אחרי אוגווינד: הון הטבע מנפיקה חברה לאגירת אנרגיה, הפעם מתחום הרכב
לאחר שקרן הון הטבע (קפיטל נייצ'ר) הנפיקה את אוגווינד -1.29% , אלקטריאון 0.02% ו-בלייד ריינג'ר -3.57% , בהן היא בעלת המניות הגדולה להוציא המייסדים, בקרוב יונפק גם הסטארט-אפ צ'קראטק (Chakratec) העוסק באגירת אנרגיה עבור עמדות הטענה לרכבים חשמליים, ובו מחזיקה הקרן כ-19% (15% בדילול מלא). צ'קראטק, שרוצה לגייס 100 מיליון שקל מהציבור לפני שווי של 400 מיליון שקל אחרי הכסף, מפרסמת כעת את התשקיף לקראת ההנפקה, שהחתמים במסגרתה יהיו לאומי פרטנר ואיפקס הנפקות.
הגיוס הפרטי האחרון של צ'קראטק נעשה בנובמבר 2019 לפי שווי של כ-30 מיליון דולר לפני הכסף, או כ-40 מיליון דולר אחריו. הגיוס הנוכחי אם כן משקף הכפלה של השווי פי שלושה לערך בתוך כשנה. יצוין כי החברה טרם רושמת הכנסות ואין לה צבר הזמנות, אולם חתמה על מספר הסכמי הפצה (פירוט בהמשך), מה שמעורר חשש סביב השווי בהנפקה, שכן חובת ההוכחה עדיין על צ'קראטק. היות וכאמור גם צבר ההזמנות ריק, לא ניתן להעריך בשלב זה גם כמה זמן ייקח עד שהמשקיעים יוכלו לבחון את המודל מול התוצאות.
את צ'קראטק הקימו ב-2013 אילן בן דוד, דוד פינקו וניר זוהר, החברה מעסיקה כיום כ-20 עובדים ולמעט הון הטבע השקיעו בה קרן אלה (25%), G-TEK ישראל (1.7%), גולדבל (3%) וקרן איי-ארגנטו (20%) שעתידה להנפיק בת"א גם כן.
הון הטבע עצמה החלה בהליכים לקראת הנפקה בבורסה המקומית. הקרן מנוהלת ע"י ענת צור סגל ובעלי המניות העיקריים בה הם הקרנות אורילה (33%) ופרו סיד (13.4%) לצד רפאל ומימון ישיר (8% כל אחת).
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לצ'קראטק, המוצר שפיתחה משמש לאגירת אנרגיה בעמדות הטענה של רכבים חשמליים, זאת במטרה לאפשר הטענה מהירה בכל רגע נתון, גם כשהיצע החשמל ברשת נמוך, ובכך לבטל את התלות בו. כך, החשמל נאגר בעמדת הטעינה כשאף רכב לא משתמש בה, זאת כדי שלכשיחובר רכב לעמדת ההטענה יהיה לה די חשמל כדי למלא את הבטרייה תוך כ-20 דקות, במקום טעינה ממושכת של 5 שעות, ותוך שחיקה נמוכה של אורך חיי הסוללה, שיכולים להספיק לכ-15 שנה.
צ'קראטק למעשה בונה על האצת החדירה של הרכב החשמלי, שיחליף יותר ויותר את רכבי הדיזל: ע"פ תחזית של דלויט שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מסך מכירות כלי הרכב יעמוד על כ-32% בשנת 2030. בתשקיף שלה, מסבירה צ'קראטק כי הרחבת השימוש ברכב החשמלי תביא לשימוש גובר בעמדות הטענה ולהרחבת הביקושים ברשתות החשמל באזורי הפעילות.
ואולם, נכתב כי התשתיות הקיימות אינן ערוכות לביקושים שכאלה, מה שיצריך שדרוג של רשת החשמל – שבאזורים מסוימים ייהפך ללא כלכלי, וכאן כביכול צ'קראטק נהנית מיתרון: "בהינתן שעלויות שידרוג רשת (תכנון, ביצוע וחומרים) האופייניות למדינות אירופה הינן כאלף יורו לכל מטר מרחק בין נקודות הטעינה לתחנת ההשנאה הקרובה (על פי נתונים שנמסרו לחברה מאחת מחברות החשמל באירופה), הרי שככל שנקודת הטעינה המהירה מרוחקת יותר מכ-250 מטר מתחנת השנאה, התקנת אגירה מקומית תהיה כדאית יותר משדרוג תשתית רשת החשמל".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
עוד כותבים בצ'קראטק כי פיתוח סוללות ליתיום-יון בעלות קיבולת גדולה יותר ברכבים חשמליים ישרת את המוצר שלה, שכן הדבר רק יעלה את הצורך בטעינה מהירה יותר. מנגד, ה"מלחמה" לכאורה של החברה היא בסוללות ליתיום יון מסוג אחר – לא אלה שברכבים החשמליים, אלא אלה המשמשים את עמדות הטעינה לצורכי אגירה, שמהוות תחליף למערכת האגירה הקינטית בגלגלי תנופה של צ'קראטק (אגירת אנרגיה באמצעות תנועה סיבובית של הרכיב).
בחברה מודים כי עלות הקמת מערכת אגירה קינטית דווקא גבוהה מעלותה של מערכת מבוססת סוללות ליתיום-יון, אך טוענים ש"הצורך בהחלפה תדירה של סוללות הליתיום-יון הופך את הפתרון המבוסס עליהן ללא כלכלי ולא ידידותי לסביבה". כך, בצ'קראטק מדגימים כי "בשימוש הדורש 80,000 מחזורים (פריקה וטעינה) לאורך חיי תשתית טעינה מהירה (כ-15 שנים), בטעינת כ-15 רכבים ביום, סוללה עם 4,000 מחזורי טעינה, תדרוש כ- 19 החלפות בנוסף לעלות ההקמה הראשונית, בעוד הטכנולוגיה של החברה דורשת עלות הקמה בלבד".
אולם כאן גם מגיע הסיכון שמעלים בצ'קראטק בתשקיף – לו עלויות אגירה באמצעות סוללות הליתיום-יון יהפך זול עוד יותר, כך שגם לאחר החלפתן עם סיום אורך חייהן השימוש יהיה כדאי יותר מהמערכת הקינטית, החברה תאבד את יתרונה בהקשר זה. גורמי סיכון נוספים הם מעבר לשימוש ברכבים מבוססי מימן או גז טבעי.
תחרות אפשרית נוספת היא מצד חברות המספקות גם הן פתרונות אגירה מבוססי גלגלי תנופה, אמנם לא עבור עמדות טעינה לרכב חשמלי. בצ'קראטק מצדם ספקנים לגבי הסבירות שתחרות שכזאת תצמח: "רובם מתוכננים לספק חשמל לפרק זמן קצר של עד לדקה והשימוש העיקרי בהן הוא לתמיכה במערכות אל-פסק. גלגלים אלו אינם מתאימים לאספקת אנרגיה למטעני רכב חשמלי – שכן זמן הפריקה האופייני בטעינה מהירה הוא כ 20-15 דקות. שחקנים אלה יתקשו להתאים את הטכנולוגיה שלהם לשימוש דומה למערכת האגירה הקינטית של החברה מאחר שלרוב מערכות אלו הן בעלות הפסדי 'חיכוך' גבוהים מאוד יחסית לנדרש בטעינה מהירה ולכן אינן מתאימות לשוק הטעינה המהירה".
לחברה אין כאמור כלל הכנסות שכן בשלב זה בצ'קראטק משווקים רק לצרכי הדגמה מוצר יחיד, מערכתKPB50 , בו מתנסות חברת החשמל של וינה, חברת חדשנות מבית סקודה בצ'כיה ו-Enel-X מבית ענקית האנרגיה האיטלקית.
הייצור הסדרתי מיועד רק עבור הדור הבא של המוצר שנמצא כעת בשלבי פיתוח, מערכת KPB100 שאמורה לשפר את יחס הביצועים לעלות (דולר לקילוואט ודולר לקוט"ש) ואת יחס הביצועים למימדים הפיזיים של המערכת (אנרגית אגירה והספק מוצא גדולים פי 2 במחצית הגודל של הדור הנוכחי), מה שצפוי לאפשר התקנה מודולרית שתתאים לצרכים השונים של הלקוחות. ואולם, גם מגעים למכירת מערכת זו טרם הבשילו לכדי הסכמים מחייבים. בינתיים, בצ'קראטק חתמו על הסכמי הפצה נורבגיה, שוויץ, דנמרק ופינדלנד, בסלובקיה, גרמניה איטליה, צ'כיה וערים נוספות במזרח אירופה, הודו וקוריאה.
- 3.יוני 15/02/2021 09:04הגב לתגובה זודרושה פריצת דרך בתחום הסוללה.קיבולת גדולה בגודל קטן,עלות יצור,זמן טעינה,תוחלת חיים של הסוללה כל השקעה בתחום כרגע זו בועה! לטווח קצר לעשות סיבוב זה סבבה
- 2.עוד חברה של מזכרי הבנות 14/02/2021 22:49הגב לתגובה זועוד חברה של מזכרי הבנות
- 1.מריח נפילה יותר מידי מודלים לאחרונה בלי שקל הכנסה (ל"ת)שגיא 14/02/2021 21:51הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
