Airbnb הכתה את תחזית ההכנסות אך נמנעה מלספק תחזית לשנה הקרובה
חברת Airbnb AIRBNB, INC הכתה את תחזית ההכנסות של האנליסטים בדוחותיה לרבעון הרביעי של 2020 - הראשונים שלה בוול סטריט (מאז הונפקה בדצמבר האחרון - IPO). החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של כ-859 מיליון דולר, לעומת צפי אנליסטים של כ-747.6 מיליון דולר ולעומת 739.7 מיליון דולר שהיא עצמה חזתה, כלומר עליה של 15%, אך מדובר בירידה של 22% לעומת הכנסותיה בשנה שעברה.
בנוסף, החברה רשמה ברבעון הרביעי הפסד נקי של 3.9 מיליארד דולר, חלקם עקב עלויות הקשורות להנפקה, כאשר שווי ההזמנות ברוטו של החברה הסתכם בכ-5.9 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת השנה שעברה. הגיוני כמובן, הקורונה השביתה את העולם ומי אם לא אייר בי אנד בי תיפגע מכך? ההפסד למניה ברבעון הרביעי עמד על 11.24 דולר למניה, כאשר האנליסטים ציפו להפסד של 8.4 דולר למניה ברבעון. ההפסד הנקי השנתי של החברה עומד על 4.58 מיליארד דולר, או 3.38 דולר למניה, וזאת לעומת צפי האנליסטים להפסד של 13.35 דולר למניה, על הכנסות של 3.27 מיליארד דולר.
הפסד ה-EBIDTA המתואם של החברה היה 21 מיליון דולר, כאשר ההפסד הצפוי עמד על כ-128 מיליון דולר, הרבה פחות נורא. תזרים המזומנים השלילי של החברה עמד על כ-147 מיליון דולר, בעוד ההערכה הייתה לתזרים שלילי של כ-580 מיליון דולר. הכנסות החברה השנתיות צנחו ב-30% ל-3.4 מיליארד דולר, לעומת 4.8 מיליארד דולר ב-2019.
- בעלי הדירות נגד Airbnb: נדחתה בקשה לסילוק ייצוגית
- בית המשפט אסר על השכרת דירות לטווח קצר: 'שימוש חורג ללא היתר'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן לא מפתיע, החברה, בדומה לכל ענף התיירות והטיולים, נפגעה בצורה קשה במחצית הראשונה של 2020. הכנסות החברה צנחו בשני שלישים ו-80% מעסקיה נסגרו במהלך המחצית הראשונה של השנה, מה שגרם לה לפטר רבע מכח האדם (כ-1,900 איש), אך ברבעון השלישי החברה רשמה קאמבק והצליחה להיות רווחית.
מכיוון שקשה להעריך את השפעות הקורונה על 2021, או בלשון החברה "נראות מוגבלת למגמות הצמיחה לסוף השנה לאור הקושי בקביעת קצב הפצת החיסונים וההשפעה הקשורה על נכונות הנסיעה" - החברה נמנעה מלספק תחזיות להמשך. עם זאת, החברה כן סבורה שנראה ריבאונד משמעותי בתחום הנסיעות כשהעולם ייצא מהקורונה, מכיוון שלאנשים נמאס לשבת בבית והם רוצים לנסוע למשפחה וחברים, וגם דפוסי העבודה מרחוק יאפשרו לאנשים לצאת יותר לטיולים של שבוע ואולי אף למספר חודשים, כך לפחות סבור מייסד ומנכ"ל Airbnb, בריאן צ'סקי שאמר: "הביצועים שלנו בשנת 2020 הראו ש-Airbnb היא גמישה ומותאמת מטבעה. הנסיעות חוזרות ואנחנו מתמקדים בהכנות לריבאונד הנסיעות". אך מנגד החברה סבורה שלעולם לא נחזור לנסוע כמו מה שהיה עד שנת 2019.
רוב האנליסטים המכסים את המניה (כ-20 במספר) נמצאים בהמלצת "החזק", כאשר 13 אנליסטים נותנים לה המלצת קניה ושלושה מעניקים לה המלצת מכירה. אבל יש מי שגם שינה את המלצתו מ"החזק" ל"קנה". קוראים לו רוב סנדרסון מ'לופ קפיטל' שהעלה את מחיר היעד מ-150 דולר ל-240 דולר. טוב, הוא קצת קיצוני, שכן לפני פרסום הדוחות הוא צפה שהחברה תכניס כ-940 מיליון דולר, יותר מ-25% מעל הקונצנזוס. בסוף הכנסות החברה עמדו היכן שהוא באמצע.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אנליסט אחר, אנג'לו זינו מ-CFRA מצפה כי הכנסות החברה "יחזרו לשאוג" כשהחיסונים יתפשטו באופן נרחב בארצות הברית ואירופה וכי הביקוש עצום. "אנו מאמינים שהמודל העסקי והזדמנויות הצמיחה של Airbnb הם אטרקטיביים ביותר" אמר.
באופן כללי, Airbnb נמצאת במצב טוב יותר מאשר חברות נסיעות אחרות כמו אקספדיה או בוקינג. אקספדיה דיווחה לאחרונה על ירידה חדה של 67% בהכנסות ברבעון הרביעי לעומת אשתקד, ובוקינג דיווחה על ירידה של 63% במכירות ברבעון הרביעי לעומת אשתקד. לדברי יועצת בענף הנסיעות ב-SimilarWeb אלישה קאפור "Airbnb ניצלה את הדרישה הגוברת של הצרכנים להשכרת נופש. חשוב מכך, תחילת שנת 2021 הוכיחה כי Airbnb עומדת להתאוששות חזקה יותר כמעט מכל מותג נסיעות אחר".
באייר בי אנד בי עצמה הוסיפו כי "בהכנסות, הירידה ברבעון הראשון של שנת 2021 צפויה להיות פחות מזו של הרבעון הרביעי של 2020, מכיוון שאנו ממשיכים לראות שיפורים הדרגתיים ברצון האורחים להזמין שהיות".
נזכיר כי לפני כחודש אנליסטים שמכסים את המניה שלחו את מניית התיירות לשיא כל הזמנים לאחר שאמרו כי "העסקים של Airbnb יזנקו חזרה עוד השנה", וזאת כאשר במקביל הם הוסיפו כי המניה אינה שווה קנייה או לפחות אינה נחשבת כקנייה טובה בעקבות מכפיל הרווח הגבוה שלה שעומד על 28 ושווי שוק של 110 מיליארד דולר - מאז היא זינקה עד למחיר של 220 דולר למניה ונפלה בחזרה לשווי שוק דומה וכעת מחירה עומד על 182 דולר למניה.
במה שאולי מזכיר את אמזון - שהשווי שלה כשהונפקה אי שם לפני 24 שנים היה גדול יותר מכל שוק הספרים בארה"ב, עוד לפני שמכרה מוצר אחד - השווי של אייר בי אנד בי גדול יותר מרשתות מלונאות ותיקות. כמו הילטון, מריאט, אינטר קונטיננטל, וינדהם ורשת choice כולן יחד. מניית אייר בי אנד בי קפצה ב-36% מתחילת השנה ל-182 דולר, קפיצה של פי 2.6 מאז הנפקתה בחודש דצמבר האחרון, תוך שהמניה מציגה תנודתיות חדה, כיאה לחברת תיירות בתקופת הקורונה.
אייר בי אנד בי הוקמה בשנת 2008 והפכה לפלטפורמה לאנשים להשכיר את בתיהם בכל רחבי העולם. בעשור האחרון הפכה להיות גורם מוביל בעולם התיירות תוך שהיא גורמת לדיסטרפציה אימתנית של שוק המלונאות המסורתי. הנפקתה 12 שנים לאחר מכן, נעשתה לפי הערכת שווי של כ-47 מיליארד דולר, כאשר פחות משנה קודם לכן היא הוערכה ב-18 מיליארד דולר בלבד. יש כאן בעיקר אופטימיות לא רציונאלית, אז נכון - חברה מצוינת, אבל בדומה למגה-הנפקות בוול סטריט, לא בטוח שמחיר המניה לאחר הזינוק גם הוא מצוין.
העלייה בשווי של אייר בי אנד בי בולטת כאמור בצורה ברורה ביחס לשאר החברות בתחום ושווה בערך למחיר של Booking Holdings (שווי של 93 מיליארד דולר) יריבתה העיקרית בענף המלונאות האינטרנטית ו-Expedia (שווי של 22 מיליארד דולר). נציין כי גם בעת ההנפקה השווי שלהן היה דומה. כלומר מדובר פה בדוגמה נוספת של התחזקות ענף טכנולוגי על חשבון מסורתי - או בועה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
