הרכבים החשמליים מחכים לאפל
כשמאסק צייץ בתגובה לציוץ של ברנט ווינטון, מחברת הייעוץ ARK, החל גל השמועות המחודש לפיה אפל בדרך לכניסה לשוק הרכבים החשמליים בעקבות דיווח ברויטרס. איך בדיוק כל זה יקרה? מה לוח הזמנים? איך ייראה הרכב ומה יהיו יכולותיו? עוד לא ברור. קריאה נוספת על רכבים חשמליים ואוטונומיים: הרכבים החשמליים משנים את העולם - מי החברות שירוויחו מכך? שוק הרכבים החשמליים נהיה צפוף וטסלה מורידה מחירים נראה שלאפל גם לא ממש דחוף להכריז דבר. בלטינית יש פתגם שאומר כי "הנשר אינו צד זבובים". במקרה שלנו, זה הנשר הכי גדול מבין כל נשרי ההייטק, אז הזבובים מחכים שהנשר יבוא ויצוד אותם. למה? כי אפל היא החברה הציבורית השנייה בשווי השוק שלה בעולם, עם שווי של למעלה מ-2.1 טריליון דולר רק חברת הנפט הסעודית ארמקו שווה יותר, הרבה יותר. בערך פי 4. אפל לבדה שווה יותר מכל חברות הרכב הגדולות בעולם, כולל טסלה, שהיא חברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה ביותר שמגיע ל-744 מיליארד דולר. טסלה נחשבת לעתיד של הרכבים החשמליים ולכן השווי המטורף, זאת למרות שמכרה רק חצי מיליון רכבים ב-2020, פחות מחצי ממה שפורד (F) מכרה רק ברבעון השלישי (1.2 מיליון רכבים). אז בוול סטריט, כרגיל מתלהבים מכל מה שמריח אפל ולא מעט שמות הוצמדו להרפתקאת הרכב של קוק. בהם ניסן (7201.Japan), היונדאי (005380.Korea) קיה (000270.Korea) וגם יצרנית המסחריות החשמליות, קנו (GOEV). אבל אליה וקוץ בה. מניית ניסאן נפלה אתמול ב-3%, לאחר שדווח כי היא מכחישה שהיא נמצאת בשיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה. בתחילת החודש קונצרן הרכבים יונדאי-קיה הודיעו כי אינם נמצאים בשיחות לשיתוף פעולה. עכשיו, לפי הדיווחים שם, ראשי הקונצרן נמצאים תחת חקירה בחשד למניפולציות על המניה בעקבות הדיווחים כי החברה נמצאת בשיחות עם ענקית הטכנולוגיה. המניה אגב, עלתה ב-21% בכלל הדיווחים. יתר על כן, ההדלפה על קיומן של השיחות, ככל הנראה גרמה לאפל לסגת מהן. עם זאת, החדשות על ה-I-Car של אפל בינתיים לא משפיע על מניות של יצרניות הרכב. לפחות לא לפי הקורלציה המדידה ביותר – דיווח מול ירידה. כנראה הסיבה המרכזית היא ששמועות הן לא הודעות קונקרטיות וכמו במקרה של הנער שצעק זאב, מתישהו השוק כבר לא מתרגש. הכניסה של אפל לשוק תהיה טובה לצרכנים על פניו, אחרי המאק, המאקבוק, האייפון, האייפד, השעון החכם ושלל גאדג'טים אחרים שהחברה הפכה לנכסי צאן ברזל טכנולוגיים, רכב חשמלי אוטונומי נשמע כמו עוד שלב הגיוני באבולוציה שלה. לא רק שרכב שכזה יהפוך לפריט חובה אצל חלק לא מבוטל מלהקת המעריצים של אפל, שמרביתה מהמעמד הסוציו-אקונומי הבינוני-גבוה. יתר על כן, אם תעמוד במסורת המצוינות שהיא מכתיבה לעצמה, סביר להניח שהרכב לא רק שיהיה חדשני במושגים טכנולוגיים, אלה שייושמו למכביר ברכבים הללו, אלא גם שילוב של חוויית המשתמש שכל כך חשובה לאפל בכל מוצר ומוצר שלה. סביר להניח שלא מעט חברות יעתיקו או ישדרגו את הסטנדרטיזציה שלהן, מחשש לאובדן לקוחות. בכל מקרה, האנליסטים הבכירים בתחום, בהם דן אייבס מוודבוש ואדם ג'ונאס שוריים מאוד על הרעיון שאפל תייצר מכונית בעצמה וסבורים שזה גם יתרום למניה. עם זאת, אף אחד לא מוכן להתחייב לאיך ישפיע הרכב של אפל על השוק. "בשלב הזה", כתב אייבס במחקר שפרסם השבוע, "זה לא שאלה של אם, אלא שאלה של מתי אפל תיכנס למרוץ הרכבים החשמליים וזה כנראה יהיה במהלך השנים הבאות", הוסיף ואמר כי "ישנה הסתברות של 85% תצא בהודעה בנושא בבין 3 ל-6 חודשים". אייבס גם סבור שהיונדאי ופולקסווגן (VOW) הן שתי האופציות המועדפות עליו מבחינת שיתוף פעולה. להיונדאי יש פס ייצור מודולרי, שיוכל להתאים את עצמו לדרישות של אפל, בעוד פולקסווגן מתקדמת מאוד בתחום הסוללות וגם משקיעה אסטרטגית בקוואנטומסקייפ (QS). האם אפל תפתיע את העולם? אבל לנושא אחד אייבס לא מתייחס, לאופציה הראשונה שהוזכרה כאן למעלה. כלומר לקנות יצרנית רכבים חשמליים, או חטיבה חשמלית שלמה, וכזו שיכולה להוות את הפלטפורמה הביצועית לרעיונות שאפל ירצו לשים במכוניות שלהם. הרעיון לא כל כך מופרך. בשנה וחצי האחרונות, לאחר שלאפל נמאס מהביצועים הלא טובים של אפל טיוי, היו דיבורים בשוק על כך שאפל תקנה את נטפליקס (NFLX) אם יקוצו כל הקיצין משירותי הטלוויזיה והתוכן הלא מצליחים. יש כל כך הרבה שחקניות בשוק הרכב החשמלי שנמצאות בנקודת פריצה לשוק, וכאלה שהצליחו לבסס יכולות ייצור מרשימות, עד שרכישה של אפל עם כיסיה העמוקים, אלה שרופדו לאחרונה ב-14 מיליארד דולר נוספים שאיג"חה, לא נשמעת כזו מופרכת. רק הזמן יגיד.During the darkest days of the Model 3 program, I reached out to Tim Cook to discuss the possibility of Apple acquiring Tesla (for 1/10 of our current value). He refused to take the meeting.
— Elon Musk (@elonmusk) December 22, 2020
- 2.טסלאי 21/02/2021 10:11הגב לתגובה זותסגור את השורט, כי טסלה הולכת להמריא שוב!!
- 1.אור 21/02/2021 09:50הגב לתגובה זועל כן, ניתן לאמר מכוניות חשמליות או כלי רכב חשמליים.
- עידו 22/02/2021 21:16הגב לתגובה זולומר, לא לאמר

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
