לוסיד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

השמועות הזניקו את הספאק, האישור הפיל אותו: לוסיד תמוזג עם CCIV

הדיווחים על המיזוג הביאו לזינוק פי שישה במניית חברת השלד, מ-10 דולר ל-57 דולר. ההכרזה הרשמית חשפה כי לקראת המיזוג תבוצע השקעת PIPE לפי מחיר של 15 דולר למניה; העסקה ביטאה שווי אפקטיבי של 92 מיליארד דולר, המשקיעים התקררו והמניה איבדה אחרי המסחר 27%
איתי פת-יה | (4)
נושאים בכתבה ספאק רכב חשמלי

בתוך חודשיים שווי ה-SPAC (חברת השלד) צ'רצ'יל קפיטל קורפ (CCIV) פי שישה ברקע דיווחים בבלומברג על על כך שפעילות יצרנית הרכב החשמלי לוסיד (Lucid Motors) תמוזג לתוכו. אחרי נהירת המשקיעים, אתמול הגיע האישור הרשמי. אחרי שהמניה השלימה עליה בסיכום יומי של 8% למחיר של 57 דולר, במסחר המאוחר צנחה בכ-27% למחיר של 40 דולר.

CCIV נסחרה בתחילת ינואר במחיר של 10 דולר למניה, ובעקבות הפרסומים סביב המיזוג – תחילה על מגעים, לאחר מכן על סגירה קרובה של העסקה – הכפילה את שוויה פי שישה לכ-57 דולר למניה.

לקראת המיזוג סוכם על השקעת PIPE בהיקף 4.4 מיליארד דולר, שנעשתה לפי שווי של 24 מיליארד דולר ללוסיד, ובהתבסס על 15 דולר למניה של CCIV. אלא שהמניה כאמור במחיר הרבה יותר גבוה , מה שמבטא שווי  של 92 מיליארד דולר ללוסיד. אופס, "עד כאן" אמרו המשקיעים ומכרו את המניות אחרי המסחר, אם כי עדיין מדובר על חברה בשווי של כ-65-70 מיליארד דולר ועדיין מדובר בחברה עם עדת מעריצים. המניה אולי תרד, אבל היא גם יכולה לחזור לעלות. הכל אפשרי בשוק הרכבים החשמליים/ האוטונומיים, במיוחד כשטסלה המובילה נסחרת קרוב ל-800 מיליארד דולר.  אחרי הכל, לוסיד היא המתחרה הגדולה של טסלה. 

המשקיעים הבינו שגלגל ההייפ דחף את המניה קדימה יותר מדי, ועל כן התאימו מצדם את המחיר כלפי מטה. בין השאר לקחו חלק במיזוג קרנות של בלקרוק, פידליטי, פרנקלין טמפלטון, נויברגר ברגמן, וולינגטון מנג'מנט ו-Winslow Capital Management.

ההגעה של לוסיד לנאסד"ק דרך השלד של CCIV היא אחד המיזוגים המצופים ביותר בשוק מאז החיבור בין ניקולה לפיסקר אשתקד. הצלחה של ההנפקה והמשך עלייה של המניה עם תחילת המסחר בה צפויות להשפיע לטובה על חברות נסחרת נוספות מתחום הרכב החשמלי, וכן סטארט-אפים מהמעגל השני וכן הלאה. 

בשוק מסתכלים על לוסיד כמתחרה של טסלה. המנכ"ל פיטר רולינסון אפילו היה מהנדס ראשי של מודל S של טסלה עד 2013, אז הצטרף ללוסיד. האחרונה דיווחה בדצמבר כי השלימה את מפעל הייצור שלה באריזונה לו יעד ייצור של 400 אלף מכוניות בשנה. בשלב זה יכולת הייצור היא 30,000 רכבים בשנה בלבד, כשהראשונים עתידים לצאת מקו הייצור באביב הקרוב. יצוין כי הרכבים שמוכרת לוסיד יקרים בהרבה מאלה של המתחרה בבעלות אילון מאסק – לפחות 70 אלף דולר עבור הדגם הזול, מול מחיר התחלתי של 40 אלף דולר אצל טסלה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שגיא 23/02/2021 12:43
    הגב לתגובה זו
    ועוד במחיר מאוד לא תחרותי ללא מפעל מצברים עצמאי[בנתיים]...כשבארה"ב כבר יש מעל 100 חברות כולל הענקיות מאירופה ויפן שיכנסו לשוק תוך שנתיים...עים נסיון וקווי שיווק מבוססים...טירוף בועה.
  • 1.
    לרון 23/02/2021 11:59
    הגב לתגובה זו
    פרוידיאני ,הסכום ש"יכייסו"
  • לפי מחיר המניה הפעולה הזאת כבר נעשתה (ל"ת)
    עלי בבי 23/02/2021 23:07
    הגב לתגובה זו
  • גדול! (ל"ת)
    אסף 23/02/2021 15:47
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.