מנגר
צילום: צילום מסך, יוטיוב

צ'רלי מנגר: "הספאקים הם סימן לבועה, אני מתרחק מהם"

יד ימינו של וורן באפט אמר כי אינו משתתף כלל בשיגעון האחרון של וול סטריט. כמו כן אמר כי אינו יודע מה יותר גרוע: שטסלה תגיע לשווי טריליון דולר או שביטקוין שווה 50 אלף דולר
ארז ליבנה | (13)

אפשר לומר הרבה דברים על צ'רלי מנגר המשקיע האגדי בן ה-97, יד ימינו של וורן באפט וסגן יו"ר חברת ההחזקות ברקשייר הת'אוויי (BRKA), אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח: גם ממרום גילו, הבנאדם אומר בצורה ברורה את שעל לבו -גם אם לא כולם יאהבו לשמוע את מה שיש לו לומר.

 

למשל, מנגר, שנחשב לאחד המשקיעים הזהירים בוול סטריט, מתרחק מהספאקים כמו מאש, בשל הספקולטיביות סביב הספאקים, ששוברים שיאים מאז תחילת השנה עם קרוב ל180 הנפקות בהיקף גיוסים מצרפי של למעלה מ-50 מיליארד דולר וגיוס ממוצע של 310 מיליון דולר.

 

ב-2020 גויסו למעלה מ-83 מיליארד דולר לחברות, שאמורות למזג לתוכן פעילות עסקית בתוך שנתיים. נכון לכרגע, כמעט 340 חברות שכאלה מרחפות בוול סטריט עם מאות מיליונים ולעיתים מיליארדים של דולרים, בחיפוש השוק אחר חברות פרטיות.

 

"אני לא משתתף בזה בכלל", אמר מנגר באירוע משקיעים. "אני חושב שמדובר בשוק ספקולטיבי משוגע בחברות שאפילו לא מצאו או בחרו פעילות עסקית למזג לתוכן וזה סימן לבועה מטרידה", המשיך. "העניין הוא שבמסגרת המקצוע של בנקי ההשקעות הם ימכרו חרא, כל עוד אפשר להרוויח מזה כסף", סיכם את העניין.

 

בנוסף, נשאל מנגר מה הוא חושב שגרוע יותר: שטסלה (TSLA) תגיע לשווי של טריליון דולר, או שביטקוין חצה את 50,000 הדולר. "אני לא יודע מה עדיף, פשפש או כינה", ענה ואמר כי הוא "לא ילך אחרי טסלה וישקיע בביטקוין.

 

"אני לא חושב שביטקוין יהפוך למדיום החליפין העולמי בגלל שהמטבע תנודתי מדי כדי להיות בסיס מוניטרי. מדובר בעצם בסוג של תחליף דיגיטלי לזהב. ומאחר שאני לא קונה אף פעם זהב, אף פעם גם לא אקנה ביטקוין",אמר.

 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    גלפ 28/02/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    ביטקוין רחוק מלהיות מאומץ ע"י מסה קריטית בעולם הפיננסי.. והוא גם כנראה לא יהיה כי למעט להרוויח בו אין לו תכלית אמיתית (כמו זהב).. זו הפירדמידה הגדולה בעולם, ברור שחלק הרוויחו בה - יבוא יום שהפירמישה הזו תתפוצץ..
  • 7.
    שלח 27/02/2021 14:53
    הגב לתגובה זו
    חייב להיות עוד תיקון של ק20%. הנסדק צריך לרדת ל12000 תוך חודש
  • 6.
    יוני80 27/02/2021 10:14
    הגב לתגובה זו
    זה אחד הדברים הכי עצובים שקראתי לאחרונה. כאילו יש אנשים שכסף זה ממש תחביב עבורם.
  • בד"כ מה שאנשים טובים בו הופך לתחביב שלהם....... (ל"ת)
    גלפ 28/02/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תותח! (ל"ת)
    רן 27/02/2021 01:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בן 26/02/2021 22:42
    הגב לתגובה זו
    להקשיב וללמוד מדרון הדור בהשקעות. כל מילה בסלע.
  • 3.
    גאון בניהול כסף והשקעות (ל"ת)
    רוני 25/02/2021 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איציק 25/02/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
    כנראה שהכישרון לעשות כסף והרבה תורם לאריכות ימים, צ'ארלי מאנגר בן 97 וגם שותפו וורן באפט לא בדיוק פרגית הכי צעירה.....כנראה שכסף עושה להם רק טוב
  • 1.
    איציק 25/02/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    כנראה שהכישרון לעשות כסף והרבה תורם לאריכות ימים, צ'ארלי מאנגר בן 97 וגם שותפו וורן באפט לא בדיוק פרגית הכי צעירה.....כנראה שכסף עושה להם רק טוב
  • מהנכון- ללמוד ממנו- ---הקשבה!!! (ל"ת)
    כותבי תרחישים 27/02/2021 17:24
    הגב לתגובה זו
  • נהדר כל עוד מתלווה לכך בריאות שלך ושל בני ביתך (ל"ת)
    אנונימי 27/02/2021 11:23
    הגב לתגובה זו
  • בן 26/02/2021 07:27
    הגב לתגובה זו
    אם מתלווה לזה שקט נפשי
  • 2,000,000,000 26/02/2021 07:25
    הגב לתגובה זו
    בוא נסכם כסף אבל הרבה כסף זה דבר ממש טוב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.