מהי המניה המסתורית שבה מחזיק וורן באפט - האם נגלה מחר?
מחר, ביום שלישי, ברקשייר הת'אוויי (BRKA), חברת ההחזקות של המשקיע האגדי וורן באפט, צפויה לדווח על תוצאותיה ברבעון האחרון של 2020. מעבר לשורה התחתונה ולשינויים בהחזקות, השוק מצפה לדבר אחד: לגלות מהי המניה המסתורית שבה מושקעת החברה.
בדיווח הרבעוני האחרון של ברקשייר הודיעה החברה של באפט כי ביצעה רכישה סודית של מניה, שדווחה בנפרד לרשות לני"ע בארה"ב (SEC). ב-2015 היה מקרה דומה שבה יצאה החברה בהודעה על רכישה סודית, כשבסוף התברר שהיא רכשה מניות של פיליפס 66 (PSX).
ה-SEC מאפשרת לחברות החזקה גדולות להגיש דיווחים סודיים על רכישת מניות מחשש שחשיפת ההשקעה יכולה להקפיץ את מחיר המניה של הנרכשת. קפיצה כזו תקשה על הרוכשים לסיים את הליך הרכישה לפי תוכנית הרכישות שעליה הוסכם בחברה הרוכשת. לוורן באפט יש רכישה סודית כזו. ייתכן וברקשייר שלו תמשיך לשמור על סודיות הרכישה, אך בשוק סבורים כי מחר ייחשף הסוד. עוד מעריכים בשוק כי מדובר בהשקעה הנעה בין 5 ל-10 מיליארד דולר.
גארי בלאק, מי שהיה המנכ"ל של חברת ההחזקות אייגון ובעבר של ג'אנוס קפיטל, ניסה להעריך בטוויטר מי החברה שבה ברקשייר מושקעת. בין היתר בלאק סבור שייתכן שהמניה היא דיסני (DIS) או פייפאל (PYPL). עוד הימורים שעלו ברשת הן של חברות האנרגיה שברון ואקסון.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 13.אנרגיה ישנה... (ל"ת)רונן גאמפ 16/02/2021 19:52הגב לתגובה זו
- 12.ברקשייר מפרסמים דוחות ב22 לחודש ולא מחר (ל"ת)גולש 16/02/2021 18:32הגב לתגובה זו
- אבי כהן 18/02/2021 21:31הגב לתגובה זומצחיק שכתבת שברקשייר מפרסמים ב22 לחודש. הם פרסמו וביזפורטל צדקו
- 11.טבע? (ל"ת)בן 16/02/2021 14:41הגב לתגובה זו
- 10.warren_buffet 16/02/2021 11:41הגב לתגובה זואי.אל.די. אדוונסד לוגיסטיקס דיוולופמנטס בע"מ
- 9.נדב סרן 16/02/2021 09:43הגב לתגובה זוSTATE STREET CORPORATION תוסיפו לרשימה ??
- 8.איך הגעתם לזה שזה מחר? (ל"ת)אנונימי 16/02/2021 09:05הגב לתגובה זו
- עובדה... הם אכן פרסמו... (ל"ת)אבי כהן 18/02/2021 21:32הגב לתגובה זו
- 7.סוג של ויסות בכתבה (ל"ת)אנונימי 16/02/2021 06:07הגב לתגובה זו
- 6.TMO (ל"ת)יהודה 15/02/2021 23:35הגב לתגובה זו
- 5.יאיר 15/02/2021 23:09הגב לתגובה זותזכרו
- 4.דני 15/02/2021 23:01הגב לתגובה זולא מתקדם עים קצב החיים ..בימקום לקנות אנרגיהירוקה וחברות מימן ממשיך להשקיעה בזיהום אווירכמו לפני 20 שנה...מה התרומה שלו לכדור הארץ אחרי לכתו כלום..לאומתו ביל גייטס העיף את כול מניות הפטרוליום...שניהם יתרמו אחרי מותם 99 מהונם לחברה אז למה באפט מתעקש קודם לזהם ואחר כך לתרום השד יודע.
- 3.קנה עוד טבע (ל"ת)אם זה פארמה 15/02/2021 22:15הגב לתגובה זו
- 2.ללא ספק קנתה רציו גזבלוף ישראלי (ל"ת)חחח 15/02/2021 22:15הגב לתגובה זו
- 1.Disney (ל"ת)15/02/2021 22:07הגב לתגובה זו
- אחת מהמניות הבודדות שקניתי בנפילה במרץ, תפסתי סביב 90. טווח ארוך (ל"ת)אנונימי 16/02/2021 09:54הגב לתגובה זו
- אינטל (ל"ת)אינטל 16/02/2021 00:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
