מרשתות מלונאות ותיקות. כמו הילטון, מריאט, אינטר קונטיננטל, וינדהם ורשת choice כולן יחד. מניית אייר בי אנד בי קפצה ב-36% מתחילת השנה ל-182 דולר, קפיצה של פי 2.6 מאז הנפקתה בחודש דצמבר האחרון, תוך שהמניה מציגה תנודתיות חדה, כיאה לחברת תיירות בתקופת הקורונה.

אייר בי אנד בי הוקמה בשנת 2008 והפכה לפלטפורמה לאנשים להשכיר את בתיהם בכל רחבי העולם. בעשור האחרון הפכה להיות גורם מוביל בעולם התיירות תוך שהיא גורמת לדיסטרפציה אימתנית של שוק המלונאות המסורתי. הנפקתה 12 שנים לאחר מכן, נעשתה לפי הערכת שווי של כ-47 מיליארד דולר, כאשר פחות משנה קודם לכן היא הוערכה ב-18 מיליארד דולר בלבד. יש כאן בעיקר אופטימיות לא רציונאלית, אז נכון - חברה מצוינת, אבל בדומה למגה-הנפקות בוול סטריט, לא בטוח שמחיר המניה לאחר הזינוק גם הוא מצוין.

העלייה בשווי של אייר בי אנד בי בולטת כאמור בצורה ברורה ביחס לשאר החברות בתחום ושווה בערך למחיר של Booking Holdings (שווי של 93 מיליארד דולר) יריבתה העיקרית בענף המלונאות האינטרנטית ו-Expedia (שווי של 22 מיליארד דולר). נציין כי גם בעת ההנפקה השווי שלהן היה דומה. כלומר מדובר פה בדוגמה נוספת של התחזקות ענף טכנולוגי על חשבון מסורתי - או בועה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.