לקראת הבום של הרכב החשמלי: האם יש אפסייד למניות כורות ליתיום?
אם כל התחזיות והתוכניות של יצרניות הרכב הגדולות בעולם יישאו פרי, אזי 1 מכל חמש מכוניות שימכרו ב-2025, כלומר עוד 4 שנים, תהיה מכונית חשמלית. אם נהיה ריאליסטים, חצי מזה יהיה אומדן הגיוני. כלומר 10% מכל הרכבים בעולם יהיו חשמליים. מי אמר מהפכה מוטורית ולא קיבל?
יש כמה תעשיות משלימות שאמורות להרוויח מכך. תעשיית השבבים לדוגמה, צפויה להרוויח ככל שרכבים יהפכו יותר ויותר חשמליים. גם טכנולוגיה של סוללות ואגירת אנרגיה, אמורות להרוויח. תעשייה נוספת, כאמור, היא של כריית ליתיום, מוצר יסוד בכל מכונית חשמלית, בשל השימושים הרבים שלו, בעיקר בתחום הסוללות.
קחו לדוגמה את מניית סוסיידד קואמיצ'ה יי מינרה (SQM) הצ'יליאנית, שמנייתה עלתה בכ-90% ב-12 החודשים האחרונים. מ-30.6 דולר למניה ל-56.7 דולר למניה. יותר מזה, רק 30% מהאנליסטים שמכסים את החברה מחזיקים בעמדת קנייה.
מניית אלבמרלה (ALB) עברה ראלי דומה. מרמה של קרוב ל-90 דולר למניה ללמעלה מ-164 דולר למניה והגיעה לשווי של 18 מיליוארד דולר. גם חברת ליוונט (LTHM) עלתה בכמעט 100%, מרמה של 11.5 דולר למניה ל-22.5 דולר.
- ניסיון נוסף - האם ימי המסחר בישראל ישתנו?
- הסוף לגלובליזציה? לקראת מפגש הנגידים השנתי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת החברות נסחרות לפי מכפיל גבוה. SQM נסחרת לפי מכפיל 48 על הרווחים ב-2021, גבוה בהרבה מהממוצע השנתי של חמשת השנים האחרונות שעמד על 27. ALB נסחרת לפי מכפיל של 39, שגם גבוה בהרבה מהממוצע שעומד על 21.
- 7.לא יאומן 15/02/2021 23:20הגב לתגובה זויותר מ 5 מיליגאוס CONSTANT ברוב הרכבים החשמליים . מי ההורים האהבלים שיסכנו את ילדיהם ומשפחתם ברכב מקרין ? מי ? אולי בעוד 5 שנים תפתר באופן חלקי בעיית הקרינה הכל כך מסוכנת לנוסעים
- 6.התחום שבאמת יראה אפסייד משמעותי זה מחור סוללות הלי 15/02/2021 15:48הגב לתגובה זוהתחום שבאמת יראה אפסייד משמעותי זה מחור סוללות הליתיום, מי שמעוניין AQMS,ABML
- הזוי 15/02/2021 17:53הגב לתגובה זואין תשתית יצטרכו ל-10-20% מהחניות בעיר להתקין עמדת טעינה ולשריין אותה לרכב חשמלי (כי גם רכב לא-חשמלי יוכל לחנות ברחוב
- 5.ליטיומאניה 15/02/2021 08:46הגב לתגובה זורכבים ביברידיים (20% מהשוק) עד 2030 , בטריות למחשבים \ סללורי , בטריות גיבוי לחוות מחשבים ....
- 4.מנית ניקולא (ל"ת)יובל רומי 15/02/2021 08:14הגב לתגובה זו
- 3.פז 15/02/2021 06:22הגב לתגובה זוצריכה אותו אגב גם בתעשיות הירוקות של אגירת אנרגיה הוא יהפוך ליקר מאוד
- בן כנען 15/02/2021 09:55הגב לתגובה זונמצא אפילו במי ים אבל בריכוז מאוד נמוך. הקושי הוא לזקק אותו ולטרה אותו לרמה שמתאימה לשימוש בסוללות במחיר שהוא אטרקטיבי
- 2.ליטיום בום (ל"ת)אבירם 14/02/2021 23:47הגב לתגובה זו
- 1.למה לא ליקנות etf LIT? (ל"ת)חיים 14/02/2021 22:10הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
